شاخص بهای کالاهای صادراتی در آذرماه سال‌جاری در مقایسه با ماه مشابه سال قبل با ۲/۵ درصد رشد به ۲/۱۸۸ رسید. براساس جداول آماری بانک مرکزی، از ۱۶ گروه اصلی و منتخب و یک گروه اختصاصی، هشت گروه دارای رشد و باقی شاخص‌ها منفی بوده است.

از بین گروه‌های منتخب محصولات پتروشیمی با ۳/۶۹ درصد رشد در آذرماه نسبت به ماه مشابه سال قبل مواجه شد و پس از آن محصولات صنایع غذایی با ۸/۴۸ درصد، محصولات صنایع شیمیایی و صنایع وابسته با ۲/۲۶ درصد و انواع کفش با ۳/۱۲ درصد افزایش در رتبه‌های بعدی این شاخص قرار گرفته‌اند.

محور شاخص آذر ۸۸ براساس سال پایه یعنی ۱۳۸۳، ۲/۱۸۸ محاسبه شده است.

این عدد در فروردین ۱۳۸۸، ۶/۱۷۴ و در آذر سال ۸۷، ۹/۱۷۸ برآورد شده است.

از دیگر سو در گروه‌های اصلی، ۹ گروه با افت شاخص‌‌بها مواجه شدند. بالاترین سهم در افت شاخص مربوط به گروه چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و نباتی بوده که در آذر امسال نسبت به آذر سال قبل ۲/۲۰ درصد کاهش یافت و به ۳/۱۷۴ رسید.

همچنین محصولات نباتی با ۴ درصد کاهش، مواد پلاستیک و کائوچو و مصنوعات آنها با ۹/۷ درصد، چوب و اشیای چوبی با ۵/۵ درصد، مواد نسجی و مصنوعات از این مواد با ۶/۲ درصد، مصنوعات ساخته‌شده از انواع سنگ با ۲/۰ درصد، فلزات معمولی و مصنوعات آنها با ۳/۱۶ درصد، ماشین‌آلات مکانیکی و ادوات برقی با ۶/۱۲ درصد و دستگاه‌ها و لوازم اپتیک، دقت‌سنجی و پزشکی با ۵/۰ درصد افت رو‌به‌رو شده است.

روند نزولی قیمت جهانی کالاهای صادراتی از سال گذشته، باعث کاهش رشد صادرات کشور شد و در حالی که رشد صادرات از نظر وزن ۳۰ درصد برآورد شده این افزایش به لحاظ ارزش ۱۵ درصد بوده است. از سوی دیگر متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی کشور طی ده ماه نخست سال‌جاری ۴۵۴ دلار بوده که نشانگر کاهش ۴۲/۲۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است. متوسط ارزش هر تن کالای وارداتی نیز ۱۱۰۰ دلار برآورد شده است.