تکه تکه شدن با قیچی دو لبه

اینکه گفته می‌شود چون قرار است به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم بنابراین باید واردات همه محصولات آزاد باشد، در هیچ جای دنیا این کار را نکرده‌اند و حتی در آمریکا با وجود عضویت در سازمان تجارت جهانی، در محصولاتی که خود تولید می‌کنند و خودکفا هستند، اجازه نمی‌دهند واردات انجام شود. نماینده اراک و کمیجان ضمن بیان این مطلب با انتقاد از واردات بی رویه محصولات کشاورزی، افزود: واردات باید در شرایطی انجام شود که سهمی برای صادرات محصولات وجود داشته باشد، وگرنه صرف وارد کردن محصول در زمانی که تولید داخل وجود دارد ضد ارزش است. عباس رجایی در گفت‌وگو با «فارس» افزود: در مورد محصولات دارای کسری نیز باید محاسبات دقیق از مصرف و تولید داخل انجام شود و ثبت سفارش برای واردات کالا به میزان کسری و با حفظ شرایط قرنطینه حفظ نباتات یا سایر قرنطینه‌ها و کنترل کیفی استاندارد و نظارت بر کیفیت کالا انجام شود.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: کشورهای خریدار میوه‌های ایرانی برای وارد کردن میوه از ایران هزار بهانه و گیر و دار درست می‌کنند، اما در عوض کشور ما برای واردات میوه‌های بنجل و آشغال خارجی به راحتی بازار ۷۰ میلیونی را در اختیار آنها قرار می‌دهد و ارز کشور به راحتی صرف واردات میوه‌های سطح پایین می‌شود.

وی تاکید کرد: حجم واردات نیز باید متناسب با تولید و با حفظ کیفیت انجام شود که رعایت کردن این مسائل هیچ کدام خلاف قانون نیست. رییس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: در قانون گفته شد تعرفه باید موثر باشد به گونه‌ای که تولید داخل را حمایت کرده، اما متاسفانه در بخش کشاورزی در سال‌های گذشته این اتفاق نیفتاده و قیمت‌ها دارای تعادل نبوده است.

رجایی افزود: تعیین نرخ ارز در سطح مشخص و ثابت باعث‌ می‌شود کالای خارجی ارزان و کالای ایرانی گران جلوه کند و اگر نرخ ارز آزاد باشد خود به خود نقش تعرفه‌ را بازی می‌کند، در حالی که نرخ ارز طی سال‌های اخیر تثبیت شده است. نماینده اراک تصریح کرد: بخش کشاورزی توسط دو قیچی تعرفه غیرموثر و نرخ ثابت ارز تکه تکه می‌شود و با این دو روش اجازه نداده‌اند قیمت واقعی محصولات کشور در مقایسه با محصولات وارداتی نشان داده شود و به تولید کشور ضربه زده است. وی افزود: از طرفی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بازرگانی در پدیده واردات بی‌رویه دخالت داشته‌اند و متناسب با شرایط کشور و حمایت از تولید عمل نکرده‌اند. رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به بند ۴۰ ماده واحده قانون بودجه سال ۸۸ گفت: بر اساس این بند باید تعرفه‌های بخش کشاورزی متناسب با تعرفه خودرو اعمال شود، اما وزارت بازرگانی این قانون را رعایت نکرده و بهانه‌هایی آورده و در واقع در اجرای این بند قانونی تخلف کرده است. رجایی افزود: وزارت بازرگانی یا باید تعرفه خودرو را کاهش دهد یا تعرفه واردات محصولات کشاورزی را بالا ببرد.

رجایی در ادامه گفت: در قانون افزایش بهره‌‌وری که در کمیسیون کشاورزی به تصویب رسیده و هم‌اکنون در دستور صحن مجلس قرار دارد، ماده‌ای گنجانده شده که بر اساس آن واردکنندگان کالاهای کشاورزی علاوه‌بر اعمال نرخ تعرفه موثر به گونه‌ای باید عمل کنند که نرخ مبادله یا TOT به نفع تولید داخل باشد.

