دولت مجوز واردات فوق‌العاده شکر را به وزارت بازرگانی داد تا این وزارتخانه با هدف تنظیم بازار، اقدام به واردات این محصول کند. محمد قبله، معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تایید خبر صدور مجوز واردات شکر توسط وزارت بازرگانی از سوی دولت گفت: این مجوز با هدف تنظیم بازار داخلی صادر شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون نرخ جهانی شکر افزایش یافته و به طور طبیعی بر روی بازار داخلی ایران نیز تاثیر گذاشته، گفت: بخش عمده واردات توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد و دولت فقط برای تنظیم بازار و توزیع کالای اساسی دست به واردات شکر می‌زند.

به گفته قبله، نبود قیمت مصوب برای شکر یکی از عوامل تاثیرگذار در بروز تغییرات قیمتی در سطح بازار است.

معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره وضعیت واردات شکر و نرخ تعرفه آن در سال‌های گذشته گفت: افزایش تولید شکر در سال ۸۴ و واردات آن موجب شد طرح افزایش نرخ تعرفه از سوی بخش خصوصی و نمایندگان مجلس مطرح شود که با هدف حمایت از تولید داخلی صورت گرفت.

قبله ادامه داد: آنچه که در دو سال گذشته شاهد آن بودیم، خشکسالی و وضعیت نامناسب تولید بوده و به طور طبیعی افت تولید این محصول را در داخل رقم زد.

قبله در عین حال افزود: نباید نگران وضعیت بازار شکر در سال زراعی جاری بود؛ چرا که براساس برآوردهای وزارت جهاد کشاورزی تولید سه برابر شده و ممکن است تولید چغندر قند به ۵/۴ میلیون تن برسد.

از سوی دیگر رییس اتحادیه صنف قنادان تهران معتقد است: انحصار واردات شکر توسط تعدادی انگشت شمار نه تنها فضای رقابتی در این حوزه را از بین برده بلکه موجب گران‌تر شدن نرخ این محصول در بازار داخلی شده است.

رییس اتحادیه قنادان با بیان اینکه انحصار در واردات یکی از تجارب ناموفق در حوزه تجارت جهانی به شمار می‌آید، افزود: از طریق انحصار واردات در هر کالایی مشکلات بعدی ایجاد می‌شود و به تبع بر روی قیمت آن هم تاثیر می‌گذارد.

نصرتی سپس به گرانی نرخ برخی اقلام مورد نیاز اتحادیه صنف قنادان پرداخت و گفت: از آذرماه گذشته تاکنون نرخ این اقلام افزایش یافته است.

وی می‌گوید: طی دو ماه گذشته نرخ شکر مورد مصرف قنادی‌ها که ناچار هستند آن را به صورت آزاد تهیه کنند، رو به افزایش بوده و در حال حاضر حتی به کیلویی ۹ هزار و ۷۰۰ ریال هم رسیده است.