امضای موافقتنامه تجارت آزاد را عقب نیندازیم

گروه بازرگانی - بحران مسافر در پروازهای ایران و بلاروس به میزگرد تخصصی میان دو کشور نیز کشیده شد. رایزن بازرگانی بلاروس دیروز در حالی از این مشکل سخن گفت که پروازهای داخلی نیز این روزها مشتاقان خود را از دست داده است و حتی تاجران کشور ترجیح می‌دهند با خودرو به سفر کاری بروند، دیر برسند، اما سالم برسند. میزگرد تخصصی ایران و بلاروس در محل سازمان بازرگانی استان تهران با حضور جمعی از مسوولان سازمان توسعه تجارت، سازمان بازرگانی استان تهران، رایزن بازرگانی ایران در بلاروس و جمعی از شرکت‌های فعال صادراتی برگزار شد. در این نشست که به بیان مزیت‌ها، فرصت‌ها و مشکلات تجارت ایران با بلاروس پرداخته شد، برخلاف دیگر میزهای تخصصی که چند ماهی است توسط سازمان بازرگانی استان تهران برگزار می‌شود، تجار راغب حضور در بازار بلاروس بودند و گویا بازگویی مزیت‌های تجارت با این کشور که بر معایب آن پیشی داشت، فرصتی برای عرض اندام تجار در بازار بلاروس است.

اعزام چهار هیات تجاری

سید علی موسوی، رییس سازمان بازرگانی تهران در این نشست به وضعیت مبادلات تجاری دوکشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مبادلات دو طرف حدود ۱۰۰‌میلیون دلار و ارزش قرارداد‌های صادرات خدمات فنی و مهندسی به حدود ۷/۱میلیارد دلار رسیده است؛ البته براساس آخرین آمار گمرک در سه ماهه امسال ارزش صادرات کشورمان به بلاروس بیش از ۴۰۰‌هزار دلار و طبق همین آمار کل مبادلات فی‌مابین در سال ۸۷ حدود ۴۵‌میلیون دلار بوده است.

موسوی چشم‌انداز روابط ایران و بلاروس را مثبت ارزیابی کرد و اظهارداشت: هم‌اکنون روابط خوبی با بلاروس داریم و ایران برای توسعه روابط و گسترش مناسبات با بلاروس هیچ محدودیتی ندارد و بلاروس اولویت ویژه سیاست خارجی ایران است. وی گفت: امسال چهار هیات تجاری از ایران به بلاروس و سه هیات تجاری از بلاروس به ایران برای پیشبرد روابط تجاری اعزام و پذیرش خواهند شد.

موسوی افزود: به منظور اجرای مفاد مورد توافق در جریان سفر سال گذشته رییس‌جمهور به مینسک مبنی‌بر گسترش سریع حجم مبادلات به یک میلیارد دلار؛ تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری، تاسیس بانک ایرانی و ایجاد مرکز تجاری در بلاروس در دستور کار قرار گرفته است.

وی اقلام عمده صادراتی ایران به بلاروس را کشمش، پسته، خرما و انجیر، اتاق و شاسی خودرو، قطعات و وسایل نقلیه موتوری معرفی کرده و درباره کالاهای وارداتی نیز گفت: انواع الیاف مصنوعی و نساجی، کامیون، ادوات نظامی، اتاق کامیون، بلبرینگ و اقلام متفرقه دیگر از جمله کالاهایی هستند که به کشور وارد شده‌اند.

موسوی علت کم بودن تعداد تجار ایرانی در بلاروس را دوری راه و عدم‌داشتن مرز مشترک برشمرد و افزود: عدم‌شناخت بازرگانان ایرانی از این کشور باعث تقلیل مراودات اقتصادی شده است. بنابراین باید با مطالعه نیازمندی‌ها و توانمندی‌های بلاروس و همچنین آشنایی با وضعیت بازار مصرف، بازرگانان را کمک کرد تا با اطلاعات نسبتا بیشتری در خصوص یافتن بازار جدید در این کشور اقدام کنند.

وی دیگر عوامل بازدارنده در امر توسعه همه‌جانبه این دو کشور را مشکلات بانکی، موانع دست و پاگیر اداری موجود طرفین، تشکیل نشدن اتاق بازرگانی مشترک، مشکلات مربوط به صدور روادید برای تجار و همچنین بالا بودن هزینه حمل از دیگر عوامل بازدارنده بر سر راه تعاملات بازرگانی دوجانبه عنوان کرد.

