ماجرای واگذاری نمایشگاه بین‌المللی تهران به‌سازمان تامین اجتماعی همچنان در کانون توجه و اعتراض نمایندگان بخش خصوصی و حتی معاونان وزارت بازرگانی قرار دارد تا جایی که رییس کل‌سازمان توسعه تجارت برای چندمین بار با تاکید بر این که نباید تنها سایت نمایشگاهی کشور را از دست داد، گفت: انتظار داریم تا بخش خصوصی، تشکل‌های صادراتی، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون در این واگذاری‌ها فعال‌تر عمل کنند و نامزد خرید این مجموعه که مرتبط با کسب و کار آنها است، شوند.

مهدی غضنفری در گفت‌و‌گو با «فارس» با اشاره به اینکه واگذاری ۹۵‌درصد شرکت سهامی نمایشگاه‌ها با سیاست توسعه صادرات دولت همخوانی ندارد، اظهار کرد: بخشی از فضای موجود نمایشگاهی به‌سازمان توسعه تجارت متعلق است که عهده‌دار امور حاکمیتی است و به نظر می‌رسد ۵‌درصدی که گفته می‌شود، از جنس ورود به امور نمایشگاهی نباشد.

وی افزود: یکی از اشکالاتی که به واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به تامین اجتماعی وارد است؛ این است که قبل از آنکه فضاها بین شرکت سهامی نمایشگاه‌ها و‌سازمان توسعه تجارت تفکیک شود، این واگذاری صورت گرفته و اشکال دوم این است که اگر ۹۵‌درصد از شرکت سهامی نمایشگاه‌ها واگذار شده باشد عملا به معنی عدم ورود دولت در مدیریت شرکت جدید است. معاون وزیر بازرگانی در خصوص مباحث مدیریتی واگذاری‌ها گفت: شاید در سایر واگذاری‌ها تغییر کاربری تاثیر قابل ملاحظه‌ای به لحاظ تعدد و فراوانی آنها در اقتصاد نداشته باشد، اما درباره تنها سایت نمایشگاهی پایتخت باید دقت شود تا زمانی که سایت مناسب دیگری به وجود نیامده این فضا در اختیار تجارت خارجی کشور باشد و کاربری مرسوم خود را داشته باشد. وی افزود: در بسیاری از کشورها نه تنها یک سایت فعال، بلکه چندین سایت فعال وجود دارد؛ چرا که امور نمایشگاهی یک صنعت است که به طریق مناسبی اشتغال ‌زایی می‌کند و حتی کشورهایی نظیر آلمان و امارات از این صنعت درآمدزایی قابل ملاحظه‌ای کسب می‌کنند.

رییس کل‌سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: ما در زمینه سیستم‌های سرویس‌دهی خوب کار نکردیم و این ربطی به این دولت و آن دولت ندارد؛ چرا که به طور کلی هیچ دولتی نمی‌تواند ادعا کند که بهتر یا بدتر بوده است.

غضنفری در عین حال با اشاره به اینکه فرآیند انتقال هنوز کامل نشده است، افزود: باید بدانیم که اتاق ایران درخواست داده است، ولی نباید این درخواست به گونه‌ای باشد که‌سازمان خصوصی‌سازی احساس کند باید با قیمت پایین‌تری به آنها واگذار کند، بلکه بخش خصوصی برای این کار باید منابع خود را آزاد کند و پا به میدان بگذارد و این انتظار را نداشته باشد که در فضای رقابتی شرکت را دو دستی به آنها تقدیم کنند.