دنیای اقتصاد - تازه‌ترین آمار رسمی از وضعیت تجارت خارجی کشور حاکی از آن است که در دو ماه اول سال‌جاری، میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل 8/19 درصد افزایش یافته است، در حالی که وزن کالاهای وارداتی در همین مدت حدود 3/6 درصد کاهش نشان می‌دهد که گویای گران‌تر شدن کالاهای وارداتی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. در همین مدت، صادرات غیرنفتی کشور با احتساب میعانات گازی 5/4 میلیارد دلار اعلام شد که رشدی 33 درصدی از خود نشان می‌دهد.

گزارش تجارت خارجی کشور در دو ماه نخست سال‌جاری
رشد صادرات و واردات ادامه یافت
۹/ ۳ میلیارد دلار کالا صادر شد
گروه بازرگانی - گزارش گمرک ایران حاکی از ادامه رشد تجارت خارجی کشور در دو ماه نخست سال‌جاری است. ارزش صادرات غیر‌نفتی در این مدت بدون احتساب میعانات گازی به سه میلیارد و 919 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 38 درصد رشد نشان می‌دهد، در همین مدت 8 میلیارد و 399 میلیون دلار کالا وارد کشور شده که نشانگر رشد 8/19درصدی است.
به گزارش روابط‌ عمومی گمرک ایران، وزن کالاهای صادراتی غیرنفتی ۹ میلیون و ۴۹۳ هزار تن بوده که به لحاظ وزن نیز ۴۲ درصد رشد داشته است. در مدت یاد شده ارزش صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی به ۴ میلیارد و ۵۲۸ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد ۳۲/۳۳ درصدی است. همچنین وزن صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی به ۱۰ میلیون و ۳۵۳ هزار تن رسید که در مقایسه با سال قبل ۲/۳۰ درصد رشد داشته است. از سوی دیگر مجموع وزن کالاهای وارداتی در این مدت ۶ میلیون و ۷۱۵ هزار تن بوده که کاهش ۳/۶ درصدی وزن این کالاها بیانگر گران تر شدن آنها در مقایسه با کالاهای صادراتی کشور است.
محصولات پتروشیمی در صدر
پلی‌اتیلن گریدفیلم، عمده‌‌ترین کالای صادراتی ایران در این مدت بوده است. سهم ارزشی این کالا از صادرات غیرنفتی کشورمان ۲۳۵ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار بوده که ۶ درصد از سهم کل صادرات غیرنفتی به آن اختصاص داشته است. پروپان مایع شده با ۲۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار دومین کالای عمده صادراتی بوده است. جایگاه بعدی نیز به سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده اختصاص دارد که سهم این کالا از صادرات غیرنفتی در این مدت به ۲۰۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار رسید. متانول نیز با ۱۳۵ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار در رتبه چهارم قرار گرفت. سنگ آهن به هم فشرده نشده در رتبه پنجم قرار گرفت و سهم این کالا در این مدت به ۱۱۷ میلیون دلار رسید. در مجموع سهم ارزشی کالاهای یاد شده از صادرات غیرنفتی ۶/۲۳ درصد برآورد شده است.
7 /9 میلیون دلار صادرات چمدانی
مرزنشینان در این مدت ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار انواع کالا به روش تجارت چمدانی صادر کردند که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از حیث ارزش ۶/۵ درصد افزایش داشت.
وزن صادرات از محل تجارت چمدانی نیز در این مدت به 9 هزار تن رسید که از این نظر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 6/18 درصد افزایش همراه بود.
چین، مقصد اصلی کالای ایرانی
چین با واردات 702 میلیون و 550 هزار دلار انواع کالای ایرانی عمده‌‌ترین واردکننده کالا از ایران بود.
