گروه بازرگانی - معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور از فرسایش سالانه بیش از دو میلیارد تن خاک کشور خبر داد. فرود شریفی در نشستی که با خبرنگاران در آستانه سالروز جهانی «بیابان زدایی» با شعار «بهبود خاک در هر جا ... بهبود زندگی در همه جا» داشت، عنوان کرد: با توجه به این که ۷/۴۳ میلیون هکتار از خاک ایران در اکوسیستم بیابانی واقع است و ۴/۶ میلیون هکتار از خاک کشورمان یعنی ۹۷ شهرستان از ۱۸ استان در محدوده کانون‌های بحرانی قرار دارد، ایران از سال ۱۳۷۵ به کنوانسیون جهانی بیابان زدایی پیوست.

او در ادامه، با خاطرنشان کردن این مطلب که ایران کشوری خشک و نیمه خشک است که ۶۱ درصد از مساحت اقلیم آن در مناطق خشک و فراخشک قرار دارد، این میزان را ۱/۳ برابر ۶/۱۹ درصد مساحت اقلیم خشک و فراخشک جهانی اعلام کرد. معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام این که ۴/۲ درصد از بیابان‌های جهان و ۲/۱ درصد از خشکی‌های جهان در ایران واقع شده است، گفت: ما در شرایطی سالانه ۲ میلیون تن از خاک کشور را از دست می‌دهیم و ۲۰ میلیون هکتار از خاک کشور تحت تاثیر فرسایش بادی است که در هر هکتار از خاک، بیش از پنج تن توده زنده جانوری زندگی می‌کند و در یک سانتیمتر مکعب، ۶ هزار گونه حیاتی و بیش از یک میلیارد انواع مختلف باکتری و میکروارگانیزم وجود دارد و این موضوع، اهمیت توسعه اقدامات بیابان زدایی که در حال حاضر در حال انجام است، از جمله تهیه طرح‌های بیابان‌زدایی در سطح ۹ میلیون هکتار، تهیه طرح‌های اجرایی مدیریت مناطق بیابانی در سطح ۵/۰ میلیون هکتار، مالچ پاشی ۳۰۰ هزار هکتار خاک، نهال کاری در مساحت دو میلیون هکتار و در مجموع، حفاظت از ۶/۹ میلیون هکتار خاک را می‌رساند.

او با تاکید بر این که فرسایش، کوبیده شدن، آلودگی و اضافه شدن پسماندها و تغییرات شیمیایی و قلیایی شدن برای خاک‌های تجدید‌ناپذیر مثل خاک ایران بسیار خطرآفرین است، اضافه کرد: آماری چون ۷/۱۶ تن در هکتار فرسایش ویژه و ورود سالانه ۲۳۶ میلیون مترمکعب رسوب به مخازن سدها حاکی است که مدیریت خاک در ایران باید اصلاح شود. شریفی در ادامه به پوشش جنگلی کمتر از ۱۰ درصدی ایران نیز اشاره کرد و با اعلام این که سرانه جنگل در ایران ۲/۰ هکتار است که این رقم ۶/۰ هکتار پایین تر از سرانه جهانی جنگل است، عنوان کرد: جنگل‌های هیرکانی، ۵/۱۴ درصد، جنگل‌های ایرانی - تورانی ۸/۳۰ درصد، جنگل‌های ارسبارانی ۰۱/۱ درصد و جنگل‌های زاگرسی ۰۴/۴۵ درصد و دیگر گونه‌های جنگلی مثل خلیج فارس عمانی ۱/۸ درصد از ۱۲ میلیون هکتار جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند.

او همچنین با اشاره به هدررفت ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی، اظهار کرد: به‌رغم انجام ۲۱ میلیون هکتار آبخیزداری در کشور برای مهار آب، برای جلوگیری از هدررفت مقدار قابل‌توجه از آب کشور، نیازمند سیستم آبیاری مدرن و تحت فشار هستیم.