صدور کارت بازرگانی یکپارچه می‌شود

گروه بازرگانی - تفاهم‌نامه سیستم یکپارچه و تحت وب صدور کارت بازرگانی میان سازمان توسعه تجارت ایران، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون مرکزی به امضا رسید. هدف از امضای این منشور تشکیل سامانه‌ تک پنجره‌ای (single window) خدمات بازرگانی و طراحی، پیاده‌سازی، آموزش و استقرار «سامانه‌ یکپارچه مدیریت فرآیندهای کارت بازرگانی» و «کارت هوشمند بازرگانی» در کل کشور است. در پی امضای این تفاهم‌نامه یک کمیته راهبردی نظارتی شکل می‌گیرد که وظیفه آن تهیه و تدوین شرح خدمات سیستم موضوع تفاهم‌نامه، تایید زمانبندی اجرای آن، تعیین شرایط انتخاب پیمانکار مناسب، کنترل و نظارت بر پروژه، ارائه‌ گزارش عملکرد ماهیانه به مدیران ارشد سازمان‌های مرتبط، نظارت بر اجرای کامل مفاد تفاهم‌نامه و رفع ابهامات در فرآیند اجرای آن است. وزیر بازرگانی در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: سامانه صدور کارت بازرگانی به لحاظ اینکه دو نهاد مردمی با مشارکت یک نهاد دولتی کاری را آغاز کرده‌اند، نشان‌دهنده عزم دو گروه برای بهبود فضای کسب و کار است؛

چرا که باید تلاش کنیم تا رتبه ایران در فضای کسب و کار بهتر شود که با به‌کارگیری IT می‌توان به این هدف رسید.

مهدی غضنفری تاکید کرد: این سامانه باید تبدیل به وسیله‌ای برای مدیریت واردات و مقابله با ورود کالای غیر کیفی شود. وی افزود: نباید واردات را یک کار ساده بدانیم؛ چرا که واردات پشتیبان صادرات و تولید کشور و نیازمند کار تخصصی است تا حقوق مصرف‌کنندگان تامین شود.

غضنفری تصریح کرد: منتظریم تا سازمان استاندارد، فهرست‌های جدیدی از کالاهای بی‌کیفیت را اعلام کند تا وزارت بازرگانی از ورود این کالاها جلوگیری کند. وی با تاکید بر لزوم ایجاد تشکل‌های وارداتی گفت: امیدواریم سیستم هوشمند کارت بازرگانی در طول مدیریت ما به بهره‌برداری برسد و تا ۶ ماه آینده فاز اول آن اجرا شود. وزیر بازرگانی در پایان افزود: روزی که ما کار را آغاز کردیم اتاق تهران در کنار ما بود و حتما در طول مسیر راه‌اندازی سامانه صدور کارت بازرگانی از همکاری و همفکری مدیران اتاق تهران استفاده خواهیم کرد. رییس اتاق ایران نیز در این مراسم، اجرای سیستم مدیریت کارت هوشمند بازرگانی را عامل شتاب بخشیدن به استفاده از کسب و کار الکترونیکی دانست.

محمد نهاوندیان گفت: استفاده از کارت هوشمند بازرگانی در یک نظام هماهنگ و مرتبط می‌تواند تشریفات اداری را به حداقل برساند، هزینه مبادله را کاهش دهد و دسترسی فعالان اقتصادی را به بانک‌های اطلاعاتی تسهیل کند.

وی اظهار امیدواری کرد که مجموعه اتاق‌های تعاون و بازرگانی سراسر کشور از این طرح استقبال کنند. حسین رحمانی‌نیا، رییس اتاق تعاون ایران نیز در ادامه این مراسم گفت: در زمینه صدور کارت بازرگانی نیاز به یکپارچه‌سازی داشتیم و این اقدام با پیگیری‌های دکتر غضنفری به نتیجه رسید و به طور حتم اجرای این سیستم موجبات رشد و توسعه بخش تجاری کشور و تقویت بخش‌های خصوصی و تعاونی در حوزه بازرگانی را فراهم خواهد کرد. رییس کل سازمان توسعه تجارت دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: با راه‌اندازی سامانه صدور کارت بازرگانی به طور رسمی لیست سیاه متخلفان حوزه بازرگانی را مشخص و از این مسیر خارج می‌کنیم. بابک افقهی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این سیستم می‌تواند از سیستم‌های جزیره‌ای جمع‌آوری اطلاعات اتاق‌های بازرگانی جلوگیری کرده و همه اطلاعات به صورت یکپارچه در اختیار ذی‌نفعان و مسوولان برای سیاست‌گذاری و اجرا قرار گیرد. افقهی مدت زمان اجرای طرح را ۲۱ الی ۲۳ ماه ذکر کرد و گفت: فاز آماده‌سازی طرح سه ماه، فاز راه‌اندازی آزمایشی شش ماه، فاز پیاده‌سازی سراسری سه ماه، فاز بهره‌برداری مقدماتی از کارت هوشمند سه ماه و فاز توسعه کاربردها و اجرای کامل کارت هوشمند توسط ذی‌نفعان تفاهم‌نامه شش ماه طول خواهد کشید. وی در عین حال صدور گواهی مبدا، ترغیب بازرگانان به استفاده از خدمات بازرگانی الکترونیکی، واریز جوایز صادراتی و ایجاد خط اعتبار برای فعالیت‌های حوزه مالی و نهادهای پشتیبان صادرات را از عمده‌ترین مزایای استفاده از کارت هوشمند بازرگانی ذکر کرد.

گفتنی است که چندی پیش دبیر کل اتاق تهران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» تاکید کرد که صدور کارت بازرگانی باید همچنان در اختیار اتاق‌های بازرگانی باقی بماند و دولت بر صدور آن تنها نظارت داشته باشد.