قیمت مرغ بالا می‌پرد؟

گروه بازرگانی - هفته گذشته معاون وزیر بازرگانی خبر داد که بر اساس توافقنامه این وزارتخانه با تعاونی تولیدکنندگان مرغ گوشتی، از این پس هر کیلوگرم مرغ به قیمت ۲۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. اکنون، اما نایب رییس اتحادیه فروشندگان مرغ تهران نظر دیگری دارد و می‌گوید: حدود یک ماه پیش مرغداری‌ها اقدام به جوجه‌ریزی با جوجه‌ هزار تومانی کرده‌اند و این به آن معنا است که مرغی که از ۱۵ اسفند در بازار توزیع می‌شود، حداقل به قیمت ۳ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. به گفته مهدی یوسف‌خانی، دلیل افزایش قیمت مرغ کمبود تولید است؛ چرا که مرغداری‌های تمام استان‌ها به دلیل بیماری‌های زیادی که شایع شده است، با تلفات سنگین مرغ مواجهند، به طوری که از ۲۰ هزار جوجه یک مرغداری تقریبا ۱۰ هزار تای آن تلف می‌شود.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان مرغ تهران در گفت‌و‌گو با «فارس» توضیح داد: قیمت مرغ زنده دو هزار تومان، قیمت درب کشتارگاه ۲۸۰۰ تومان و قیمت توزیع آن ۲۹۵۰ تومان است، لذا قیمت مصرف‌کننده حداقل سه هزار تومان و در نقاطی از شهر به ۳۳۰۰ تومان هم می‌رسد.

یوسف‌خانی تاکید کرد: جدیدا طرحی را ارائه کرده‌اند تا مرغ‌فروشی‌های تهران مرغ را به قیمت ۲۳۷۵ تومان از شرکت تعاونی سراسری مرغداران کشور در میدان بهمن دریافت کنند که متاسفانه به دلیل تناژ پایین و عدم‌مدیریت صحیح، این طرح نیز نمی‌تواند قیمت مرغ را در تهران کاهش دهد.

«فارس» در گزارشی به بررسی وضعیت گرانی در بازار پرداخته و نوشته است: سال گذشته اسکندری، وزیر سابق جهاد کشاورزی دلیل گرانی تخم مرغ را به فردی به نام «صفری» نسبت داد و گفت: «۳۰ درصد تولید تخم‌مرغ کشور در دست یک نفر است و یکی از عوامل گرانی، همین انحصار است. یک نفر به نام «صفری» که سایر اعضای خانواده‌اش در آمریکا به سر می‌برند، با آوردن سرمایه لازم ۳۰ درصد مرغداری‌های تخم‌گذار کشور را با توان تولید ۳۰ درصد کل کشور در استان قزوین خریداری و انحصار ایجاد کرده است.»

روز گذشته نیز نوده فراهانی، رییس شورای اصناف در یک نشست خبری گرانی مرغ را به گردن فردی به نام «حسین‌پناه» انداخت و گفت: «ما قراردادی را با فردی به نام حسین پناه بستیم تا روزانه ۲۰۰ تن به ما مرغ بدهد، اما روز اول ۵۰ تن و روزهای بعد ۵ و ۱۰ تن داد که این موضوع دلیل گرانی مرغ است.» در ادامه گزارش این خبرگزاری نزدیک به دولت آمده است: سپردن مقدرات تامین بخشی از آذوقه شهری چند میلیون نفری به یک نفر از عجایبی است که مشخص نیست چگونه درباره آن تصمیم گرفته و برنامه‌ریزی شده است.

ناتوانی شوالیه بازار مرغ!

