رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به تدوین پیش‌نویس قانون جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بر اساس آمار در سال ۸۷ تنها احکام ۷/۱ درصد از پرونده‌هایی که دارای حکم قطعی بوده‌اند، اجرایی شده است. به گزارش روابط عمومی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سعید مرتضوی از تدوین پیش‌نویس قانون جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان یکی از طرح‌ها و اولویت‌های اصلی این ستاد نام برد و افزود: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی مربوط به سال ۱۳۱۲ و دیگری مصوبه سال ۱۳۵۰ است که این قوانین در حال حاضر ناکارآمد و ضعیف است و نیازهای فعلی و همه‌جانبه مبارزه با قاچاق کالا و ارز و پیچیدگی‌های جرایم سازمان یافته و باندی در آنها پیش بینی نشده است.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از خلأ‌های فراوان قانون در حیطه مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان یکی از دلایل ابتر ماندن پیگیری و رسیدگی به پرونده‌های قاچاق یاد کرد و گفت: تعداد زیادی از اساتید دانشگاه و کارشناسان در تدوین پیش‌نویس قانون جامع مبارزه مشارکت داشته‌اند و این پیش نویس تا دو ماه آینده نهایی و تقدیم هیات دولت می‌شود تا مراحل قانونی خود را طی کند.

بر اساس این گزارش، اولین دستور نخستین جلسه اعضای اصلی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۳۸۹، گزارش دستگاه‌ها و ارگان‌های عضو ستاد پیرامون تاثیر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بر قاچاق کالا بود. در این جلسه نمایندگان وزارتخانه‌های صنایع و معادن، اطلاعات و راه‌وترابری به ارائه گزارش آسیب شناسی‌های این طرح پرداختند. در ادامه قرار شد این بحث تا آماده شدن نتایج بررسی کمیته‌های تخصصی به مدت دو هفته مفتوح بماند.

مرتضوی با اشاره به تلاش جهت از بین بردن صرفه و صلاح برای قاچاقچیان خاطرنشان کرد: ستادمرکزی تلاش وافری برای کاهش آسیب‌های این طرح دارد و امیدوار است اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها پیشگیری از قاچاق را رقم بزند.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین از برگزاری هم‌اندیشی ملی بسیج اراده‌ها و تقویت همه جانبه مبارزه با قاچاق کالا در سال همت مضاعف و کار مضاعف خبر داد و گفت: بعد از تشکیل کمیته‌های تخصصی هم‌اندیشی و جمع بندی ساختار، مسائل و محورهای آن، تاریخ دقیق برگزاری هم‌اندیشی اعلام می‌شود.

مرتضوی با اشاره به اختلافات وزارت بهداشت و شرکت ملی دخانیات در مورد سیگارهای قاچاق موجود در بازار گفت: در مورد بحث دخانیات، ستاد مرکزی برنامه‌هایی دارد و معاونت‌های ذی مدخل ستاد در حال بررسی و ارائه گزارش کارشناسی هستند که پس از تکمیل تحقیقات و نهایی شدن نظریه کارشناسان در جلسه آتی اعضای اصلی مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.