پیشنهاد اصلاح نرخ ارز

عکس: دنیای اقتصاد، حمید جانی‌پور. گردهمایی نمایندگان بخش خصوصی در زنجان

نهاوندیان‌: کسری بودجه فرصت خوبی برای اصلاح نرخ ارز است

گروه بازرگانی - نمایندگان بخش خصوصی اوایل این هفته در زنجان گرد هم آمدند و به بررسی وضعیت موجود اقتصاد کشور و بحران‌های فراگیر آن پرداختند.

رییس اتاق ایران با بیان اینکه «پول و حفظ قدرت پول و حفاظت از سپرده‌های مردم یک امر دولتی نیست» گفت‌: سیاست‌های پولی حتما نباید به عنوان سیاست‌هایی که دولت‌ها اتخاذ می‌کنند، تلقی شود و این موضوع مورد توجه مجلس نیز قرار گرفته و در این خصوص تذکر هم داده شد.

محمد نهاوندیان در نشست شورای روسای اتاق‌های شهرستان‌ها در زنجان از تشکیل مجدد شورای پول و اعتبار در محل قانونی آن در بانک‌مرکزی خبر داد و گفت: در نخستین جلسه شورا تاکید شد که باید سیاست‌های پولی و مالی گذشته و حال با توجه به نحوه دسترسی واحدهای تولیدی به منابع مالی مورد بررسی قرار گیرد.

رییس اتاق ایران افزود: همچنین مقرر شد گزارشی در مورد بهره‌وری سیستم بانکی مورد ارزیابی قرار گیرد و شرایط رقابتی در حوزه خدمات بانکی نیز در این جلسه مورد بحث بود.

وی در خصوص سیاست‌های ارزی خاطرنشان کرد: با توجه به مسایل جدی که پیروی از سیاست‌های جاری کشور می‌کند و تفاوت فزاینده بین تورم داخلی و بازارهای جهانی، مقرر شده این موضوع به طور جدی در دستور کار قرار گیرد و کسری بودجه امسال دولت نیز عاملی است که می‌تواند باعث شود درباره اصلاح نرخ ارز تصمیم جدی گرفته شود.

نهاوندیان در ادامه از اعلام آمادگی کمیسیون‌های اتاق ایران درباره بررسی برنامه پنجم اقتصادی کشور خبر داد. به گفته وی اتاق ایران در دو نوبت گزارش‌هایی در مورد وضعیت اقتصادی کشور ارائه کرده که مورد توجه بسیاری قرار گرفته است‌.

در ادامه این نشست، غلامحسین شافعی، نایب‌رییس اتاق ایران نیز با تاکید بر لزوم ایجاد دبیرخانه دائمی شورای روسای اتاق شهرستان‌ها در محل اتاق ایران گفت: با تصویب هیات رییسه اتاق ایران قرار است، شورای روسای اتاق شهرستان‌ها تحت عنوان یک کمیسیون ویژه به ریاست رییس اتاق ایران تشکیل شود.

وی با اشاره به عملکرد دیوان محاسبات درباره دریافت اطلاعات واحدهای تولیدی از طریق بانک‌ها یاد آور شد: دیوان محاسبات به شکل غیرقانونی اطلاعات واحدها را از بانک‌ها دریافت و در اختیار اداره مالیات قرار می‌دهد و در استان‌های اردبیل، فارس و خراسان این تصمیم اجرا شده است.

وی همچنین از تدوین اساسنامه جامعه نیکوکاری اتاق‌های بازرگانی خبر داد و گفت: جامعه نیکوکاری در تمام اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها که زمینه‌های لازم را برای تشکیل آن دارند، ایجاد خواهد شد.

محمود اسلامیان، رییس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در سخنانی به برخی مسایل و مشکلات اقتصادی کشور و معضل بیکاری اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر، شرایط بسیار خطرناکی بر اقتصاد و تولید کشور حاکم شده و طی ده سال گذشته تورم در ایران دو رقمی بوده است.

وی همچنین به ضعف اطلاع رسانی در کشور اشاره کرد و گفت: در شرایطی که اطلاعات به ابزاری برای دعواهای سیاسی تبدیل می‌شود، اطمینان به اینکه اطلاعات صحیح است، از بین می‌رود.

به گفته وی در شرایط فعلی، بحران بیکاری در کشور حاکم شده و غیر قابل کنترل است که مسوولان باید به طور جدی به فکر جبران این معضل که تبعات آن در زندگی اجتماعی افراد حاکم می‌شود، بوده و راهکارهایی اساسی برای خروج از این وضعیت ارائه دهند.

اسلامیان در ادامه با اشاره به شر‌ایط بانک‌ها اظهار کرد: نظام بانکی کشور باید تکلیف خود را با تولید مشخص کند.

سید حسین معروف، رییس اتاق بازرگانی بوشهر هم با تحلیل وضعیت سیاسی - اقتصادی موجود کشور‌، گفت: کشیده شدن بحران‌ها به ابعاد اقتصادی، واحدهای تولیدی را هم متاثر کرده است.

وی با اشاره به رکود فعالیت‌های جاری اقتصادی کشور تصریح کرد: در حال حاضر بحران اقتصادی به بخش بازار، امور گمرکی، حمل‌ونقل و بنادر کشیده شده است و نیازمند راهکاری برای خروج از این وضعیت هستیم.

وی خواستار باز تعریف استراتژی اتاق ایران برای دوره بعدی و نیز تقویت بدنه کارشناسی اتاق ایران شد.

