سال آینده، سال نفس‌گیر تجارت فرش

رییس مرکز ملی فرش پیش‌بینی کرد که با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها سال آینده سال سخت و نفس‌گیری برای تولید و تجارت فرش ایرانی خواهد بود. فیصل مرداسی، در گفت‌وگو با «موج» با اعلام این مطلب و تاکید بر این موضوع که در حال حاضر ایران در عرصه فرش تجاری با چالش‌های متعددی مواجه است، گفت: کاهش قیمت تمام شده یکی از عواملی است که می‌تواند حضور ایران در عرصه تولید فرش تجاری و فرش‌های نفیس را تقویت کند.

مرداسی با اشاره به طرح نهضت کاهش قیمت تمام شده از سوی وزارت بازرگانی افزود: شناسایی تمامی عواملی که موجب افزایش قیمت تمام شده فرش می‌شود، امری ضروری است؛ زیرا با کاهش قیمت تمام شده تولید فرش در ایران می‌توانیم حضور فرش‌های خود در بازار جهانی را پررنگ‌تر کنیم. رییس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: در حال حاضر هنوز عوامل موثر در افزایش قیمت تمام شده فرش شناسایی نشده و شناسایی این عوامل یکی از برنامه‌های مرکز ملی فرش ایران است.

به گفته مرداسی، دولت باید برای حفظ رقابت پذیری فرش ایرانی در بازارهای جهانی به این هنر - صنعت کمک کند و بخشی از منابع درآمدی حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را به این بخش تخصیص دهد تا سهم ۸/۳۱ درصدی ایران در بازارهای جهانی افزایش بیابد؛ زیرا در سال آینده با توجه به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش هزینه‌های تولید، رقابت در عرصه هنر- صنعت فرش سخت و نفس‌گیر می‌شود.

رییس مرکز ملی فرش ایران در خصوص تاسیس شهر کاشان در چین و تولید فرش با نقشه و برند ایرانی در این کشور خاطرنشان کرد: راه‌اندازی شهر کاشان در چین و بحث ثبت نقشه فرش‌های ایرانی به عنوان مالکیت معنوی مورد توجه مرکز ملی فرش ایران قرار دارد و با توجه به این که این موضوع جنبه حقوقی و بین‌المللی دارد، باید به صورت دقیق بررسی شود. تجارت فرش دستباف طی دو دهه اخیر پرفراز و نشیب بوده تا جایی که از ۵/۱ میلیارد دلار در اوایل دهه ۱۳۷۰ به حدود ۴۰۰ میلیون دلار در سال‌جاری رسیده است. قیمت‌شکنی رقبای جدی فرش ایران از جمله چین و پاکستان، بی‌انگیزگی بافندگان فرش و مدیریت غیر‌راهبردی صنعت و تجارت این محصول سنتی از جمله دلایل افول تدریجی این صنعت هنر در ایران قلمداد می‌شود.