غرفه 5 میلیارد تومانی ایران در اکسپو 2010

نمایی از غرفه چین، امارات و عربستان سعودی در اکسپو ۲۰۱۰

گروه بازرگانی - ایران در اکسپو ۲۰۱۰ که از آن به عنوان بزرگ‌ترین رخداد نمایشگاهی سال‌جاری میلادی یاد می‌شود، توانمندی‌های اقتصادی خود را در غرفه‌ای به مساحت ۲۰۰۰ مترمربع به نمایش می‌گذارد. تاکنون حضور بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه اقتصادی در این اکسپو که با شعار «شهر بهتر، زندگی بهتر» از روز نخست ماه مه به مدت ۶ ماه در شانگهای چین برگزار می‌شود، قطعی شده است؛ نمایشگاهی که به گفته مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی، رویدادی جهانی با سابقه فرهنگی است که اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و هنری را نیز مورد توجه قرار می‌دهد. کاظم اکبرپور، روز گذشته در جمع خبرنگاران، طراحی سالن ایران در اکسپو ۲۰۱۰ را ترکیبی از فرهنگ و معماری اصیل ایرانی - اسلامی عنوان کرد و در مورد خصوصیات این نمایشگاه گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰۰ میلیون نفر از این نمایشگاه بازدید کنند که از این تعداد ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر از غرفه ایران بازدید خواهند کرد.

وی ادامه داد: برای درگیر شدن و مشارکت مطلوب تمامی کشور در اکسپو ۲۰۱۰ کمیته ملی و زیر کمیته‌های تخصصی تشکیل شده است؛ این در حالی است که هفته گذشته موضوع اکسپو در هیات‌وزیران مطرح شد و مورد حمایت رییس‌جمهور قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی با بیان اینکه در جلسه هیات‌وزیران مصوب شد هر یک از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها یکی از معاونان خود را به عنوان پشتیبانی‌کننده این رویداد به وزارت بازرگانی معرفی کنند، خاطرنشان کرد: به منظور استفاده بازرگانان و صنعتگران از این رویداد مهم حدود ۴۰۰ مترمربع از مساحت اختصاص یافته به کشور ایران در اکسپو ۲۰۱۰ به اتاق بازرگانی ایران و چین که نماینده اتاق بازرگانی ایران است، اختصاص یافته است.

وی تنوع زندگی شهری را موضوع اصلی غرفه ایران در این نمایشگاه عنوان می‌کند و می‌گوید: بودجه اختصاص یافته از سوی دولت برای شرکت در اکسپو شانگهای، ۵ میلیارد تومان بوده که با توجه به سطح مشارکت احتمال افزایش این مبلغ وجود دارد.

اکبرپور با اشاره به اینکه بودجه ساخت، اجاره سالن و تجهیزات توسط دولت تامین می‌شود توضیح داد: اما برای مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌ها هزینه دریافت می‌شود و این در حالی است که آمادگی خود را برای حضور شرکت‌های انتفاعی اعلام می‌کنیم و در این خصوص نیز برنامه‌های خاصی تدوین شده است.

و اما ...

نخستین اکسپوی جهانی در سال ۱۸۵۱ در لندن برگزار شد و از آن زمان به صورت منظم در دوره‌های زمانی مشخص در کشورهای جهان برپا شده است. قرار است اکسپوی جهانی در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به ترتیب در کشورهای کره جنوبی (سئول)، ایتالیا (میلان) و ترکیه (آنتالیا) برگزار شود. در این میان آنچه مهم به نظر می‌رسد، معماری غرفه (پاویلیون) و نشان‌دار بودن آن است؛ به این معنی که غرفه هر کشوری باید معرف فرهنگ و اقتصاد آن کشور در قالبی معمارانه و نوآورانه باشد. از این رو کشورها در معماری غرفه، اغلب معماران بزرگ خود و مطرح در سطح جهان را به کار می‌گیرند؛ چنانکه امارات‌متحده عربی، طراحی و ساخت غرفه خود را به نورمن فاستر یکی از شاخص‌ترین معماران حال حاضر دنیا سپرده است؛ «توده شن» ایده‌ای است که نورمن فاستر برای طراحی غرفه امارات متحده عربی در اکسپو ۲۰۱۰ شانگهای به کار گرفته است. این ایده دربرگیرنده نمادهای طبیعی هفت امیر نشین امارات است که در ساختاری توجه‌برانگیز به نمایش درآمده است. غرفه امارات با۴۵۰ نفر ظرفیت و فضایی سرپوشیده معادل ۳۰۰۰ متر مربع از بزرگ‌ترین غرفه‌های ساخته شده در این اکسپو خواهد بود.‌

غرفه عربستان نیز در اکسپو ۲۰۱۰ با طراحی مشترک معماران این کشور و طراحان چینی شکل گرفته است. عربستانی‌ها ۲۰۰ میلیون یوآن (معادل ۳/۲۹ میلیون دلار) هزینه این غرفه کرده‌اند که از جمله پرهزینه‌ترین غرفه‌های این اکسپو به شمار می آید. این غرفه ساختاری شبیه به یک کشتی پهلو گرفته در حد فاصل دریا و صحرا دارد، بر پشت بام این غرفه ۱۵۰ درخت نخل که نشانه نواحی بیابانی این کشور است کاشته شده است. از جمله جاذبه‌های این غرفه وجود یک سالن سینما در آن است که مساحت پرده نمایش‌اش ۱۶۰۰ مترمربع بوده که در نوع خود در دنیا سابقه ندارد. ای کاش غرفه ایران را هم معماران برجسته کشورمان - که خوشبختانه کم هم نیستند- طراحی می‌کردند تا به یادمان فرهنگ و اقتصاد کشور تبدیل می‌شد.