معروف همچنین به رکود شدید در فعالیت‌های تجاری و تولیدی اشاره و خاطرنشان کرد: حجم صادرات از بندر بوشهر به شدت کاهش پیدا کرده و بحران بر بخش‌های مختلف اقتصاد از جمله بخش بازرگانی تاثیر گذاشته است.

به گفته وی، شناورهای زیادی در بنادر بوشهر و خرمشهر مانده‌اند که بار صادراتی برای حمل ندارند و حمل‌ونقل دریایی این مناطق دچار مشکل شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: باید تمام تلاش خود را به کار ببریم تا این مساله را جا بیاندازیم که سه‌در‌هزار‌های مالیاتی هم نوعی مالیات هستند.

در ادامه «علی اصغر جمعه‌ای»، رییس اتاق سمنان، وضعیت اقتصادی این استان را نامطلوب ارزیابی کرد و افزود: واحدهای تولیدی زیادی به علت مطالبات بانک‌ها یا پرداخت دستمزد کارکنان دچار مشکلاتی شده‌اند.

جبار کیانی پور، رییس اتاق بازرگانی یاسوج هم با اشاره به شرایط جدید کشور پیشنهاد کرد: اتاق در این شرایط فرصت دارد تا استراتژی جدید اتاق را تعریف و دستورالعمل‌های تازه‌ای در این راستا اعلام کند.

به گفته وی اخراج کارگران و معضل بیکاری در شهرستان‌ها و مناطق عشایری تبعات بیشتری دارد و لطمه‌ای که افراد از این مساله می‌خورند، جبران ناپذیرتر است.

همچنین، «دکتر حسین جهانگیر، رییس اتاق خرم‌آباد، به مشارکت کلیه اعضای کمیسیون‌ها و هیات رییسه اتاق‌ها برای بررسی مشکلات و حضور در سایر کمیسیون‌ها برای بروز خلاقیت‌ها و ارائه اظهار نظرهای سازنده تاکید کرد.

رحمت الله موحدی، رییس اتاق گرگان نیز خواستار رسیدگی به قانون اتاق ایران و تصویب نهایی آن شد.

کیوان کاشفی، رییس اتاق کرمانشاه هم روشن کردن موضع اتاق در مقابل مسایل اقتصادی روز جامعه را نشانگر آن دانست که اتاق به دنبال درمان کردن دردهای اقتصادی کشور است.

فاروق کیخسروی، نایب رییس اتاق سنندج و رییس کمیسیون تجارت اتاق ایران ضمن ابراز نگرانی از وضعیت اقتصادی کشور به شاخص نرخ تورم اشاره کرد و گفت: کشور ما جزو کشورهایی است که بالاترین نرخ تورم را در منطقه داشته است.

وی این تورم را همراه با رکود واحدهای تولیدی، بیکاری کارگران و تعطیلی واحدهای تولیدی دانست و خواستار پیگیری جدی این مشکلات و ارائه راهکار مناسب برای حل آن شد.

علی عبداللهیان، معاون اتاق ایران در امور استان‌ها نیز در سخنانی ضمن تاکید بر ضرورت دستیابی به نشاط و انرژی خاطر نشان کرد: نمی‌توان مشکلات را نادیده گرفت.

حبیب ا... سرچمی، رییس اتاق قزوین نیز با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی برای تولید و صادرات گفت: نرخ ارز در کشور واقعی نیست و اگر مشکلات اقتصادی کشور باعث شود که صادرات شکل نگیرد، همه چیز در درون هضم می‌شود و منجر به فساد خواهد شد.

وی در ادامه خواستار آن شد که اتاق‌های بازرگانی عملکرد خود را بازنگری کند و با برنامه‌ریزی‌های مدون مصوبات اتاق عملیاتی شود.

هوشنگ فاخر، نایب رییس اتاق ایران نیز با اشاره به مصوبه کمیسیون اصل ۳۸ قانون اساسی گفت: این اصل یک قانون است و اگر بانک آن را اجرا نکرد، می‌توان به دیوان عدالت اداری شکایت کرد؛ زیرا این مصوبه جنبه قانونی دارد و یک بانک نمی تواند در برابر آن ایستادگی کند.

وی در ادامه راه حل کمبود منابع را تنظیم مجدد دانست و یادآور شد: همه کشورها از این راه حل استفاده می‌کنند و در حال حاضر با توجه به نیروی انسانی بیکار و خالی بودن ۶۰‌درصد ظرفیت تولید می‌توان با این سیستم از ظرفیت‌های تولیدی کشور استفاده کرد.

هادی تیزهوش تابان، رییس اتاق رشت نیز با اشاره به مشکلات کشاورزی در استان گیلان گفت: تا ۱۲ سال پیش استان گیلان یک استان کشاورزی بود و بعد از رویکرد صنعتی مشکلات بسیاری هم برای کشاورزی و هم صنعت ایجاد شد. وی خشکسالی‌های سال گذشته را ناشی از بروز کمبود برنج و رشد قیمت آن دانست و خاطرنشان کرد: با افزایش قیمت برنج به ۵‌هزار تومان، دولت اجازه واردات برنج را صادر کرد و پس از برداشت محصولات جدید که حجم بالایی داشت کشاورزان زیان بسیار دیدند.

تیزهوش تابان سپس به تولید ۳۰‌هزار تن چای در گیلان اشاره کرد و گفت: در ایران سالانه ۱۲۰‌هزار تن مصرف چای داریم و با این حال چای تولیدی کشور به فروش نمی رود.

نجم بیت چنعان، رییس اتاق خرمشهر نیز خواستار زمان بندی برای رسیدن به اهداف و تعیین استراتژی در این راستا شد و پیشنهاد کرد دبیرخانه ای برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شود.