گروه بازرگانی - عملکرد سکانداران تجارت خارجی کشور در بهار امسال نه بر وفق مراد دولتیان بوده و نه خوشایند بخش خصوصی کشور. کاهش توامان و همزمان صادرات و واردات نشانه ای به گسترش بحران جهانی تا پشت مرزهای کشور است. در این میان، اما گمرک ایران بر خلاف رویه پیشین، جزئیات تجارت خارجی کشور را هنوز اعلام نکرده و صرفا از زبان «رییس» آمار کلی را به اطلاع رسانه‌ها رسانده‌اند که در نوع خود پرسش برانگیز است. اسدالله عسگر اولادی، رییس کنفدراسیون صادرات ایران، دو عامل اصلی بحران مالی جهانی وسرمازدگی را از عوامل اصلی کاهش ۱۱‌درصدی ارزش صادرات کشور می‌داند و در این باره می‌گوید:از آنجا که کالاهای صادراتی سنتی ایران که همانا فرش،پسته و خاویار و... است به عنوان مصارف اصلی و ضروری دیگر کشورها محسوب نمی‌شود، بنابراین در شرایط بحران مالی با کاهش صادرات این اقلام مواجه خواهیم بود.وی می‌افزاید: قیمت محصولات پتروشیمی نیز متاثر از کاهش قیمت نفت است و چون قیمت نفت کاهش شدیدی داشته، قیمت این محصولات نیز افت کرده است.

عسگراولادی در پاسخ به این سوال که وقایع دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را تا چه اندازه در تنزل ۱۱‌درصدی کاهش صادرات کشور موثر می‌دانید، می‌گوید: همه چیز تاثیرگذار است وموضوع انتخابات نیز بر این مساله تاثیر گذاشته است.

عسگر اولادی با بیان اینکه صادرات کشور معمولا در نیمه دوم سال و در پاییز سیر صعودی می‌یابد، خاطر نشان کرد:در فصل تابستان ما با کاهش این شاخص مواجهیم.

وی همچنین در خصوص وضعیت آماردهی در گمرک می‌گوید: ما از گمرک گله داریم و بارها درخواست کرده ایم که آمارهارا به طور تفکیکی در اختیارمان قرار دهد. یعنی میعانات گازی را جدا کند، پتروشیمی را جدا کند، خدمات را جدا کند، ولی متاسفانه چنین نیست و همواره با مشکل برخورداری از آمارهای جامع و تفکیک شده مواجه هستیم.