موسوی درباره تعاملات دو کشور در زمینه خدمات فنی مهندسی با اشاره به اینکه حجم قرارداد‌های دو کشوربرای صدور خدمات فنی‌ومهندسی افزایش قابل‌توجهی داشته است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر حجم این قرارداد‌ها افزایش یافته و به رقم ۷/۱میلیارد دلار رسیده که از آن جمله می‌توان به خریداری ۴۲درصد از سهام کارخانه خودرو‌سازی یونیسون و تولید خودرو سمند توسط شرکت ایران خودرو، قرارداد احداث مرکز لجستیک، احداث بزرگ‌ترین مجموعه تجاری اداری بلاروس با زیربنایی معادل ۱۸۰هزار متر‌مربع، پروژه بازسازی ساختمان در شهر برست، پروژه بازسازی بازار چرونسکی، احداث کارخانه سیمان و سایر موارد اشاره کرد.

وی تراکتورسازی، تولید کامیون‌های سنگین، تجهیزات نظامی، ابزار و وسایل الکترونیکی، ماشین ابزار، صنایع لبنی و چوب و کاغذ را مهم‌ترین صنایع بلاروس برشمرد و افزود: بلاروس سومین تولیدکننده تراکتور در جهان بعد از آمریکا و ژاپن است و درواقع کارخانه تراکتور‌سازی بلاروس حدود هشت درصد از تراکتورهای دنیا را تولید و به ۳۵کشور صادر کرده و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انواع کامیون‌های بسیار بزرگ با ظرفیت ۸۰ تا ۳۰۰تن در دنیا است.

سفارتخانه در خدمت صادرکننده

در ادامه این میزگرد حسینی، سفیر ایران در بلاروس مهم‌ترین مزیت کار دراین کشور را امنیت مثال‌زدنی آن دانست و با اشاره به اینکه بلاروس از لحاظ ژئوپلتیک در موقعیتی مناسب قرار دارد، گفت: این کشور در کریدور شرق به غرب اروپا است و به لحاظ جغرافیایی از موقعیت استثنایی در قاره اروپا برخوردار است.

سفیر ایران در بلاروس در خصوص دیگر مزایای رابطه با بلاروس گفت: هم‌اکنون رابطه خوبی به لحاظ سیاسی با این کشور داشته و روابط ما در بالاترین سطح ممکن قرار دارد، از سوی دیگر اراده سیاسی کشور برای کار با این بلاروس در حد عالی است.

وی از دیگر مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بلاروس را حمایت همه‌جانبه سفارت این کشور از تجار و بازرگانان ایرانی برشمرد و اظهار داشت: علاوه‌بر حمایت سفارت بلاروس، وجود بانک tk حمل‌ونقل پول را آسان کرده و دیگر مشکلی به اسم حمل‌ونقل پول نداریم.

وی در ادامه به بیان معایب و مشکلات کشور بلاروس پرداخته و عنوان کرد: مهم‌ترین مشکل در رابطه با این کشور نبود پروازهای مستقیم است که برای رفع آن مذاکراتی با وزارت راه انجام شد، از سوی دیگر راه ریلی مستقیم آن قطع شده و تردد از راه سرخس انجام می‌شود.

حسینی از برخی نارسایی‌ها در این کشور هم انتقاد کرد و افزود: زبان انگلیسی در این کشور فراگیر نیست، سیستم اداری آن چندان روان نیست، خطوط کشتیرانی منظمی نیز در دریای خزر وجود ندارد و نبود موافقتنامه تجارت آزاد هم از دیگر معایب موجود در مسیر گسترش مبادلات اقتصادی دو کشور محسوب می‌شود.

بلاروس مشتاق تجارت با ایران است

آندری سادوفسکی، رایزن تجاری بلاروس در ایران، در خصوص موقعیت‌های تجاری کشورش بیان کرد: ما امکانات بسیاری برای توسعه روابط تجاری با ایران داریم که این امکانات تنها براساس توانمندی‌های اقتصادی نیست و اراده سیاسی نیز در آن دخیل است.

سادوفسکی با تاکیدبر اینکه مساله ایجاد پرواز مستقیم بین ایران و بلاروس را مجددا در دستور کار قرار داده‌ایم، تصریح کرد: مساله نبود مسافر در پروازهای ایران و بلاروس مورد توجه است که امیدواریم بعد از برگزاری چنین میزگرد‌هایی این مشکل نیز به مرور مرتفع شود. وی خواستار تسریع در امضای موافقتنامه تجارت آزاد میان دو کشور شد.

مبادلات ناچیز

افقهی، معاون کل سازمان توسعه تجارت در میزگرد تخصصی ایران بلاروس با اشاره به اینکه نگاه ما به توسعه روابط با بلاروس نگاهی راهبردی و مبتنی‌بر علایق سیاسی دو کشور است، گفت: با وجود توانمندی‌های ایران هنوز حجم مبادلات تجاری با کشور بلاروس بسیار ناچیز است. البته کشور توانسته در صادرات صنعت خودروسازی، دارویی، خدمات فنی مهندسی و میوه و سبزیجات به موفقیت‌هایی دست یابد.

