گروه بازرگانی- معاون کمک‌های فنی، تجاری و حمایت از صادرات سازمان توسعه تجارت از آغاز پرداخت جوایز صادراتی سال ۸۸ با بودجه ۱۱۰ میلیارد تومانی خبر داد. کیومرث کرمانشاهی در گفت‌وگو با «ایسنا»، گفت: این اعتبار به صورت ماه به ماه در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار خواهد گرفت و از آن‌جایی که فرآیند صادرات زمان‌بر است، بنابراین هنوز موقع پرداخت جوایز صادراتی مربوط به شش ماهه سال گذشته و امسال نیست؛ چراکه اسناد آنها آماده نشده است.

معاون سازمان توسعه تجارت در حالی از اعتبار ۱۱۰ میلیارد تومانی برای پرداخت جوایز صادراتی خبر می‌دهد که پیش از این وی میزان جوایز صادراتی معوقه مربوط به سال گذشته را حدود ۲۵۰ میلیارد تومان ذکر و اظهار امیدواری کرده بود که این موضوع در متمم بودجه مدنظر قرار بگیرد.

کرمانشاهی همچنین نیاز امسال را هم حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده بود که این ارقام حاکی از آن است که بودجه‌ اختصاص یافته به پرداخت جوایز کسری چشمگیر دارد.

به این ترتیب میزان بدهی دولت به صادرکنندگان به فراتر از ۳۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. دولت در سال ۸۷ با هدف تسویه مطالبات معوق صادرکنندگان مجوز واگذاری ۳۰۷۷ میلیارد ریال اوراق سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان را صادر کرد. در آغاز چنین گمان می‌رفت که این سهام سودآور خواهد بود، اما ارزش سهام شرکت فولاد مبارکه به دنبال سقوط قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد با افت شدیدی مواجه شد و با افت قیمت سهام این شرکت، صادرکنندگان خود خواستار توقف این روند شدند.

متعاقبا سازمان توسعه تجارت ایران، عملیات واگذاری سهام با قیمت ثابت را متوقف کرد و سرانجام با دستور رییس‌جمهور قرار شد از مهر ماه سال ۸۷ به بعد، جوایز صادراتی صادرکنندگان به‌صورت نقدی و به روز پرداخت شود که این طرح نیز به دلیل کمبود اعتبارات پس از مدتی ناتمام ماند. در واقع جوایز صادراتی به نوعی جبران‌کننده ضرر و زیان صادرکنندگان در پی تثبیت نرخ ارز و افزایش تورم سالانه است، اما صادرکنندگان می‌گویند در صورتی که دولت نرخ ارز را شناور سازد، دیگر نیازی به پرداخت جوایز صادراتی نیست.