گروه‌بازرگانی - رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران پیشنهاد کرد که اگر دولت می‌خواهد در سال اول اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها به درآمد ۲۰هزار میلیارد تومانی برسد، قیمت نفت خام، گاز و آب را به صورت همزمان تغییر دهد و تغییر قیمت حامل‌های انرژی مبنای قیمت‌گذاری سایر کالاها و خدمات باشد. سید حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه اکنون روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام به قیمت صفر به پالایشگا‌ه‌ها تحویل می‌شود و پالایشگاه‌ها محصول تولیدی را با توجه به هزینه‌های پالایش و توزیع و قیمت‌گذاری ثابت دولت به فروش می‌رسانند، پیشنهاد کرد: دولت در سال اول طرح هدفمندسازی قیمت نفت خام را به هر بشکه ۲۰ دلار برای پالایشگاه‌ها افزایش دهد و با احتساب اینکه ۵۸۴ میلیون بشکه مصرف داخلی کشور خواهد شد از این طریق دولت می‌تواند حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان کسب درآمد کند.

وی ادامه داد: قیمت گاز نیز به هر مترمکعب ۳۰ تومان افزایش یابد که با لحاظ درآمد حاصله از فروش نفت خام حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان نصیب دولت می‌شود.

حسینی درآمد حاصل از افزایش قیمت آب را نیز حدود دو میلیارد دلار برآورد کرد که مجموع این افزایش قیمت‌ها درآمد مد نظر دولت را تامین می‌کند.

این فعال بخش خصوصی در مورد هدفمند‌سازی یارانه‌ها تصریح کرد: این طرح قطعا باعث کاهش مصرف انرژی و برنامه‌ریزی بنگاه‌ها برای بهینه‌سازی مصرف انرژی خواهد شد، اما نحوه اجرای طرح باعث دل‌نگرانی کارشناسان و مدیران بنگاه‌های اقتصادی شده است.

به گفته وی، سناریوهای مختلفی برای قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی طراحی شده که دولت هنوز در جمع‌بندی و نتیجه‌گیری آن موفق نبوده است.

وی در ادامه با اشاره به بررسی‌های کارشناسان اتاق بازرگانی تهران، عنوان کرد: بهترین سناریو، افزایش همزمان قیمت‌های حامل‌های انرژی است نه این که فقط دو یا چند حامل را تغییر دهیم. حسینی همچنین به مساله کاهش تورم اشاره کرد و گفت: کاهش تورم همراه با کاهش نقدینگی اتفاق می‌افتد و افزایش هر ساله بودجه دولت یکی از موانع کاهش تورم در کشور است. رییس‌اتحادیه‌صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران همچنین درآمد ۳۹ هزار میلیارد تومانی حاصل از دریافت مالیات در بودجه سال ۸۹ را دور از واقعیت ارزیابی کرد و گفت: برای سال ۸۸، ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از دریافت مالیات تعیین شده بود که در عمل تحقق نیافته است.