راه‌اندازی تشکل‌های وارداتی در اتاق بازرگانی

غضنفری: واردکنندگان نباید پنهان کاری کنند

نهاوندیان: بخش خصوصی وزیر ندارد. گروه بازرگانی- وزیر بازرگانی در دیدار با رییس اتاق‌ایران و اعضای هیات رییسه اتاق مشهد پیشنهاد کرد که تشکل‌های وارداتی در اتاق بازرگانی شکل بگیرد.

مهدی غضنفری که با شعار مدیریت واردات و صادرات از مجلس شورای اسلامی‌رای اعتماد گرفت‌، در‌این دیدار تصریح کرد: واردات باید تسهیل شود؛ اما باید ضابطه مدیریتی داشته باشد. هنگامی‌که وارد کننده خودش چارچوب را رعایت نمی‌کند، ما باید نظارت کنیم و باید‌این امر در جهت اهداف استراتژی نظام صورت بگیرد.

وزیر بازرگانی ادامه داد: شعار مدیریت واردات را در سازمان توسعه تجارت شش ماه قبل مطرح کردم که واردات باید در خدمت تولید، مصرف‌کننده و صادرات باشد و واردات ما باید با هدف صورت بگیرد. از سوی دیگر کالاهایی که وارد کشور می‌شود کیفی نیست. وی همچنین با‌اشاره به کالاهایی که به صورت قاچاق از مرز ترکیه وارد کشور ما می‌شود که تعرفه آن را نمی‌دهند و به چندین میلیارد دلار می‌رسد، افزود: از کشور ما نیز به ترکیه قاچاق کالاهایی مانند سوخت، آرد و کالاهای یارانه‌ای صورت می‌گیرد. هنگامی‌که پوشاک واردکشور می‌شود یا وقتی کامیون سوخت قاچاق می‌شود ما دو بار عوارض نمی‌گیریم؛ یعنی ما طبق قانون باید یارانه‌ای را پس بگیریم یا کالایی که آنها می‌آورند تعرفه‌اش را نمی‌گیریم که به ضرر ما است.وزیر بازرگانی در ادامه با‌اشاره به‌اینکه دارای تشکل‌های خوبی در زمینه صادرات هستیم، گفت: ما در حوزه واردات تشکلی نداریم که به طور مثال مسوولیت برنج وارداتی و ضرر و زیان آن را به عهده بگیرد.

وی با‌اشاره به‌اینکه فرهنگ‌سازی در زمینه واردات صورت نگرفته است، گفت: وارد‌کننده فکر می‌کند کار خطایی انجام می‌دهد که باید پنهانش کند و نباید آن را بروز دهد، ما دنبال گرفتن مالیات نیستیم، بلکه به دنبال سر و سامان دادن به ‌این حوزه هستیم.

غضنفری افزود: ‌این وظیفه اتاق‌های بازرگانی است که در حوزه واردات تشکل‌های مسوول و پاسخگو را ‌ایجاد کند.

وی گفت: وارداتی که انجام می‌دهیم یا برای حوزه صنعت است یا نیازهای اساسی مردم یا حوزه تولید و کشاورزی که همه مثبت است، اما اگر واردات در ‌این حوزه‌ها نباشد، اتاق نباید مسوولیتی را بپذیرد و بعد خودش را کنار بکشد.

وی تاکید کرد: تشکل واردات در اتاق بازرگانی ثبت کنید که اگر کالایی کیفی باشد یا نه تشخیصش با‌این کمیته باشد؛ تشکل وارداتی که در اتاق بازرگانی ثبت شده و حرفش قانونی و سند باشد.

نهاوندیان: دوره وزارت کوتاه است

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ‌ایران در‌ این نشست با ‌اشاره به ‌اینکه روزمر‌گی‌های حاکم بر صندلی وزارت بازرگانی نباید مساله جهش صادراتی را تحت‌‌شعاع قرار بدهد، گفت: دوره وزارت سپری می‌شود؛ اما کارهای تاسیسی و بنیادی خواهد ماند.

محمد نهاوندیان افزود: باید همه امور تصمیم‌گیری را در تجارت و توزیع کشور در جهتی هدایت کنیم که صادرات کشور رشد پیدا کند؛ یعنی پنجره ارتباط با اقتصاد جهانی باز بماند.