نایب‌رییس اتحادیه فروشندگان مرغ تهران در پاسخ به اینکه رییس شورای اصناف دلیل گرانی قیمت مرغ را عدم‌تعهد فردی به نام حسین پناه اعلام می‌کند، اظهار داشت: ما نمی‌دانیم این حسین‌پناه از کجا آمده است، اما شنیده‌ام که او از بارفروشان میدان بهمن است و از طرف وزارت بازرگانی نماینده شده تا روزانه ۲۰۰ تن مرغ را در بین واحدهای صنفی توزیع‌ کند. او تنها یک هفته این کار را انجام داد و به دلیل افزایش قیمت مرغ نتوانست به تعهد خود عمل کند؛ البته ما فکر می‌کردیم که وزارت بازرگانی برای اختلاف قیمت سوبسید می‌دهد که این طور نبود. وی افزود: نیاز روزانه مرغ تهران تقریبا بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن است و با این اعداد و ارقام نمی‌توان بازار مرغ تهران را تنظیم کرد. یوسف‌خانی با بیان اینکه ما به حساب حسین‌پناه پول ریخته بودیم و وزارت بازرگانی هم اعلام کرده بود تا تمام واحدهای صنفی توزیع مرغ به حساب این فرد پول بریزند، افزود: اما پس از عدم‌توانایی وی در تهیه مرغ به زحمت توانستیم پول خود را پس بگیریم.

وی افزود: سوال من از شورای اصناف و معاون وزیر بازرگانی این است که چه طور به آقای حسین‌پناه اطمینان کردند؛ چرا که این تعهد را او نمی‌توانست انجام دهد. توزیع ۲۰۰ تن مرغ به طور روزانه در تهران نیازمند مدیریت حداقل ۱۰۰ ماشین یخچال‌دار است که بدون تردید او با دو منشی و یک دفتر کار نمی‌توانست این کار را انجام دهد.

نایب‌رییس اتحادیه فروشندگان مرغ تهران افزود: ما انتظار داشتیم تا وزارت بازرگانی و شورای اصناف با اتحادیه مشورت کرده و در مورد این فرد تحقیق می‌کردند، بودجه مالی و توان او را مورد بررسی قرار می‌دادند، چون همان روز اول که به ما گفتند شخصی به نام حسین پناه می‌خواهد روزی ۲۰۰ هزار تن مرغ در تهران توزیع کند من خنده‌ام گرفت.

به این ترتیب به رغم وعده نوده‌فراهانی برای مرغ ۲۴۵۰ تومانی و وعده مفتح برای مرغ ۲۲۰۰ تومانی در کمتر از ۳ هفته به سال نو مانده با روند افزایش قیمت مرغ مواجهیم، این در حالی است که دست‌اندرکاران تولید گوشت مرغ با ارائه عدد و رقم قیمت تمام شده تولید هر کیلو مرغ را ۲۸۰۰ تومان اعلام می‌کنند و با این شرایط مشخص نیست مسوولان اصناف چگونه قصد دارند اقدام به توزیع گسترده محصول زیر قیمت تمام شده کنند.

آغاز طرح ویژه نظارتی تنظیم بازار شب عید

از سوی دیگر معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان از آغاز طرح ویژه نظارتی تنظیم بازار شب عید از روز سه‌شنبه با فعال شدن ۱۰ هزار بازرس در سراسر کشور خبر داد.

سیدجواد تقوی در گفت‌وگو با «ایرنا» با اشاره به اینکه مرحله مقدماتی طرح ویژه تنظیم بازار شب عید از ابتدای فروردین ماه آغاز شده، افزود: ‌برنامه عملیاتی با هماهنگی استانداران، ‌ائمه جماعات و دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود.

وی گفت: از مجموع بازرسان، ‌سه هزار بازرس به صورت مستقیم، ‌دو هزار نفر از سوی اصناف و پنج هزار نفر نیز به صورت افتخاری در طرح شرکت می‌کنند.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مدت زمان پایان اجرای طرح را ۲۰ فروردین ماه اعلام کرد.

وی افزود: ‌همزمان با پایان طرح نظارت نوروزی، برنامه مقدماتی طرح هدفمندسازی یارانه‌ها آغاز می‌شود.