گروه بازرگانی- زعفران کاران کشور همانند برنج کاران و گندم‌کاران و نیشکرکاران چند سالی است که زانوی غم در بغل گرفته و چشم به فراسوی مرزها دوخته‌اند که هر دم خبر تازه‌ای می‌شنوند و همچنان امید به آینده دارند. واردات برنج و گندم داستان پر از آب چشمی دارد که باید کشاورز باشی تا معنای آن را دریابی. صادرات زعفران، این به اصطلاح گیاه جادویی هزاره سوم نیز البته حکایتی شنیدنی دارد. صادرات فله‌ای عنوانی است که کارشناسان سال‌ها است در نسبت با زعفران از آن یاد می‌کنند. دبی، مقصد اصلی این نوع صادرات است که در آنجا بسته‌بندی و روانه اروپا می‌شود؛ ارزش افزوده‌اش هم لابد چنان است که طمع شیوخ را برانگیخته و آنها را بیش از پیش راغب به دادوستد با واسطه‌ها کرده است. امارات متحده عربی همچنان بزرگ‌ترین خریدار زعفران ایرانی است.

در این میان همایش‌هایی برای برندسازی برگزار شده که تاکنون به جایی نرسیده، نه در بسته‌بندی اتفاقی افتاده و نه در فرآیند فرآوری و صادرات. حتی مشروط کردن جایزه صادراتی این محصول به بسته‌بندی کوچک و بستن عوارض به صادرات فله‌ای آن هم گره گشا نبوده و کماکان این طرح روی زمین مانده است. بیش از ۹۶‌درصد زعفران جهان در خاک پاک ایران تولید می‌شود، اما گفته می‌شود سود صادرات مجدد آن که نصیب دیگران می‌شود به مراتب از آنچه در نهایت به دست کشاورز ایرانی می‌رسد، بیشتراست.

رییس سازمان بازرگانی استان خراسان رضوی پیش‌‌بینی کرده است امسال میزان تولید زعفران به بیش از ۱۰۰ تن برسد؛ در حالی که در سال ۸۷ به دلیل سرمازدگی تنها ۲۲ تن زعفران در کشور برداشت شد.

وی ابراز امیدواری کرد که صادرات این محصول در سال‌جاری به بیش از یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار افزایش یابد. به گفته وی، اکنون قیمت فعلی زعفران در بازار کیلویی ۳میلیون و ۲۰۰هزار تومان است که از آغاز سال تغییر چندانی نکرده است.