شبهات در آلودگی برنج وارداتی به ایران

گروه بازرگانی - صادرکنندگان برنج هندی به ایران، که طی سال‌های اخیر از رونق فروش محصول کشورشان به ایران سود سرشار برده‌اند، اخباری که در خصوص آلوده بودن برنج هندی به فلزات سنگین در ایران منتشر شده را کذب می‌دانند و نگران بازار ۴ ساله محصولشان در ایران هستند و انتشار این اخبار در کشورمان را تنها برای حمایت از برنج داخلی که در سال جاری محصول خوبی به همراه داشته است می‌دانند. به گزارش فارس انتشار اخباری در مورد ایجاد محدودیت توسط ایران برای صادرات برنج هندی باعث بروز نگرانی‌هایی در میان صادرکنندگان برنج در منطقه خلیج فارس شده است.

رییس انجمن صادرکنندگان برنج هند به پایگاه اینترنتی بیزینس استاندارد گفت: «گزارش‌های منتشر شده در مورد آلودگی برخی برنج‌های صادراتی هند به ایران صحت ندارد و اطلاعات غلط منتشر شده در این خصوص می‌تواند به کشاورزان هندی زیان وارد آورد.»

بر اساس این گزارش صادرکنندگان برنج هندی طی سال‌های اخیر منافع سرشاری از محل صادرات برنج باسماتی به ایران به‌دست آورده‌اند. قیمت برنج هندی طی دو سال گذشته و در نتیجه افزایش تقاضا در کشورهایی مثل ایران دو برابر شده و از ۶۰۰‌دلار در هر تن به حدود ۱۲۰۰‌دلار در هر تن رسیده است.

آلودگی برنج هندی به مواد سمی آرسنیک، سرب و کادیوم در آزمایشگاه‌های ایران به اثبات رسیده است.

در عین حال یک کارشناس موسسه تحقیقات کشاورزی هند گفت: وجود این فلزات در برنج هندی توسط ایران گزارش شده، اما از نظر علمی به اثبات نرسیده است.

وی احتمال آلودگی برنج هندی به فلزات سنگین را رد کرد و گفت: احتمال وجود فلزات سنگین در برنج باسماتی کشت شده در مناطق پنجاب، ‌‌هاریانا و آتار پرادش غربی وجود ندارد؛ زیرا این فلزات در بخش انتهایی رودخانه جاری در این محل وجود دارند؛ اما برنج در قسمت‌های میانی رودخانه کشت می‌شود.

یک مقام موسسه توسعه صادرات محصولات غذایی هند نیز مدعی شد هیچ موردی از آلودگی در برنج هندی مشاهده نشده است.

وی حمایت از بازار داخلی در ایران را انگیزه انتشار اخباری در مورد آلودگی برنج هندی در این کشور دانست و مدعی شد، ایران امسال محصول خوبی داشته و به این خاطر است که چنین گزارش‌هایی علیه برنج هندی منتشر شده است.

این در حالی است که مهدی غضنفری در حاشیه همایش شورای اصناف کشور در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت سلامت برنج‌های وارداتی گفت: به دلیل اینکه دستگاه‌های متعددی در رابطه با سلامت برنج اظهارنظر می‌کردند، تصور می‌رفت که لازم است یک مرجع ملی، برای اظهارنظر نهایی در خصوص سلامت برنج‌های وارداتی معرفی شود.

وی تصریح کرد: اظهارنظر در خصوص آلودگی برنج‌های وارداتی، یک کار تخصصی است و براساس یک نمونه و دو نمونه نمی‌توان اظهارنظر کرد؛ اما هر تصمیمی که اتخاذ شود و هر نتیجه‌ای که از مجموعه آزمایش‌های تخصصی حاصل شود، مبنای عمل خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تنظیم بازار داخلی برنج و جلوگیری از بالارفتن قیمت این محصول در بازار داخلی گفت: وقتی اجازه می‌دهیم که دستگاه‌های غیرتخصصی در رابطه با هر موضوعی اظهارنظر کنند ممکن است قیمت‌ها بی‌جهت بالا رود؛ اما باید متوجه بود که از یک موضوع کاملا علمی و تخصصی، بهره‌برداری اقتصادی بی‌جهت صورت گیرد.

وی ادامه داد: وزارت بازرگانی روی این موضوع حساس است که اظهارنظر‌های غیرتخصصی، برهم زننده وضعیت بازار نشود. به هرحال ما منتظر هستیم که وزارت بهداشت نتیجه نهایی را اعلام کند. باید به مردم آگاهی‌رسانی شود که وزارت بهداشت تنها مرجع تخصصی اعلام سلامت برنج‌ها است و نباید به دیدگاه‌های غیرتخصصی گوش فرا دهند.