برخورد سریع و آتش‌نشانی با افزایش قیمت‌ها باید کنار گذاشته شود

گروه بازرگانی - روز گذشته دو تن از معاونان وزیر بازرگانی در جمع خبرنگاران راهکارها و برنامه‌های وزارت بازرگانی را در راستای اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها توضیح دادند. محمد صادق مفتح که فراتر از دو دهه بر کرسی معاونت بازرگانی داخلی تکیه زده است در این نشست با بیان اینکه رویکرد وزارت بازرگانی جنگ با تولید‌کننده نیست، به تغییر روش وزارت بازرگانی در تنظیم بازار مواد پروتئینی اشاره کرد و گفت: فرآیند توزیع مرغ منجمد به گونه‌ای است که کیلویی ۴۰۰ تومان مطلوبیتش پایین‌تر است که این خلاف منطق است. به همین دلیل ما رویکرد خود را در این مورد عوض کردیم و منطقا دنبال این نوع ذخیره‌سازی نیستیم.

مفتح با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که در تنظیم بازار دیگر مرغ منجمد توزیع نشود، افزود: مصرف مرغ به طور متوسط ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تن در ماه است، تولید مرغ هم صنعتی است و می‌تواند در یک خط مستقیم باشد؛ بنابراین اگر تولید و مصرف در یک خط مستقیم هستند پس چرا قیمت فروش آن این گونه نیست؟

این مقام مسوول در ادامه با بیان اینکه بازار ما فشاری است، افزود: بازار فشاری یعنی تولیدکننده کالایش را تولید کند و بگوید «خدایا به امید تو» و سپس فشار وارد کند که تولیدش به فروش برسد که این بدترین نوع بازار است، اما در مقابل، بازار کششی نیز وجود دارد که به تولید‌کننده برای تولید سفارش می‌شود. این نوع بازار خیلی بهتر از نوع اول است.

وی با اشاره به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه که برخی اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی را به همراه دارد اظهار داشت: برخی اتفاقات قابل پیش‌بینی هستند که باید جلوی آن را گرفت، اما به هرحال، افزایش قیمت در برخی کالاها بدیهی است. از سوی دیگر، در کف بازار انتظار تورم وجود دارد و سوداگری در بازار و احتکار افزایش می‌یابد؛ بنابراین باید کاری کرد که قیمت از حد منطقی، بیشتر افزایش نیابد.

مفتح با تاکید بر اینکه برخورد سریع و آتش‌نشانی با افزایش قیمت‌ها در بازار منجر به بحران ‌شده و کنار گذاشته شود؛ افزود: قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در یک پروسه ۵ ساله به اجرا درمی‌آید، بنابراین ذخیره‌سازی به شیوه سنتی دیگر جوابگو نخواهد بود.

وی گفت: بر این اساس، وزارت بازرگانی در قالب قراردادهایی با تولیدکنندگانی که می‌توانند کالاهای تولیدی مورد نیاز دولت را به صورت مطمئن ذخیره‌سازی کنند، همکاری می‌کند و کار ذخیره‌سازی را انجام می‌دهد. بر این اساس وزارت بازرگانی، دیگر نگران تاریخ مصرف کالاهایی که ذخیره‌سازی کرده است، نخواهد بود این درحالی است که برخی اوقات برای رهایی از این مشکل، مجبور به توزیع گسترده کالا می‌شدیم که این خود عامل به هم زدن تنظیم بازار بود.

در ادامه این مراسم، ضیغمی معاون وزیر بازرگانی و رییس سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده با بیان اینکه سالانه حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان یارانه به صورت غیرهدفمند در جامعه توزیع می‌شود، در زمینه چالش‌های اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها به دو بخش «مقاومت از روی بی‌اطلاعی» و «مخالفت از روی اطلاع» اشاره و تاکید کرد: در گروه دوم قاچاقچیان، فعالان اقتصادی زیرزمینی، دلال‌ها و واسطه‌ها قرار دارند.

وی با اشاره به افزایش واقعی قیمت‌ها در پی اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، گفت: افزایش انتظاری قیمت‌ها وجود دارد که باید اذعان کنم تجربه‌ سال‌های گذشته نشان داده که میزان افزایش انتظاری بیشتر از افزایش واقعی قیمت‌ها است.