تجارت موز، مصون از بحران مالی

گروه بازرگانی- سازمان خواربار جهانی گزارش داده است که موز یکی از پنج محصول باغی جهان است که تجارت آن از پیامدهای منفی بحران اقتصادی جهان محفوظ مانده و به سرعت به رشد خود به ویژه در بخش صادرات ادامه می‌دهد. به گزارش فائو از آخرین وضعیت تجارت موز، حجم واردات جهانی این محصول با ۳/۳ درصد کاهش به ۸/۱۳ میلیون تن تا پایان سال گذشته میلادی رسیده است که در این بین، بررسی میزان واردات این محصول باغی در نواحی مختلف به طور مجزا از جمله اروپا، ایالات متحده و سایر کشورهای توسعه یافته، به ترتیب، ۱/۴، ۵/۵ و ۲/۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، در کشورهای در حال توسعه با توجه به افزایش تقاضای میوه به طور عام، شاهد افزایش حجم واردات این محصول تا ۵/۲ درصد (۳۳/۲ میلیون تن) هستیم که در این بین، چین رتبه اول به لحاظ بالاتر بودن حجم واردات میوه را به خود اختصاص داده است. ضمن اینکه کشور اژدها سومین تولیدکننده موز در دنیا است.

فائو همچنین گزارش داده است که با توجه به روند فعلی، رشد ۸/۷ درصدی در حجم تقاضای موز و نیز رشد ۲ درصدی در حجم تقاضای انواع میوه‌های گرمسیری تا پایان سال ۲۰۱۰ نیز محقق خواهد شد و این امر نیز عمدتا به این دلیل رخ می‌دهد که به اعتقاد اغلب مصرف‌کنندگان، مصرف میوه یکی از ضروریات و نیازهای زندگی است و کمتر از وضعیت درآمدی مردم و حتی تغییرات قیمتی پیروی می‌کند.

فائو همچنین خاطرنشان کرده است که با توجه به روند رشد جمعیت و ارتقای سطح درآمدها و نیز افزایش آگاهی عمومی از فواید و ارزش غذایی میوه‌ها، مصرف جهانی موز و سایر میوه‌های گرمسیری حداقل طی چند دهه آینده به رشد روزافزون خود ادامه می‌دهد و قابل توجه است که هم اکنون، تجارت مشترک موز و میوه‌های گرمسیری، ۴۰ درصد از بازار جهانی میوه را به خود اختصاص داده است.

اگر چه در این میان تهدیدات ناشی از گسترش چهار آلودگی خاص باغات موز نیز برای ۷۰ میلیون جمعیت در ۱۵ کشور آفریقایی که به طور ویژه، به مصرف روزانه موز برای گذران زندگی و تامین ذخیره غذایی وابسته هستند، جدی است.

گفتنی است، براساس این گزارش، بعد از برنج، گندم و غلات، موز، چهارمین غذای(!) پرمصرف مردم جهان محسوب می‌شود که تولید آن هم اکنون در ۱۳۰ کشور رواج دارد و به نوعی، در جایگاه اول تولید جهانی در بین انواع میوه‌ قرار می‌گیرد. در این میان، هندوستان با ۸/۱۶ میلیون تن تولید، برزیل ۷/۶، چین با ۴/۶، اکوادور با ۹/۵، فیلیپین با ۸/۵، اندونزی با ۵/۴، کاستاریکا با ۲/۲، مکزیک و تایلند هر کدام با ۲ و کلمبیا و برونئی هر کدام با ۶/۱ میلیون تن تولید، در رتبه‌های اول تا دهم تولید موز جهان قرار گرفته‌اند.

به لحاظ صادرات نیز، اکوادور با ۷/۴ میلیون تن صادرات، فیلیپین با ۹/۱، کاستاریکا با ۶/۱، کلمبیا با ۵/۱، گواتمالا با ۱/۱، هندوراس با ۵۱/۰، پاناما با ۳۶/۰، کامرون با ۲۶/۰ و برزیل با ۲۱/۰ میلیون تن صادرات،‌ در رتبه‌های اول تا نهم جای گرفته‌اند، که چهار کشور اول این فهرست در مجموع، سه چهارم صادرات موز جهان را از آن خود کرده‌اند. اکوادور به تنهایی یک سوم صادرات جهان را انجام می‌دهد.

گفتنی است، یک موز شامل ۷۵ درصد آب و ۲۵ درصد ویتامین‌های مختلف از جمله A، B۶، C و نیز پتاسیم است.

براساس اعلام فائو، مجموعا ۱۰ تا ۱۵ درصد از میزان موز تولیدی جهان (۷۵ میلیون تن در سال ۲۰۰۹) سالانه صادر می‌شود.