در این مدت ۱۸ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشورمان به کشور چین اختصاص داشت. عراق با خرید ۶۱۹ میلیون و ۴۳۰ هزار دلار انواع کالای ایرانی، دومین کشور بزرگ وارد‌کننده کالا از ایران بود. سهم عراق از کل صادرات غیرنفتی ایران در این مدت به ۱۶ درصد رسید. امارات متحده عربی با ۵۲۶ میلیون و ۲۱۰ هزار دلار در جایگاه سوم قرار گرفت و ۵/۱۳ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشورمان به این کشور اختصاص یافت. براساس این گزارش هند با ۲۹۱ میلیون و ۳۳۰ هزار دلار و افغانستان با ۱۴۳ میلیون و ۸۶۰ هزار دلار رتبه‌های چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.
واردات عمده؛ از بنزین تا طلای خام
بنزین، عمده‌‌ترین کالای وارداتی کشورمان در این مدت بود که با اختصاص ۵/۳ درصد از کل ارزش واردات و ۹/۵ درصد از وزن، جایگاه نخست را به خود اختصاص داد. شمش از آهن و فولاد غیرممزوج با سه درصد سهم ارزشی و ۵/۷ درصد سهم وزنی در جایگاه دوم قرار گرفت و طلای خام با ۶/۲ درصد سهم از ارزش، رتبه سوم را به خود اختصاص داد. در مدت یاد شده امارات متحده عربی ۵/۲۷ درصد از کل ارزش واردات کشورمان را به خود اختصاص داد و به عنوان بزرگ‌ترین کشور صادرکننده کالا به ایران رتبه نخست را در میان سایر کشورها به خود اختصاص داد. امارات متحده عربی سال گذشته نیز بزرگ‌ترین صادرکننده کالا به ایران بود.
چین با اختصاص 6/9 درصد سهم ارزشی رتبه دوم را به خود اختصاص داد و آلمان نیز با 5/8 درصد در رتبه سوم جای گرفت. کشورهای کره و ترکیه نیز به ترتیب 7/6 درصد و 4/5 درصد از ارزش کل واردات ایران را به خود اختصاص دادند و در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند.
آیا رشد صادرات ادامه خواهد داشت؟
کارشناسان بخش خصوصی پیش‌بینی می‌کنند که هدفمندسازی یارانه‌ها صادرات غیر‌نفتی کشور را در ماه‌های آینده متاثر خواهد کرد. از نرخ ثابت ارز به عنوان مهم‌ترین مولفه تاثیرگذار بر این روند یاد می‌شود که چنانچه اصلاح نشود در کنار فشار بر تولیدات داخلی و به حاشیه راندن آن، به تسهیل واردات بیشتر دامن خواهد زد. اگر چه وزارت بازرگانی مدیریت واردات و صادرات را با جدیت پیش می‌برد، اما به نظر می‌رسد در صورت تغییر نکردن سیاست‌های کلان، گره از کار صادرکنندگان باز نخواهد شد. حتی سخت‌گیری نمایندگان مجلس در اعمال سیاست‌های تعرفه‌ای و تصویب طرح‌های منتهی به کنترل واردات نیز در دراز مدت کارآیی خود را از دست می‌دهد؛ چنانکه به عنوان مثال افزایش تعرفه محصولات کشاورزی در ماه‌های پایانی سال گذشته به کاهش واردات این قبیل محصولات منجر نشده است. رییس اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفتی می‌گوید: در صورت اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، ارزش صادرات در این بخش بیش از 50 درصد بیشتر می‌شود، اما صادرات غیرنفتی به میزان بی‌سابقه‌ای کاهش خواهد یافت. حمید حسینی با بیان این مطلب اظهار داشت: مصالح ساختمانی به ویژه سیمان، آهن‌آلات و محصولات کشاورزی به طور یقین با افزایش قیمت تمام شده و کاهش صادرات مواجه می‌شود.
عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه عمده مشکل صنایع و اقتصاد کشور به ویژه در بخش صادرات هزینه‌های حمل‌ونقل است که در زمان اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها شدت می‌یابد، تصریح کرد: صنایع کشور ما با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها به شدت تضعیف شده و نه تنها توانایی رقابت با صادر‌کنندگان سایر کشورها را نخواهند داشت، بلکه با هزینه‌های جانبی دیگر باید دست‌وپنجه نرم کنند.