نهاوندیان ادامه داد: باید سیاست ارزی، پولی، مالی و مالیاتی ما به محور استراتژی تولیدمحور شکل بگیرد؛ یعنی رابطه ما با دنیا بیشتر مبتنی بر فروش باشد تا خرید و‌این را نه با تحمیل‌های نفتی، بلکه با توان صادراتی حاصل کنیم.

وی ادامه داد: وزیر بازرگانی با مسوولان اقتصادی دیگر باید به‌این تفاهم برسد و سیاست‌های کشور بر پایه استراتژی تجاری تولید محور شکل بگیرد که‌این مهم حاصل نمی‌شود، مگر ‌اینکه اهتمام وزیر بر نهاد‌سازی بیش از محصول گرایی باشد.

قطار را راه بیندازید

نهاوندیان با طرح‌ این سوال که آیا از امضاهای روزمره نهادی حاصل می‌شود که آن نهاد در اقتصاد کشورها حیات مستمر داشته باشد، گفت: ساختن و پرداختن و مسوولیت واگذار کردن به تشکل‌ها مانند ‌این است که خط آهن مهیا شود و استارتش را بزنیم تا خودش برود.‌این تفاوت دارد با ‌اینکه واگن جنس را بخواهیم از ‌این ‌ایستگاه به آن ‌ایستگاه برسانیم. ‌این که ما بتوانیم در داخل اقتصادمان نهادهایی را درست کنیم که خود محرک باشند، بزرگ‌ترین خدمت یک وزیر فعال است. وی اظهار امیدواری کرد: وزیر بازرگانی نقشی داشته باشد که اگر فعالان و تشکل‌های اقتصادی مشکلی داشتند، اولین اسمی‌ که به یاد بیاورند، نام وزیر باشد.

رییس اتاق‌ ایران در ادامه گفت: ما در اصل ۴۴ قانون اساسی سه بخش داریم. بخش دولتی، بخش تعاون و بخش خصوصی که بخش دولتی وزرای زیادی دارد. بخش تعاون هم دارای وزیر است، اما بخش خصوصی وزیر ندارد و امیدواریم دکتر غضنفری احساس کند وزیر بخش خصوصی و وزیر فعالان اقتصادی است که هم در منش شخصی و هم در کارنامه گذشته‌ ایشان این ظرفیت را می‌بینیم.

وی افزود: ما به نوع جدیدی از حکمرانی اقتصادی در کشور نیاز داریم.‌این جا بحث واگذار کردن‌ این بنگاه و آن بنگاه نیست که ما سر خود را گرم می‌کنیم، ‌این بنگاه چرا به فلانی واگذار شد یا چرا به فلانی واگذار نشد.

وی با تاکید بر‌اینکه «ما می‌خواهیم نوع مناسبات و کیفیت بیان دولت با فعالان اقتصادی تغییر یابد» ادامه داد: علاوه بر بحث تشکل‌ها که نیاز به کار جدی و اصولی با همدلی اتاق بازرگانی و وزارت بازرگانی دارد، بازرگانی کشور بدون تاکید بر تولید به جایی نمی‌رسد و تولید بدون سیاست بازرگانی موفق نخواهد شد.

دکتر نهاوندیان اعلام کرد: مجموعه اتاق‌های سراسر کشور و مجموعه تشکل‌های اقتصادی آمادگی دارند در‌این جهت کمک کنند.

وی ادامه داد: وزیر موفق بازرگانی وزیری است که احساس کند لشکر پر توان فعالان اقتصادی همراه او و هماهنگ با او حرکت می‌کند و وقتی او سیاستی را توصیه کند، اولین چیزی که به ذهنشان می‌آید ‌این نیست که چگونه او را دور بزنند؛ چون در جریان تصمیم سازی بوده‌اند و طرف مشورت قرار گرفته‌اند و بیشتر حرف‌ها، حرف‌هایی بوده که خودشان زده‌اند و نظرات همدلانه است.

رییس اتاق بازرگانی‌ ایران در پایان سخنانش با ذکر‌این نکته که شیرینی‌های ماه عسل به پایان می‌رسد و مشکلات فرا می‌رسند، گفت: هیچ اختلاف‌نظر و اختلاف سلیقه‌ای نیست که راه‌حل مطبوع و مطلوب برای آن پیدا نشود.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مشهد نیز در‌این دیدار گفت: منشور همکاری بین اتاق و وزارت بازرگانی به کوشش دکتر غضنفری با دقت در حال پیگیری است که امیدوارم به تصمیم‌گیری توسط بخش خصوصی بیانجامد.