افزایش تعرفه‌ها غیر‌منطقی است

گروه بازرگانی - نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال ۸۹ نرخ تعرفه واردات برخی محصولات کشاورزی را با هدف حمایت از این بخش تا چهار برابر افزایش داده‌اند با این حال معاون کمک‌های سازمان توسعه تجارت معتقد است که هرگونه تصمیم مجلس یا دولت برای تغییر نرخ تعرفه باید با در نظر گرفتن چهار عامل تولید، مصرف، واردات و صادرات صورت گیرد. فتح‌ا... کرمانشاهی افزود: نمی‌توان با در نظر گرفتن یکی از این عوامل و نادیده گرفتن سایر موارد در این خصوص حکم صادر کرد. این اظهارات معاون سازمان توسعه تجارت یک روز پس از آن صورت گرفت که رییس‌جمهور از وضع تعرفه چهار برابری برای ورود محصولات کشاورزی موردنیاز کشور و در کنار آن کاهش تعرفه ورود خودرو به کشور انتقاد کرد.

دکتر محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه با بیان اینکه «تا کی باید در زمینه کشاورزی مورچه‌وار حرکت کنیم؟» گفت: من اهل گله‌گذاری نیستم اما بسیار بد است که برای محصولات ضروری که مردم به آنها نیاز دارند در زمینه کشاورزی عوارض چهار برابر وضع می‌شود، ولی برای خودرو که تولید داخلی داریم این عوارض کاهش می‌یابد.

وی افزود: ما این منطق را نمی‌فهمیم؛ عامه مردم به محصولات کشاورزی نیاز دارند ضمن اینکه تحولات بخش کشاورزی نیز در شش ماه اتفاق نمی‌افتاد و چهار برابر شدن تعرفه‌ها باعث گران‌تر شدن سایر محصولات مرتبط نیز می‌شود؛ اما اگر عوارض خودروهای وارداتی را کاهش دهیم چه چیزی به جیب ملت می‌رود. رییس‌جمهور از نمایندگان ملت خواست تا کمک کنند مسائل کشور از پایه اصلاح شود.

کیومرث فتح‌ا... کرمانشاهی می‌گوید: در تدوین اصل ۴۴ قانون اساسی، اسناد بالادستی، برنامه پنجم توسعه و برنامه‌های توسعه‌ای پنج ساله کشور نکات مهمی مورد توجه قرار گرفته که باید در تصمیماتی چون تعیین نرخ تعرفه به آنها استناد شود.

کرمانشاهی در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه «اگر قبول داریم صادرات محور توسعه پایدار است باید در همه تصمیم‌گیری‌ها حتی تنظیم نرخ تعرفه به این مقوله توجه شود»، افزود: نباید به بهانه تولید، نرخ تعرفه به گونه‌ای تعیین شود که سایر بخش‌ها مورد بی‌توجهی قرار گیرند.

این مقام مسوول در سازمان توسعه تجارت در ادامه خاطرنشان کرد: در زمان حاضر متوسط نرخ تعرفه در ایران از متوسط جهانی بسیار بالاتر است و ایران رتبه سوم جهانی را به خود اختصاص داده است.

کرمانشاهی دیدگاه خود را در خصوص نرخ تعرفه با طرح این پرسش ادامه داد که آیا تصمیمات صورت گرفته در ۳۰ سال گذشته در خصوص تغییر نرخ تعرفه مشکلی از کشور را حل کرده است یا خیر؟

به گفته وی توجه به فضای کسب‌و‌کار، نرخ بهره‌وری و قیمت تمام شده از عوامل موثری است که در تعیین نرخ تعرفه باید مورد توجه قرار گیرند.

کرمانشاهی با اشاره به اینکه تعیین نرخ تعرفه واردات باید روال منطقی داشته باشد به روند پیوستن ایران به سازمان جهانی تجارت پرداخت و گفت: به‌رغم اینکه کشورهای عضو این سازمان به منظور تامین منافع ملی بر روی نرخ تعرفه‌ها اعمال‌نظر می‌کنند، اما چهار عامل مهم تولید، مصرف، صادرات و واردات را از خاطر نمی برند.

وی افزود: اینکه در ابتدای سال برخی وزارتخانه‌ها به بهانه حمایت از فعالان بخش خود پیشنهاد افزایش نرخ تعرفه را بدهند و از سویی در پایان سال دیگر وزارتخانه‌ای در پی کاهش نرخ تعرفه باشد، تصمیمی غیرکارشناسی و غیرمنطقی به شمار می‌آید.

یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع‌ومعادن تهران نیز می‌گوید: افزایش نرخ تعرفه واردات توسط مجلس شورای اسلامی با سیاست‌های آزادسازی قیمت‌ها در قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها در تناقض است.

محسن بهرامی ارض اقدس تصریح کرد: تصمیم مجلس برای افزایش نرخ تعرفه‌ها در قانون بودجه سال ۸۹ در حالی صورت می‌گیرد که دولت به دنبال آزادسازی نرخ کالاهای اساسی و رقابتی شدن قیمت‌ها است.

وی به عضویت ناظر ایران در سازمان تجارت جهانی اشاره کرد و گفت: لازمه پیوستن قطعی به این سازمان کاهش سالانه پلکانی نرخ تعرفه‌ها است، موضوعی که در زمان حاضر نادیده گرفته می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در عین حال گفت: همه ساله مجلس شورای اسلامی براساس ماده ۳۸ قانون بودجه درخصوص تعرفه واردات تصمیم‌گیری می‌کند و سال گذشته نیز تعرفه واردات میوه را به اندازه تعرفه خودرو افزایش داد، اما این مصوبه اجرایی نشد.

وی افزود: دولت می‌تواند با توجه به وضعیت بازار و در مقاطعی با لحاظ شرایط کشور بر روی نرخ تعرفه مصوب - با توجه به اینکه نرخ متوسط عنوان می‌شود - ، اعمال نظر کند که به طور معمول در خصوص تعرفه واردات میوه این اتفاق می‌افتد.

اشاره بهرامی ارض اقدس به کاهش تعرفه واردات میوه از ۴۰ درصد به ۴ درصد در ماه گذشته است که بنا به سیاست تنظیم بازار از سوی کمیسیون ماده یک صورت گرفت.

وزیر بازرگانی نیز پیش از این در آستانه روز ملی صادرات درباره تعیین نظام تعرفه‌ای گفته بود ما به دنبال تعامل با وزارتخانه‌های صنایع‌ومعادن و کشاورزی هستیم؛ چرا که معتقدیم تداخل کاری در این زمینه‌ها وجود دارد؛ لذا باید وزارتخانه‌های مرتبط دیدگاه‌های خود را در خصوص تعرفه‌ها اعلام کنند اما هنوز تصمیم خاصی گرفته نشده است.