30 صادرکننده نمونه استان تهران معرفی شدند

گروه بازرگانی- مراسم معرفی ۳۰ صادرکننده نمونه پایتخت با حضور استاندار تهران‌، چند تن از نمایندگان مجلس‌، رییس سازمان بازرگانی استان تهران‌، رییس اتاق تهران‌، برخی اعضای اتاق‌های بازرگانی و مدیران سازمان توسعه تجارت و... برگزار شد، در این مراسم برای نخستین بار از صادرکنندگان تهرانی که بیشترین سهم از ارزش کل صادرات کشور را در اختیار دارند‌، تقدیر شد‌، جای خالی افقهی‌، رییس سازمان توسعه تجارت که خود را متولی و حامی‌صادرکنندگان کشور و سازمانش را خانه دوم صادرکنندگان معرفی می‌کند‌، مشهود بود!

قفل هدفمند کردن یارانه‌ها در اقتصاد

در این مراسم؛ مرتضی تمدن ـ استاندار تهران ـ با بیان اینکه طرح هدفمند کردن یارانه‌ها قفلی در اقتصاد ایران است که باید شکسته شود‌؛گفت‌: در صورت تحقق اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها، اتفاقات خوبی در صنعت و صادرات کشور رخ می‌دهد‌.

وی با اشاره به تاثیر اجرایی شدن طرح هدفمند شدن یارانه‌ها و اجرای سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ در تولید‌، صادرات و سرمایه گذاری‌، افزود: به موازات اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها‌، اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی هم یکسری اشکالات دارد که باید از پیش رو برداشته شود‌؛ همچنین دولت طرح تحول اقتصادی را نیز مطرح کرده است و طرح هدفمند کردن یارانه‌ها تنها یکی از ده‌ها برنامه‌‌ای است که در قالب این طرح عنوان شده، البته دولت برنامه‌های زیادی دارد و توانایی تبیین استراتژی‌های لازم در زمینه تولید و صادرات را نیز دارد.

زیرساخت‌ها آماده است!

فروزش ـ رییس فراکسیون صادرات مجلس شورای اسلامی‌ ـ هم در این مراسم با تاکید بر اینکه صادرات محور توسعه در تمام زمینه‌های اقتصادی یک کشور محسوب می‌شود‌؛ اظهار داشت: ایران به لحاظ دارا بودن منابع طبیعی جزو ۱۰ کشور اول دنیاست، اما به‌رغم داشتن این امکانات در زمینه توسعه اقتصادی پیشرفت چندانی نداشته‌ایم. به گفته وی هم اکنون کشورهای پیشرفته به دنبال ایجاد منابع مصنوعی جهت افزایش صادرات و بهره‌وری در تولید هستند، اما کشور ما با داشتن منابع سرشار طبیعی و انسانی هنوز نتوانسته است به اهداف خود در زمینه‌های اقتصادی دست یابد.

فروزش ادامه داد: زیر ساخت‌های لازم در کشورمان وجود دارد و تنها باید نقاط قوت و تهدید‌ها را شناسایی کرد؛ چرا که نیروی کار و انرژی ارزان از جمله نقاط قوت در زمینه تولید است و وجود بوروکراسی در سیستم اداری و نیز مشکلات مالی از جمله تهدیدها در زمینه صادرات محسوب می‌شود.

تاثیرپذیری استان تهران از بحران جهانی

در این مراسم سید علی موسوی ـ رییس سازمان بازرگانی استان تهران ـ گفت: به دلیل نوع کالاهای صادراتی و بازار‌های هدف استان تهران بیشترین تاثیر را در بین استان‌های کشور از بحران مالی جهان دیده است، اما خوشبختانه روز به روز تاثیر این بحران در سبد صادرات رو به کاهش می‌رود‌.

موسوی در ادامه با بیان اینکه ۲۵ صادرکننده نمونه کشوری از بین صادرکنندگان استان تهران انتخاب شده‌اند‌،گفت: سهم بالای صادرکنندگان تهران در بین صادرکنندگان نمونه ملی نشان‌دهنده میزان بالای توانمندی‌های صادرکنندگان استان است.

وی همچنین خبر داد که در مجموع ۲۳‌میلیارد تومان از جوایز صادراتی مربوط به سال ۸۷ پرداخت شده و مابقی پرونده‌های جوایز صادراتی نیز در حال بررسی است که در صورت تامین اعتبارات درخواستی؛ ظرف مدت سه ماه کل جوایز صادراتی سال ۸۷ تسویه خواهد شد.

