باید التماس کنیم تا خارجی‌ها از ما کالا بخرند

گروه بازرگانی- رییس کنفدراسیون صادرات ایران با ابراز نگرانی از وضعیت تجارت خارجی کشور و کاهش تدریجی صادرات غیرنفتی گفت: در زمستان سال گذشته هم اعلام کرده بودم که ما وضعیت نگران‌کننده‌ای در صادرات داریم که اکنون آن نگرانی‌ها خود را نشان داده‌ است. اسدالله عسگراولادی دلایل کاهش صادرات را برشمرد و اولین عامل را بحران جهانی دانست که امواج آن به کشور ما هم سرایت کرده است.

وی در گفت‌وگو با «ایسنا» ادامه داد: دومین عامل این است که کالاهای صادراتی ما جزو ضروریات خرید خارجی‌ها نیست، در حالی که ما فروشنده هستیم باید التماس کنیم تا از ما کالا بخرند. این عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: سومین عامل این است که تورم و افزایش قیمت تمام شده، کالای ما را غیرقابل رقابت می‌کند. وی تاکید کرد: برای این‌که قیمت کالای صادراتی ما رقابت‌پذیر باشد، باید قیمت تمام شده پایین بیاید و علاوه بر این، مشکل دیگر مربوط به ارز است که حتما باید در ارز خود تجدیدنظر کنیم تا بتوانیم به رقابت بپردازیم.

او که همزمان ریاست سه اتاق مشترک ایران و روسیه، ایران و چین و ایران و استرالیا را برعهده دارد، با تکذیب واردات سیب آمریکایی تاکید کرد که فقط مقداری بادام آمریکایی از مرزهای جنوب آزاد کشورمان وارد شده است.

به گفته وی علاوه بر بادام، برنج، سویا و روغن هم از آمریکا وارد کشور شده است.

مسائل سیاسی بر تجارت خارجی تاثیر می‌گذارد

از سوی دیگر رییس سازمان توسعه تجارت می‌گوید: مسائل سیاسی بر تجارت خارجی کشورها تاثیرگذار است.

مهدی غضنفری با پذیرفتن آمار رسمی گمرک که نشانگر کاهش ۱۷درصدی در ارزش صادرات غیرنفتی است، افزود: اگر تصویری که از کشور ارائه می‌شود، تصویر نامناسبی باشد و خواسته دولت‌های سلطه که علاقه‌مند هستند این تصویر نامناسب باشد تحقق یابد یا اینکه آنها بخواهند تصویر نامناسبی از ایران نمایش دهند قاعدتا بر ذهن سرمایه‌گذار و واردکننده خارجی تاثیر می‌گذارد، مگر اینکه ایران را خوب بشناسند و تحت تاثیر تبلیغات سیاسی دولت‌های سلطه قرار نگیرند.

غضنفری گفت: من بارها تاکید کرده‌ام باید طوری رفتار کنیم تا مسائل سیاسی بر تجارت ما تاثیری نداشته باشد.

افزون بر اثرگذاری تصمیمات نابجای سیاسی، ‌بحران مالی جهانی نقشی پررنگ در روند نزولی صادرات ایران داشته است، به گونه‌ای که هم بر تجارت کالا اثر گذاشته و هم بر فرآیند صادرات خدمات مهندسی و حمل‌ونقل، به طوری که گفته می‌شود در بخش حمل و نقل دریایی حدود ۱۰درصد از ظرفیت کشتی‌ها کاسته شده است.