زیمنس کناره‌گیری کرد

گروه بازرگانی- شرکت آلمانی زیمنس اعلام کرد که دیگر قراردادهای جدید تجاری با ایران را قبول نمی‌کند، اما در عین حال به تعهدات گذشته‌اش عمل خواهد کرد. در همین حال صدراعظم آلمان نیز از کاهش فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌های آلمانی با ایران خبر داد. به گزارش «ایسنا»، پتر لوشر، رییس هیات‌مدیره زیمنس، در نشست سهامداران این شرکت در جواب سوال یکی از سهامداران گفت: ما به حساسیت معاملات خود با ایران واقف هستیم و به آن با نگاهی انتقادی می‌نگریم.

وی افزود: به همین دلیل هم فعالیت‌های اقتصادی خود در ایران را کاهش داده‌ایم. هیات مدیره در اوایل ماه اکتبر سال ۲۰۰۹ تصمیم گرفت که دیگر قرارداد تجاری با ایران را قبول نکند. معاملات ما با ایران سرشتی غیرنظامی داشته و بیشتر در زمینه زیرساخت‌ها، ترابری و تکنولوژی پزشکی بوده است.

به گزارش شرکت زیمنس، ارزش معاملات تجاری این شرکت با ایران نیم میلیارد یورو است که کمتر از یک درصد کل فروش این شرکت را تشکیل می‌دهد.

به گزارش دویچه وله، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در برلین گفت که همکاری‌های اقتصادی شرکت‌های آلمانی با ایران بسیار کاهش یافته است.

پیش از زیمنس، شرکت خدمات بندری‌هامبورگ نیز روز جمعه اعلام کرده بود که برنامه خود را تغییر داده و قصد شرکت در طرح توسعه و مدرنیزه کردن ترمینال بندرعباس را ندارد. چند ماه پیش دانیل برنبک، مدیر اتاق صنایع و بازرگانی آلمان و ایران، اعلام کرده بود که مقایسه میزان صادرات آلمان به ایران در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ نشانگر کاهش ۲۸ درصدی آن است، یعنی مبادلات میان دو کشور به اندازه یک سوم کمتر شده است. صادرات ایران به آلمان هم در همین مدت حدود ۲۴ درصد کاهش یافت.

این در حالی است که مقتدی کرمانشاهی، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و آلمان، گناه این کاهش صادرات را به گردن آلمان انداخته و گفته بود: آلمان از پاپ هم مسیحی‌تر شده است. دولت آلمان به صنایع این کشور حتی اجازه صدور کالاهایی مثل ارزاق عمومی یا صندلی چرخان را هم نمی‌دهد که به تحریم‌های اقتصادی هیچ ربطی ندارند.

صادرات ایران به آلمان در سال ۲۰۰۷ به رقم ۵۷۸ میلیون یورو و واردات از این کشور به رقم ۶۰۴/۳ میلیارد یورو رسید. ارزش نفت خام صادراتی به آلمان طی این مدت ۱۷۴ میلیون یورو گزارش شده که نسبت به سال پیش از آن ۶۲درصد رشد نشان داد.

در سال ۲۰۰۸، حجم مبادلات تجاری ایران و آلمان بار دیگر افزایش یافت و به رقم ۵/۴ میلیارد یورو رسید. در این سال، صادرات آلمان به ایران، ۳ میلیارد و ۹۲۰ میلیون یورو بوده است (رتبه ۴۲ شرکای صادراتی آلمان). واردات آلمان از ایران نیز معادل ۵۷۸ میلیون یورو بوده که ۲۶۰ میلیون یورو از این مبلغ به خرید نفت اختصاص داشته است (رتبه ۶۸ شرکای واردات آلمان).

آلمان طی یک دهه گذشته همواره از جمله مهم‌ترین شرکای تجاری ایران بوده است. بر اساس آمار گمرک ایران طی نه ماه نخست سال‌جاری، آلمان پس از امارات متحده عربی دومین شریک وارداتی ایران بوده و ۴۹/۹ درصد از کل ارزش واردات کشور در این مدت از مقصد آلمان صورت گرفته است.