وزارت بازرگانی برآن است تا با تدوین بسته‌های متنوع حمایتی در سال ۸۹ با هرگونه تنگنای احتمالی بر سر راه تجارت مقابله کند.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه هنوز بحران جهانی به پایان نرسیده و انواع تحریم‌های نوشته و نانوشته علیه‌ایران وجود دارد، گفت: برنامه‌های امسال سازمان توسعه تجارت ایران بر مبنای مسائل جهانی و برنامه‌های داخلی تدوین می‌شود. کیومرث فتح الله کرمانشاهی در گفت‌و گو با «ایرنا»، هدفمند کردن یارانه‌ها، تدوین سیاست‌های تعرفه‌ای در شرایط هدفمندسازی و حذف حامل‌های انرژی را عمده‌ترین محورهای برنامه ریزی وزارت بازرگانی عنوان کرد و افزود: تمام تلاش‌ها بر آن است تا با اجرای قانون هدفمندسازی مشکلی برای بخش صادرات کشور پیش نیاید.

وی‌این موضوع را نیز یادآور شد که تهیه بسته‌های حمایتی سازمان توسعه تجارت ایران متناسب با بودجه ۱۱۲ میلیارد تومانی‌این سازمان که به اعتقاد وی ناکافی است، تدوین می‌شود.

کرمانشاهی با ابراز امیدواری از‌اینکه آهنگ رشد صادرات کشور در سال‌جاری نیز تداوم یابد، افزود: مجموع برنامه‌های حمایتی در بخش‌های مختلف همچون خدمات فنی و مهندسی، تشکل‌ها و اتحادیه‌های صادراتی، گردشگری، فناوری ارتباطات و صادرات کالا با فناوری بالا صورت می‌گیرد. وی افزود: در حوزه خدمات بازرگانی نیز حل مسائل بانکی، بیمه‌ای، استاندارد، حمل‌ونقل و ارتقای فضای کسب‌وکار دنبال می‌شود.

کرمانشاهی، تحقق انتظارات صادرکنندگان در حوزه مالی و عملیاتی شدن وعده‌های بانک مرکزی جهت تخصیص هشت درصد سرجمع اعتبارات برای صادرات و تسهیلات با نرخ مصوب را نیز از دیگر برنامه‌های در حال پیگیری سال‌جاری برشمرد.

به گفته وی، توسعه خوشه‌های صادراتی، ‌ایجاد شرکت‌های مدیریت صادرات و کنسرسیوم‌های صادراتی و عملیاتی کردن منشور سازمان توسعه تجارت ایران با اتاق بازرگانی از دیگر برنامه‌های امسال است.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص تخصیص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مطالبات معوق صادرکنندگان از سوی دولت نیز گفت: ابلاغیه‌این اعتبار در ۲۷ اسفند ماه به استان‌ها ارسال شد.

وی با اشاره به اینکه باید ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تسویه تمام مطالبات سال ۸۷ پرداخت شود، افزود: بدهی‌های کنونی مرتبط با سال ۸۸ است.