گروه بازرگانی- وزیر بازرگانی با بیان اینکه کار دولت میوه‌رسانی به مردم نیست، گفت: اصناف آماده دریافت ماموریت‌های بزرگ در اقتصاد کشور باشند. مهدی غضنفری روز گذشته در اجلاس شورای اصناف کشور در تهران گفت: سیاست‌های اصل ۴۴ بزرگراهی را به سمت فعالیت‌های جدید برای بخش خصوصی باز کرده است. در این راستا، وظیفه دولت هموار کردن این راه است؛ اما قطعا شکل عملیات عمرانی بازسازی این بزرگراه را باید اصناف تعیین کنند.

وزیر بازرگانی تصریح کرد: وقتی بیان می‌شود که کارها باید به اصناف واگذار شود ته خط تولید این تفکر، باید بایستیم و از آن انتظار خروجی مثبت داشته باشیم؛ در غیر این صورت، سپردن امور به اصناف فایده ای به حال مردم نداشته و دولت می‌تواند همان کار فعلی را ادامه دهد.

به گفته غضنفری، اصناف با الگوهای ذهنی و مدل‌های گذشته نمی‌توانند خلاقیت زیادی داشته باشند و کارها را به صورت مثبت پیش برد. در این میان، باید مدل‌های جدیدی مطرح شود و پس از آن این امر پذیرفته نخواهد بود که اصناف بحران یا پدیده بحران مانندی به اسم میوه شب عید را تجربه کنند.

غضنفری گفت: کار دولت میوه‌رسانی به مردم نیست و اگر بخواهد این کار را انجام دهد، قطعا از پس آن بر نخواهد آمد؛ بنابراین اصناف باید به ابزارهای موجود «نه» بگویند و از سیستم‌های جدیدی برای انجام امور استفاده کنند.

غضنفری از پیگیری برگزاری جلسات مشترک اصناف با کارگروه ویژه حل مشکلات واحدهای صنفی و شورای اصناف کشور خبر داد و تصریح کرد: با پیگیری‌های لازم از سوی وزارت بازرگانی به طور قطع این کارگروه که متشکل از تعدادی وزیر و رییس‌کل بانک مرکزی و نمایندگان شورای اصناف است، ادامه کار خواهد داد.

در ادامه این مراسم رییس شورای اصناف کشور با اعلام برخی درخواست‌های اصناف از وزارت بازرگانی، خواستار پیگیری این درخواست‌ها توسط مهدی غضنفری وزیر بازرگانی شد.

قاسم نوده فراهانی در اجلاس شورای اصناف کشور در تهران با طرح درخواست‌های پارلمان صنفی کشور از وزارت بازرگانی در دولت دهم گفت: در برخی شهرستان‌ها روسای سازمان‌های بازرگانی مربوطه همکاری لازم را با مسوولان صنفی آن شهرستان ندارند و حتی اگر مسوولان صنفی نتوانند خواسته‌های آنها را انجام دهند، اقدام به نامه‌نگاری‌هایی برای عزل آنها از سمت خود می‌کنند که در این راستا انتظار می‌رود وزیر بازرگانی پیگیری‌های لازم را در این زمینه داشته باشد.

فراهانی ادامه داد: اگر مشکلی به لحاظ قیمت و تامین کالا در کشور بروز و ظهور کند چشم‌ها به اصناف کشور دوخته می‌شود تا مشکلات را حل کند؛ اما زمان برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کار به انجمن‌هایی واگذار می‌شود که ممکن است در اقتصاد کشور نقش زیادی نداشته باشند.

وی در خصوص اجرای مالیات بر ارزش افزوده در واحدهای صنفی خاطرنشان کرد: براساس آمار وزارت امور اقتصادی و دارایی، ۱۴‌هزار نفر از مجموعه اصناف کشور در کل کشور آموزش دیده‌اند که هم‌اکنون آماده اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند؛ اما انتظار می‌رود اقدامات آموزشی برای سایر اعضای واحدهای صنفی نیز از سوی وزارت اقتصاد صورت گیرد تا مشکلی به لحاظ اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در بخش صنفی کشور بروز نکند.