دنیای اقتصاد- آمار ۱۰ ماهه تجارت خارجی ایران نشانگر تاثیرپذیری اقتصاد ایران از رکود جهانی از هر دو جهت مثبت و منفی است. بر اساس این آمار، رکود جهانی از یک سو باعث ارزان شدن کالاهای صادراتی ایران در بازار جهانی و کاهش رشد آن نسبت به سال گذشته و از سوی دیگر، باعث صرفه‌جویی ارزی در قبال واردات بیشتر شده است. بر این اساس، اگر چه حجم واردات از نظر وزنی بیش از هفت‌درصد رشد یافته اما از نظر ارزش دلاری ۴/۱۱درصد کاهش نشان می‌دهد. گزارش تجارت خارجی در ۱۰ ماه نخست سال‌جاری

واردات ۴/۱۱ درصد کاهش یافت

کالاهای صادراتی ایرانی ارزان‌تر شد

گروه بازرگانی - تازه‌ترین آمار گمرک ایران حاکی از کاهش ۴۲/۲۱ درصدی متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در ۱۰ ماهه نخست سال جاری است.

در این مدت بدون احتساب میعانات گازی ۱۶ میلیارد و ۸۳۲ میلیون و ۶۰۰هزار دلار کالا صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۵/۹ درصد افزایش یافته است. همچنین وزن این میزان صادرات ۳۶ میلیون و ۹۸۱ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹/۱۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ایران طی این مدت ۴۵۴ دلار بوده حال آنکه متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی به کشور طی این مدت ۱۱۰۰ دلار برآورد شده است.

طی ۱۰ ماه سال‌جاری ارزش صادرات غیر‌نفتی ایران با احتساب میعانات گازی و بدون احتساب نفت و گاز به ۲۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون و ۵۴۰ هزار دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/۳ درصد رشد داشته است. همچنین وزن صادرات غیر‌نفتی کشور با احتساب میعانات گازی و بدون احتساب نفت و گاز در این مدت ۴۳ میلیون و ۵۳۰ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۱/۳۴ درصد افزایش یافته است. این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۳۲ میلیون و ۴۰۸ هزار تن به ارزش ۱۹ میلیارد و ۷۱۹ میلیون و ۵۴۰ هزار دلار بود.

گازهای نفتی و پسته عمده‌ترین کالای صادراتی

سایر گازهای نفتی و هیدروکربن‌های گازی عمده‌ترین کالای صادراتی کشورمان طی ۱۰ ماه نخست سال جاری بوده است؛ به نحوی که این کالا ۸۴/۴ درصد از کل صادرات غیر‌نفتی کشور را در این مدت به خود اختصاص داده و ارزش آن ۸۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بوده است.

پسته تازه یا خشک کرده با ۷۶۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در رتبه دوم قرار گرفته که ۵۵/۴ درصد از صادرات غیر‌نفتی را در بر گرفته است.

پروپان مایع شده نیز در رتبه سوم قرار دارد پس از آن پلی اتیلن گریدفیلم و متانول دیگر اقلام عمده صادراتی کشورمان طی این مدت بوده‌اند.

عمده‌ترین خریداران کالای ایرانی

طی این مدت عراق در صدر فهرست کشورهای خریدار کالاهای ایرانی قرار گرفته و ۸۴/۱۹ درصد از کل صادرات غیر‌نفتی را به خود اختصاص داده است. صادرات ایران به عراق طی این مدت سه میلیارد و ۳۳۱ میلیون و ۷۱۰ هزار دلار بوده است. کشور بعدی چین است که دو میلیارد و ۴۰۴ میلیون و ۸۵۰ هزار دلار انواع کالای ایرانی به این کشور صادر شده است و ۳۲/۱۴ درصد از کل صادرات نفتی کشورمان به این کشور صادر شده است.

امارات متحده عربی با اختصاص ۱۳ درصد، هند با اختصاص ۹۸/۵ درصد و افغانستان با ۶۹/۴ درصد سهم از کل صادرات غیرنفتی ایران رتبه‌های بعدی را در اختیار دارند.

واردات؛ افزایش وزن، کاهش ارزش

در ۱۰ ماه سال‌جاری ۴۱ میلیارد و ۵۶۱ میلیون و ۹۵۰ هزار دلار انواع کالا وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که این رقم ۴۶ میلیارد و ۹۰۷ میلیون و ۶۶۰ هزار دلار بود، ۴/۱۱ درصد کاهش یافته است.

وزن این میزان کالای وارداتی ۳۷ میلیون و ۷۷۰ هزار تن بوده که در مقایسه با رقم ۳۲ میلیون و ۸۲ هزار تن مدت مشابه سال گذشته ۲۵/۷ درصد رشد داشته است.

صدرنشینی شمش و بنزین و گندم

شمش از آهن و فولاد غیر‌ممزوج عمده‌ترین کالای وارداتی طی ۱۰ ماه امسال بوده که ۹۲/۳ درصد از ارزش کل واردات را به خود اختصاص داده است. از این کالا طی این مدت یک میلیارد ۶۶۰ میلیون دلار وارد کشور شده است.

بنزین در رتبه بعدی قرار دارد که از ارزش کل واردات ۲۲/۳ درصد و از وزن کل واردات ۱۶/۵ درصد سهم داشته است. طی این مدت یک میلیون و ۹۴۷ هزار تن بنزین وارد کشور شده است.

گندم نیز با اختصاص ۶۱/۲ درصد از ارزش و ۳۰/۱۱ درصد از وزن کل واردات کشور طی این مدت در جایگاه بعدی قرار دارد.

مقصدهای اصلی واردات

امارات همچنان بزرگ‌ترین صادرکننده انواع کالا به ایران است. طی این مدت ۴۰/۲۶ درصد از ارزش واردات ایران مربوط به کشور امارات بوده است. آلمان کشور بعدی است که با اختصاص ۲۸/۹ درصد سهم از ارزش واردات کشورمان در جایگاه دوم و سپس چین با سهم ۷۵/۸ درصد از کل واردات کشورمان در جایگاه سوم قرار دارد. جمهوری کره نیز با اختصاص ۶۷/۶ درصد و سوئیس با ۱۷/۴ درصد از کل ارزش واردات ایران در ۱۰ ماه امسال به ترتیب رتبه‌های چهارم و پنجم را در اختیار دارند. گمرک ایران طی چند ماه گذشته، همراه با متن گزارش تجارت خارجی کشور، جداول تطبیقی را نیز در اختیار رسانه‌ها قرار می‌داد، اما این بار این اتفاق نیفتاد.