راهی برای ادامه یارانه‌ها باقی نمانده است

آل اسحاق: تعلل در هدفمند کردن یارانه‌ها جبران‌ناپذیر است

گروه بازرگانی- وزیر بازرگانی گفت: طی ۳۰ سال گذشته شاهد رشد جهشی روند اختصاص یارانه‌ها به حوزه بازرگانی بوده‌ایم؛ به‌ گونه‌ای که در صورت تداوم این روند، ظرف چند سال آینده تمامی بودجه کشور باید صرف یارانه‌ها شود.

مهدی غضنفری در همایش نقش بازرسی و نظارت بر کالا و خدمات در طرح تحول اقتصادی با بیان این مطلب که دلایل و منافع اجرایی شدن طرح تحول اقتصادی باید برای همه افراد روشن باشد، افزود: اجرای نوین‌سازی نظام توزیع به عنوان یکی از محورهای این طرح به صورت مستقیم برعهده وزارت بازرگانی است.

وزیر بازرگانی، سازماندهی نظام پخش کالا، ایجاد پایگاه اطلاعات اصناف و بازرگانان کشور، ایجاد شبکه کارت اصناف و ملت‌کارت، ایجاد اتحادیه‌های کشوری، ایجاد شبکه زنجیره خرده‌فروشی اصناف، اصلاح نظام طبقه‌بندی و شناسه کالا (ایران‌کد)، ساماندهی نظام حمایت از مصرف‌کنندگان، ثبت مکانیزه املاک و مستغلات، توسعه خدمات بازرگانی برای محصولات کشاورزی و طرح ساماندهی و ایجاد وب‌سایت‌های فروش اینترنتی را ده پروژه وزارت بازرگانی برای اجرای طرح نوین‌سازی نظام توزیع برشمرد و از پیشرفت ۳۰ تا ۹۰ درصدی این ده پروژه خبر داد.

به گفته دکتر غضنفری در نظام عرضه و توزیع، وزارت بازرگانی در انتهای خط ایستاده و باید در این بخش به گونه‌ای عمل کند که نوسانات بازار آسیبی به مشتری نرساند.

وی بازار را حوزه معرفی اقتدار سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دانست و تصریح کرد: این سازمان باید تمامی اتفاقات در بازار را به نمایندگی از ذی‌نفعان (مشتریان)، مدیریت کند. وزیر بازرگانی خطاب به بازرسان سازمان حمایت گفت: ما از شما انتظار نداریم که فقط هر کس خطا کرد با او قاطعانه برخورد کنید، بلکه بازرسان سازمان حمایت باید نقش تحلیلگر سیستم را در بازار ایفا کنند و عوامل بر‌هم زننده این حلقه سیستم را شناسایی کرده و به دیگر عوامل حلقه اعلام کنند. غضنفری ضمن تاکید بر مقابله با افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها در چارچوب نظارت هدفمند و برخورد سیستماتیک، خاطرنشان کرد: برخورد سیستماتیک یعنی اینکه سازمان حمایت در ایستگاه اول زنجیره تنظیم بازار حضور داشته و در تصمیمات دیگر حلقه‌های این زنجیره نقش موثری را ایفا کند.

از سوی دیگر رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران هرگونه تعلل و عقب نشینی در اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را غیرقابل جبران ارزیابی می‌کند.

به گفته یحیی آل‌اسحاق‌، هدفمند کردن یارانه‌ها علاوه بر تسهیل حضور تولیدکنندگان داخلی در بازارهای جهانی بر رشد و توسعه اقتصاد ملی نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت و با اجرای این طرح بخش خصوصی با عزم جدی‌تری وارد عرصه‌های مختلف اقتصادی خواهد شد.

آل اسحاق، در گفت و گو با «ایرنا» همچنین با اشاره به‌ اینکه تاکنون آهنگ انتقال اقتصاد کشور کند بوده است، تصریح کرد: در صورتی که سهم بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی ۸۰ درصد و سهم بخش دولتی ۲۰ درصد باشد دگرگونی و تحولات بزرگی را در اقتصاد ملی شاهد خواهیم بود.

وی در پایان بر تشکیل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها با کمک مجلس شورای اسلامی‌تاکید کرد و گفت: با تشکیل این سازمان اصل اجرا، نظارت، کنترل و پیگیری هدفمند کردن یارانه‌ها در یک سازمان متمرکز خواهد شد.