همچنین یحیی آل اسحاق - رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران ـ در این مراسم گفت: حضور در صحنه‌های بین‌المللی‌، ارائه محصولات در حوزه رقابت بین‌المللی و افزایش کیفیت کالاهای تولیدی در سطح جهانی به معنی صادرات است.

آل اسحاق افزود: صادر کنندگان سرمایه‌های کشورند و هر چه صادرات از مسیر سنتی به سمت صنعتی شدن برود تاثیر آن درتوسعه اقتصاد کشور بیشتر خواهد شد‌.

از توزیع نذورات تا توسعه بازرگانی خارجی

در این مراسم محمد حسینی ـ عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران ـ با اشاره به فعالیت‌های بازرگانی خارجی سازمان بازرگانی استان تهران‌؛ بر لزوم افزایش تعامل بین سازمان بازرگانی و اتاق تهران تاکید کرد و گفت‌: اینکه سازمان بازرگانی از رویکرد توزیع نذورات به سمت توسعه فعالیت‌های بازرگانی خارجی و تقویت رویکرد حمایت از صادرات رفته است، جای امیدواری دارد و به نظر می‌رسد در شرایط فعلی باید استمرار داشته باشد. وی در ادامه پنج مولفه تاثیرگذار برای جهش اقتصادی کشور

بر شمرد و عنوان کرد: داشتن زیر ساخت‌های مناسب نیرو‌، انرژی‌، صنایع فلزی و موقعیت استراتژیک پنج ویژگی هستند که موجب پیشرفت اقتصادی یک کشور می‌شود، هر چند کشور ما این پنج ویژگی را داراست، اما میزان پیشرفت مان از کشور جنگ‌زده عراق کمتر بوده است‌.

شاهرخ ظهیری ـ عضو هیات رییسه اتاق تهران و پدر صنایع غذایی ایران ـ طی سخنانی با اشاره به این که از ۴۹ صادرکننده برتر کشور ۱۳ صادرکننده در زمینه صادرات صنایع غذایی فعالند؛ گفت: در استان تهران نیز هشت نفر از صادرکنندگان منتخب در زمینه صادرات مواد غذایی فعالیت دارند که این میزان باید افزایش یابد.

زنگ خطر برای صادرات

همچنین در این مراسم علا میرمحمد صادقی ـ نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ـ با بیان این که ایران در گذشته از وضعیت خوبی در صادرات برخوردار بود، تصریح کرد: امروز به دلیل افزایش رقبا برای ماندن در عرصه رقابت باید فعالیت‌های خود را توسعه داده و با شناخت

بازار و نیازها در جهت توسعه صادرات گام برداریم‌.

وی مهم‌ترین مشکلات صادرات در بخش معدن را کمبود نقدینگی‌، حمل‌ونقل و ثابت بودن نرخ ارز دانست و گفت‌: متاسفانه در بخش معدن تجهیزات کافی وجود ندارد و از دولت تقاضا داریم در بر طرف کردن این موانع ما را یاری کند.

میرمحمد صادقی افزود‌: اخیرا کالاهای ایرانی از بازاربعضی کشورهای همسایه نظیر افغانستان و عراق خارج شده است و این زنگ خطری برای صادرات کشور محسوب می‌شود‌.

وی تصریح کرد: در بخش معدن ۱۰تا۱۵درصد بازار عراق در اختیار ایران است و باید جایگاه مناسب خود را در این بازار پیدا کنیم.

در ادامه این مراسم تندیس برنز، مدال طلا و لوح یادبود به ۳۰ صادرکننده نمونه اهدا شد.

شرکت‌های صادرکننده نمونه استان تهران عبارتند از‌؛ آباد راهان پارس، بازرگانی تکادو بین‌الملل‌، بازرگانی ‌هادوی‌، شرکت مهدی اعلمی‌، کابل‌های مخابراتی شهید قندی‌، تولیدی و شیمیایی پاکشو‌، سپهر الکتریک‌، رنگ و رزین الوان‌، مس شهید باهنر، پلاستیک کار، یاتا اکسپرس‌، میراب‌، خانه فرش عظیم، کیمیدارو‌، کوشش رادیاتور‌، ماشین رول‌، زرباف‌فر‌، دارو پخش تماد‌، تولیدی شیر‌آلات قهرمان‌، سپهر چرم خاورمیانه‌، شانه زن‌، هشتمین نور‌، صنایع شیر ایران شرکت بازرگانی‌، آرات‌، سید کاظم میرجلیلی، پاک‌، بید پرشیا، تک ماکارون، شرکت سبز میوه پارس، صدرالدین نیاورانی.