به گفته رجائی واردات بی‌رویه ضربه اساسی به تولید چغندر و نیز صنعت قند و شکر وارد کرده و در طی ۳ سال گذشته ۶۰ تا ۸۰‌درصد سطح کشت چغندر در کشور کاهش یافته است.

نماینده اراک در مجلس افزود: امروزه چغندرکاران امیدی به آینده ندارند و بیشتر زمین‌های چغندر کاری تبدیل به سیب‌زمینی شده که باعث بحران کاهش قیمت و مازاد تولید در این محصول شد.

رجائی تصریح کرد: متاسفانه واردات بی‌رویه شکر با عنوان تولید شیرینی و شکلات و صادرات مجدد آن و جذب ارزش افزوده وارد می‌شود، اما در عمل شکر وارداتی در داخل کشور رسوب کرده و نرخ شکر را در سطح بالا تثبیت کرده.

رییس کمیسیون کشاورزی خاطرنشان کرد: شکری که کیلویی ۲۵۰‌تومان وارد کشور شده بین ۷۰۰ تا۸۰۰‌تومان به مردم فروخته می‌شود و سود هنگفتی به جیب واردکنندگان واریز می‌شود و این اتفاق نامیمونی است که گزارش محرمانه آن در مجلس وجود دارد.

نماینده اراک افزود: در زمینه پنبه نیز عده‌ای با یک دروغ تاریخی ادعا کردند طول تار الیاف پنبه ایران کوتاه‌تر است و به بهانه الیاف بلند واردات پنبه انجام شد، در حالی که از این افراد پرمدعا هیچ کس آزمایش نکرده و کوتاهی الیاف پنبه ایران را به اثبات نرسانده بلکه حرف‌های بی‌ارزش باعث واردات بی‌رویه پنبه و روی دست ماندن پنبه کشاورزان که با رنج فراوان به دست آمده، شده است. نماینده اراک در مورد نقش نظارتی مجلس در تذکر به وزرای بازرگانی و جهاد کشاورزی گفت: قبل از رای اعتماد نیز با این وزرا صحبت شد و در برنامه‌ آتی کمیسیون دو وزیر بازرگانی و جهاد کشاورزی را به کمیسیون دعوت می‌کنیم و پیرامون راهکارهای جدید در مورد حفظ تولید داخل بحث می‌شود. رییس کمیسیون کشاورزی همچنین در مورد موضوعات جاری کمیسیون گفت: طرح تحقیق و تفحص از سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران آماده شده و به زودی به کمیسیون ارائه می‌شود که بعد از تصویب در صحن مجلس قرائت خواهد شد.

احتمال فراخواندن وزرای سابق کشاورزی و بازرگانی به مجلس

از سوی دیگر عضو کمیسیون اقتصادی از احتمال فراخواندن وزرای بازرگانی و کشاورزی به کمیسیون اقتصادی مجلس به دلیل واردات محصولات کشاورزی به خصوص ۹۰ نوع برنج خارجی خبر داد.

احد خیری گفت: در جلساتی که با آقای مسعود میرکاظمی وزیر سابق بازرگانی داشتیم، وی واردات محصولات کشاورزی را براساس قانون توصیف کرد. خیری با انتقاد از وضعیت تولید محصولات کشاورزی از احتمال فراخواندن وزرای بازرگانی و کشاورزی به کمیسیون اقتصادی مجلس به منظور پاسخگویی در مورد وضعیت محصولات کشاورزی خبر داد. به گفته عضو کمیسیون اقتصادی با توجه به واردات بیش از ۹۰ نوع برنج خارجی ، ۱۴ نوع برنج محصول داخل هیچ‌گونه بختی برای رقابت با مشابه خارجی ندارد.