حتی یک کیلو میوه وارد یا صادر نکرده‌ایم

گروه بازرگانی- روز گذشته در همین صفحه به نقل از الیاس نادران، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نوشتیم که؛ «وزارت بازرگانی از منابع حساب ذخیره ارزی، اجازه ورود برخی مواد خوراکی را داده است که باید در کمیسیون مربوطه دلایل این تصمیم مورد بررسی قرار گیرد که در مجموع آیا این اتفاق رخ داده است یا خیر؟» در واقع الیاس نادران و احمد توکلی سوال مشترکی مطرح کرده‌‌اند که پاسخ وزیر بازرگانی را می‌طلبد. آنچه می‌خوانید جوابیه‌ای است که در همین زمینه از طرف روابط‌عمومی وزارت بازرگانی به دست ما رسیده است.

***

۱) تولید و عرضه میوه در کشور متاسفانه در سنوات گذشته ارزش افزوده خاصی را برای باغداران، به عنوان کسانی که بیشترین سرمایه، زحمت و تلاش را در تولید متحمل می‌شدند در بر نداشته به نحوی که در پاره‌ای موارد از برداشت محصول از درختان به دلیل عدم تامین هزینه‌های مرتب بر آن پرهیز می‌شد.

بنا به گزارش‌ها در خصوص مرکبات شمال کشور گاه رقم خرید محصول از باغداران در سال ۱۳۸۳ و قبل از آن حداکثر ۷۰۰ریال بوده و در پایان سال این محصولات تا ۲۰۰۰۰ریال به مردم به فروش می‌رسیده است.

با اعمال سیاست‌های تنظیم بازار توسط دولت نهم، سهم اصلی از سودآوری و تولید اینک عاید باغداران می‌شود به نحوی که در سال‌جاری رقم متوسط فروش محصول باغداران مرکبات به ۵۰۰۰ریال افزایش یافته و متوسط فروش به مردم در شب عید معادل ۸۵۰۰ریال و حداکثر ۱۲۰۰۰ریال بوده است در حالی که به اندازه کافی در سطح کشور سیب و پرتقال با قیمت ۷۰۰۰ریال توزیع شد.

۲) در برنامه چهارم توسعه کشور مصوب مجلس محترم شورای اسلامی دولت از اعمال هرگونه محدودیت در راستای صادرات و واردات کالا منع شده است. بر این اساس، هر فرد حقیقی و حقوقی با رعایت شرایط و استانداردهای لازم که توسط دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام می‌شود و بدون اخذ هیچگونه مجوز موردی می‌تواند اقدام به واردات کالا کند. در این راستا وزارت بازرگانی نیز هیچ‌گونه مجوزی جهت واردات میوه یا کالای خاص دیگر صادر نمی‌کند.

۳) بهره‌برداری از منابع حساب ذخیره ارزی نه تنها در اختیار وزارت بازرگانی نیست؛ بلکه دولت محترم نیز تنها براساس مصوبات مجلس محترم شورای اسلامی اختیار چنین امری را پیدا می‌کند و در ارتباط با موارد مطروحه هیچگونه برداشتی از منابع موصوف توسط این وزارت یا دستگاه‌های اجرایی دولتی خارج از مصوبات بودجه تا این تاریخ برداشت نشده است و جای تعجب دارد که به جای سوال، این مطلب در جراید مطرح می‌شود.

۴) وزارت بازرگانی با کمال افتخار و بدون دخالت دولت تنها با مدیریت کلان طی سه سال گذشته نسبت به تنظیم بازار اقدام و با تاکید مکرر اعلام می‌کند وزارت متبوع حتی یک کیلو خرید داخلی یا واردات و صادرات میوه انجام نداده است و صرفا با هدایت بخش‌خصوصی این امر انجام یافته است و جالب توجه است در یازده ماه سال ۱۳۸۶ میزان واردات سیب و مرکبات به کشور معادل ۱۲۷هزار تن و متقابلا صادرات سیب و مرکبات از کشور معادل ۲۳۷هزار تن بوده است.

۵) در خصوص تنظیم بازار انتهای سال ۱۳۸۶ اقشار مختلف صنوف، اتحادیه‌ها و همکاری‌ همه‌جانبه مجامع امور صنفی با برگزاری ۳۰۰ نمایشگاه فروش بهاره به همراه ۲۱۸۰۰ غرفه عرضه محصولات مورد نیاز نقش خود را به عنوان محور اجرایی سیاست‌های تنظیم بازار ایفا کرده‌اند.

در پایان مجددا ضمن تعجب از اظهارنظر انجام یافته در رسانه‌ها توسط آقای نادران به آگاهی می‌رساند وزیر بازرگانی آمادگی حضور در کلیه جلسات کمیسیون‌های مختلف مجلس جهت ارائه آمار و اطلاعات دقیق و شفاف با حضور نمایندگان رسانه‌های عمومی و جراید را دارد.