وی افزود: با توجه به عزم سیاسی ایران برای رابطه با بلاروس اغلب زیر ساخت‌های موردنیاز از جمله عهدنامه‌های ریلی و جاده‌ای، تفاهم‌نامه‌های استاندارد و عهدنامه حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری (FTI) فراهم شده است. علاوه‌بر این بلاروس با امضای موافقتنامه گمرکی روسیه بلاروس و قزاقستان ما را وارد بازار ۱۸۰میلیون نفری می‌کند. در واقع بلاروس به عنوان مبدا ورود ما به بازار این سه کشور است.

افقهی در ادامه به استقرار بانک‌های دولتی ایران در بلاروس اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون در این کشورها شعبه داشته و در صدد هستیم دو بانک ایرانی رفاه و صادرات با سرمایه نزدیک به ۱۵‌میلیون یورو را افتتاح کنیم. در این خصوص تمام مدارک و مستندات لازم به بانک ملی بلاروس ارائه شده و در آینده نزدیک شاهد آغاز به کار این دو بانک خواهیم بود.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ادامه داد: از امسال به منظور جهت‌دهی و افزایش خدمات فنی مهندسی برای شرکت‌های خارجی که با پیمانکار ایرانی قرارداد ببندند، دو درصد جایزه در نظر گرفته‌ایم.

حمایت‌های صندوق ضمانت

در ادامه این میزگرد تخصصی سید کمال سیدعلی، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با بیان اینکه این صندوق وظیفه پوشش بیمه‌ای و تضامین لازم را در مورد سرمایه‌گذاران ایرانی فعال در خارج از کشور دارد، خاطرنشان کرد: اگر سرمایه‌گذار ایرانی نام شرکت بلاروسی را به این صندوق ارائه دهد، طی یک هفته گردش مالی و سقف اعتبار آن شرکت در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد و این اعلام سقف اعتبار تعهدی برای صندوق ضمانت صادرات ایجاد می‌کند.

سیدعلی با بیان اینکه کشورها بر اساس ریسک سرمایه‌گذاری به ۷ درجه تقسیم می‌شوند، گفت: کشور بلاروس به درجه پنج تقلیل یافته؛ یعنی هم کارمزد کمتر و هم سقف مبادلات بین دو کشور افزایش می‌یابد، این در حالی است که صندوق ضمانت صادرات ۲۰۰‌میلیون دلار سقف اعتبار برای صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی به بلاروس اختصاص داده و نیز امکان افزایش این اعتبار وجود دارد.

وی به پوشش ریسک‌های سیاسی و تجاری سرمایه‌گذاران ایرانی توسط صندوق ضمانت صادرات اشاره کرد و افزود: اعتقادمان این است که در بلاروس امکان سرمایه‌گذاری و کار زیاد وجود دارد.

سیدعلی در خصوص نرخ ارز نیز به پیشنهادات مطرح شده از سوی بخش خصوصی در همایش صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: نرخ ارزی درست محاسبه می‌شود که در آن هم واردات و هم صادرات لحاظ گردد و نمی‌توان تنها با محاسبه کل نرخ تورم و پایین آوردن ارزش پول داخلی به نرخ ارز مطلوب رسید. وی در این خصوص افزود: برای رسیدن به نرخ ارز باید تورم کالاهای قابل‌معامله را بررسی کرد برای مثال تورم قیمت مسکن تاثیری در ارزش نرخ ارز نخواهد داشت، همچنین در این رابطه تحولات

جهانی را نیز باید مد نظر قرار دهیم. و اما حسینی، سفیر ایران در بلاروس درخصوص عدم‌ امضای توافق‌نامه تجارت آزاد توسط کشور بلاروس عنوان کرد: کشور بلاروس امضای این تفاهم‌نامه را پذیرفته است و مشکل ما مربوط به تردیدهای وزارت صنایع است.

بلاروس از نگاه WTO

جمعیت: ۹‌میلیون و ۷۰۲‌هزار نفر

درآمد سرانه: ۴‌هزار و ۷۸۹‌دلار

صادرات کالا: ۲۴‌میلیارد و ۲۷۵‌هزار دلار

واردات کالا: ۲۸‌میلیارد و ۶۹۳‌هزار دلار

صادرات خدمات: ۳‌میلیارد و ۲۳۵‌هزار دلار

واردات خدمات: یک میلیارد و ۹۹۹‌هزار دلار

سهم در تجارت جهانی: ۱۷‌صدم درصد

شرکای اصلی تجاری: اتحادیه اروپا، روسیه، اوکراین، چین ، برزیل، آمریکا