سیر صعودی بحران

شبنم آذر

در نخستین روزهای سال ۸۷ مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و کشتیرانی از حل بحران رسوب کالا در بنادر کشور خبر داد. این درحالی است که آخرین خبرها حاکی از رسوب ۹۰هزار TEU کانتینری در بندر شهید رجایی است. وی دلیل رسوب کالا را در این بنادر به ویژه بندر شهید رجایی نامساعد بودن آب و هوا و سرمای شدید زمستان اعلام کرد و به تعبیری آن را بحران فصلی خواند.

صادقی‌فر اخیرا میزان کاهش رسوب کالا از بنادر را بیش از ۵هزار کانتینر اعلام کرد و روند فعلی حمل‌ونقل کالا را در بنادر روندی عادی دانست.

خبر بازگشت حمل‌ونقل کالا در بنادر کشور به حالت عادی پس از رسوب بیش از ۸۵هزار TEU کانتینر در بنادر (براساس آمار اعلام شده از سوی این مقام مسوول) به ویژه بندر شهید رجایی که موجب توقف ۳۰ روزه کانتینرها برای انجام عملیات حمل‌ونقلی، گمرک و غیره می‌شد می‌توانست خبری خوش برای صنعت حمل‌ونقل کشور باشد؛ اما صحت این خبر از سوی دیگر منابع خبری تکذیب شد.

در تحلیل چرایی رسوب کالا در بنادر با وجود فصلی خواندن بحران آن از سوی مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و کشتیرانی معاون فنی گمرک علت را نداشتن نقدینگی صاحبان کالا می‌داند.

محمدرضا نادری در این باره به ارائه راهکار می‌پردازد و به خبرنگار برنا می‌گوید: به همین منظور دولت در مصوبه‌ای جدید به منظور تسهیل ترخیص کالا و جلوگیری از رسوب آن به گمرک اجازه داده است، کالاهای وارداتی مجاز را با تعیین مهلت حداکثر یک سال با اخذ ضمانت بانکی بیمه‌نامه یا نگهداری بخشی از کالا معادل حقوق ورودی به طور قطعی‌ ترخیص کند.

وی معتقد است که به این ترتیب ۴۰درصد از مشکل ترخیص صاحبان کالا حل می‌شود و واحدهای تولیدی می‌توانند کالاهای خود را در مدت کوتاهی وارد کنند.

برخلاف اظهارنظرهای مختلف از سوی مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و کشتیرانی و معاون فنی گمرک در خصوص چرایی رسوب کالا در بنادر، بسیاری از کارشناسان بخش‌خصوصی بروز این بحران را که مشکلات بسیاری برای تخلیه و بارگیری کالاها و پهلوگیری کشتی‌های ورودی به وجود آورده نتیجه ناهماهنگی سازمان بنادر وزارت بازرگانی و گمرک می‌دانند.

پیش از این اعضای کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران به عنوان نمایندگان بخش‌خصوصی کشور در پی این بحران تشکیل جلسه داده بودند و نسبت به وضعیت رسوب کانتینر در بنادر اعلام خطر کرده بودند.

اعضای این کمیسیون همچنین نسبت به افزایش مدت توقف کانتینرها در بندر از ۲۴ به ۳۰ روز ابراز نگرانی کرده بودند.

سیده فاطمه مقیمی، نایب‌رییس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به ارائه آخرین اخبار و آمارها می‌پردازد و در این باره به خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: متاسفانه تاکنون هیچ تمهید جدیدی به منظور کاهش مدت زمانی توقف کانتینرها در بندر شهید رجایی از سوی گمرک اعلام نشده است.

تنها عضو زن هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌افزاید: در حال حاضر ۹۰هزار TEU کانتینر در اسکله متوقف هستند.

مدیر شورای بانوان بازرگانی اتاق بازرگانی تهران توضیح می‌دهد: پیش از فرا رسیدن ایام نوروز مقدار کانتینرها به ۶۰هزار TEU رسیده بود که به دلیل اینکه در ایام نوروز مقدار کانتینرهای بیشتری وارد کشور می‌شوند، این آمار حداقل به ۹۰هزار کانتینر افزایش یافته است.

این فعال بخش‌خصوصی درباره اظهارنظر معاون فنی گمرک پیرامون مصوبه جدید دولت برای کاهش رسوب کالا در بنادر نیز می‌گوید: این مصوبه هنوز ابلاغ نشده است و به طور طبیعی باید در انتظار ابلاغ و اجرای آن باشیم که بی‌شک زمان‌بر خواهد بود.

وی تصریح می‌کند: پس از ابلاغ و اجرای مصوبه باید با مشکلات جانبی‌ آن دست و پنجه نرم کرد و نمی‌توان از حالا پیش‌بینی کرد که اجرای این مصوبه چه میزان از مشکلات را مرتفع خواهد کرد.

فرهاد فزونی، عضو کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: سوالی که در حال حاضر مطرح است این است که طی ایام نوروز چه تعداد کانتینر وارد بندر شهیدرجایی شده است، چرا که لازم است برای ارزیابی دقیق، کاهش ۵هزار TEU کانتینر را که از سوی سازمان بنادر و کشتیرانی اعلام شده است، نسبت به تعداد کانتینرهای ورودی سنجیده شود.

وی افزود: همچنین اعلام‌کننده این آمار برای روشن شدن موضوع باید در صورت به‌کارگیری روش‌های جدید در کاهش بار ترافیک، نحوه عملکرد بندر شهید رجایی را تشریح کند تا امکان ارزیابی کارشناسی ایجاد شود.

فزونی در ادامه تشریح کرد: اگر بار ترافیکی کانتینرهای رسوب کرده در بندر شهید رجایی به دیگر گمرکات منتقل شده باشد، گرهی از کار صاحبان کالا گشوده نشده است و این تنها عکس‌العملی موقتی خواهد بود.