هایپراستار به جای کرفور

گروه بازرگانی - ۳۱ مردادماه امسال نخستین فروشگاه زنجیره‌ای بین‌المللی در غرب تهران با نام و نشان ‌هایپر استار خود را به شهروندان پایتخت شناساند. این فروشگاه طی چند ماه اخیر محل مناقشه و خبرسازی بوده است. ‌هایپراستار که وال مارت خاورمیانه خوانده می‌شود اگر چه ۶۰‌میلیون دلار پشتوانه اقتصادی دارد؛ اما به لحاظ سیاسی شکننده است تا جایی که سخنگوی شرکت کرفور فرانسه با رد مشارکت ضمنی خود با‌هایپراستار، تاکید کرد: ما در این پروژه مشارکت نداریم و نخواهیم داشت.

به گزارش «آسوشیتدپرس» دو سال پیش رسانه‌ها از تصمیم شرکت خرده فروشی کرفور فرانسه برای احداث فروشگاهی بزرگ در تهران خبر دادند. این فروشگاه، که آرم، فضای گسترده انتخاب‌ و پارکینگ دو طبقه آن برای مشتریان کرفور در همه جا آشنا است با نام‌هایپراستار افتتاح شده و شرکت کرفور مدعی است دیگر ارتباطی با این فروشگاه ندارد.

گروه مجید الفطیم یک شرکت بزرگ خرده فروشی در دبی، شریک قدیمی کرفور در منطقه محسوب می‌شود. در جریان ساخت‌هایپراستار از قول مقامات ایران گفته شد که این فروشگاه تحت‌برند کرفور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد اما پس از مدتی نام کرفور از روی این فروشگاه برداشته شد.

آسوشیتدپرس شباهت آرم‌هایپراستار با آرم کرفور را سوال‌برانگیز می‌داند و می‌نویسد: آرم‌هایپراستار آدم را یاد آرم کرفور می‌اندازد. در آرم‌هایپراستار علامت H در داخل الماسی قرار داده شده است، در حالی که در آرم کرفور به جای H حرف C قرار داده شده است. طراحی حروف نام فروشگاه نیز شبیه کرفور است.

آسوشیتدپرس در گزارش خود سعی می‌کند نشان دهد که فروشگاه هایپراستار در واقع متعلق به کرفور بوده و به دلیل وجود تنش در روابط ایران و فرانسه این ارتباط مخفی نگه داشته می‌شود.

گروه مجید الفطیم که متولی فروشگاه هایپراستار است یک شرکت خصوصی خانوادگی مستقر در دبی است. این شرکت از طریق یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک اداره کلیه فروشگاه‌های کرفور فرانسه در منطقه را بر عهده دارد.

مارک کوربیون، مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌هایپر استار، در رابطه با فعالیت این فروشگاه در ایران گفته است که به دلیل «مشکلات سیاسی بین ایران و فرانسه»، کرفور از‌هایپراستار خواسته است «فعلا» نام کرفور را در ایران مطرح نکند. این در حالی است که «۲۵ درصد» سهام فروشگاه تاسیس شده در ایران، متعلق به کرفور فرانسه است و «۷۵ درصد» آن نیز به شرکت اماراتی الفطیم تعلق دارد.

مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌هایپراستار درباره دلیل قیمت پایین‌تر محصولات در این فروشگاه می‌گوید: «این به نوع مذاکرات ما با تولیدکننده‌ها برمی‌گردد. همچنین ما با دولت ایران توافق کردیم که کالاها با قیمت‌ پایین‌تری به دست مردم برسد و به همین دلیل از هر فرصتی برای تحقق این امر استفاده می‌کنیم و به سودهای کم قانع هستیم.»

به گفته او این شرکت، فروشگاه‌های دیگری در «تهران، کرج، مشهد، اصفهان و شیراز» راه‌اندازی خواهد کرد. ساخت فروشگاه‌های این شرکت معمولا «شش ماه» طول می‌کشد، اما در ایران این کار «دو سال» طول کشیده است.

کوربیون که رییس اتاق بازرگانی فرانسه و ایران است، بازار ایران را «بسیار بزرگ» اما نامنظم می‌خواند که این موضوع باعث گرانی کالاها می‌شود.

به گفته وی از ۱۱۰۰ نفر کارکنان این فروشگاه تنها ۱۰ نفر خارجی هستند.همچنین به گفته بهروز علیشیری، رییس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران، این شرکت در فاز اول فعالیت خود، «۶۰‌میلیون دلار» در ایران سرمایه‌گذاری کرده است و برای تاسیس «۱۱ فروشگاه» به این شرکت مجوز داده شده که در نهایت «منجر به سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری» در ایران می‌شود.

گروه مبتکر مجید الفطیم در سال ۱۹۹۵ ‌هایپراستار را به تقلید از وال مارت راه انداخت و با شعار «ارزان و فراتر از آن» خود را به خاورمیانه معرفی کرد.