گروه بازرگانی- در صورت بهینه بودن کانال‌های توزیع سیمان، میزان تولید امروز سیمان کشور پاسخگوی کل نیاز بازار است و مشکلی در زمینه سیمان بخش مردمی‌وجود ندارد. اسماعیل کاظمی، مدیرعامل شرکت تعاونی مصالح‌فروشان تهران در یک نشست خبری در خصوص نحوه توزیع سیمان برای متراژهای بالای ۷۰۰ متر گفت: در حال حاضر تولید سیمان کشور ۴۲‌میلیون تن است که با برنامه‌ریزی اداره کل تامین و توزیع کالای وزارت بازرگانی، هر استان بنا به ساخت‌وسازهایی که در بخش‌های مردمی‌و عمرانی دارد، در چارچوب ضوابطی از سهمیه تخصیصی سیمان برخوردار می‌شود.

وی افزود: در استان تهران که ساخت‌وساز در سال جاری نسبت به سال گذشته ۹۰‌درصد و سال گذشته نسبت به ۸۴ حدود ۵/۳۵‌درصد افزایش داشته است، سهم بخش مردمی‌سیمان از کل سیمان توزیعی ۷۴‌درصد تعیین شده و مانده سهمیه صنایع سیمان برای تامین بتن مورد نیاز مردم، به بخش مردمی‌اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: وزارت بازرگانی با اولویت قراردادن بخش مردمی‌نظر بر این دارد که سیمان مورد نیاز مصرف‌کنندگان بخش مردمی‌با آسان‌ترین روش به دست آنها رسد و در این راستا می‌توان گفت که اگر نظام توزیع بهینه باشد، قطعا مشکلی در تامین نیاز سیمان مردم وجود نخواهد داشت.

کاظمی‌ گفت: با توجه به عدم واردات سیمان از خارج کشور، نیاز مصرف‌کنندگان تنها از تولیدات داخلی تامین شده و اگرچه دولت برای واردات وزارتخانه‌های خود ابلاغ کرده که آنها سیمان مورد نیاز خود را از خارج کشور تامین کنند و دولت نیز از این موضوع حمایت می‌کند، اما تا به حال این موضوع عملیاتی نشده است.

وی اظهار داشت: در گذشته نظام توزیع سیمان از مسیرهای مختلفی هدایت می‌شد؛ به نحوی که تامین سیمان برای واحدهای تا سقف ۷۰۰ متر بنا و نیز تامین سیمان برای واحدهای بالاتر از ۷۰۰ متر بنا از دو محل جداگانه سیمان متقاضیان تامین می‌شد؛ در این خصوص کارخانجات تولیدی سیمان تهران، آبیک، فیروزکوه، فراز و ساوه با تقسیم مناطق شهری تهران به طور مستقیم نسبت به تحویل سیمان اقدام می‌کردند.

کاظمی ‌خاطرنشان کرد: از آنجایی که این نوع تقسیم از کانال‌های مختلف کارخانجات انجام می‌گرفت و هر کدام در مدت زمان متفاوتی به تامین کالای مورد نیاز مصرف کننده می‌پرداختند، مراحل گوناگونی طی می‌شد و از یک نحوه راه و روش برخوردار نبود؛ به طوری که در برخی کارخانجات با توجه به محدودیت ظرفیت تولیدی مدت زمان طولانی تا ۶ ماه وقت صرف می‌شد تا سیمان مورد نیاز مردم تحویل داده شود.

وی افزود: در پی حل این معضل، پیشنهاداتی از سوی کمیته استانی سازمان بازرگانی استان تهران مطرح شد و سرانجام وزارتخانه موضوع با طی مراحل کارشناسی آن و پیشنهادات دریافتی از سوی تشکل‌های صنفی، براساس سیاست دولت نهم که امور صنفی به اصناف واگذار شود، این نتیجه حاصل شد که مسیر توزیع سیمان باید از یک کانال تعریف شده صورت گیرد.

به گفته این مقام مسوول در شرکت تعاونی مصالح فروشان، سیمان مورد نیاز مصرف‌کننده به‌خصوص بالاتر از ۷۰۰ مترمربع را باید نه به دست عامل توزیع بدهند نه در اختیار شرکت‌های تولیدی بتن باشد، به این معنا که صرفا سیمان مورد نیاز مصرف کننده در دست مالک پروانه ساخت باشد که اقتدار مصرف‌کننده حفظ شود و بنا به تشخیص مهندس ناظر ساختمان و مالک، مقدار سیمان مورد نیاز جهت تحویل بتن به شرکت‌های بتنی ارسال ‌شود.وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مانده سهمیه متقاضیان مستقیما از کارخانه به محل مورد مصرف بدون دخالت واسطه یا عامل توزیع ارسال می‌شود؛ به طوری‌که روز چهارشنبه هفته قبل اولین روز اجرایی این طرح بوده و دقیقا پس از خرید کالا به وسیله متقاضی روز بعد جهت حمل و تحویل اقدامات لازم صورت گرفته و تا به حال کلیه کسانی که خرید کرده‌اند، سیمان مورد نیاز خود را تحویل گرفته‌اند.

وی افزود: کسانی که پروانه ساخت‌وساز برای بناهای بالای ۷۰۰متر مربع را دارند مدارک لازم از قبیل پروانه ساخت و ساز جهت ارسال به شرکت‌های بتنی، قرارداد با شرکت بتنی را به شرکت تعاونی مصالح فروشان تهران تحویل می‌دهند و پس از بازرسی از ساختمان، حداکثر ۴۸ ساعت بعد سیمان خود را تحویل می‌گیرند، در صورتی‌که تعهد ما ارسال سیمان یک هفته تا پانزده روز پس از تحویل مدارک و تشکیل پرونده، بازدید و بازرسی از ساختمان، تبادل تخصیص سهمیه، واریز وجوه منظوره به حساب شرکت صدور حواله، ارسال به حمل و نقل و نوبت دهی حمل و نقل بوده است که در حال حاضر کمتر از یک هفته این زمان به طول می‌انجامد.

کاظمی ‌گفت: چنانچه تعهداتی که از سوی مرجع سهمیه‌بندی به کارخانجات ارائه شده به موقع عملیاتی شود این توزیع می‌تواند به روز انجام گیرد.

وی آمار سیمان تخصیصی به بخش مردمی‌را روزانه ۱۰ هزارتن اعلام و تصریح کرد: چنانچه سیمان از سوی سازمان بازرگانی برای شهرهای تهران به موقع تحویل شود از زمانی‌که متقاضی سیمان را خریداری کرده و بارنامه صادر می‌شود ۴۸ ساعته سیمان خود را تحویل می‌گیرد. مدیرعامل شرکت تعاونی مصالح فروشان تهران گفت: در حال حاضر پس از ابلاغ تخصیص سهمیه‌ها به شکل کامل این موضوع تحقق نیافته که انتظار می‌رود با پیگیری مراجع ذی‌صلاح و همت و مساعدت کارخانجات تولیدی این امر از ابتدای هفته جاری تحقق ‌یابد. به گفته وی، ۸۲‌درصد از کل تولید پس از کسر میزان سهمیه بخش عمرانی (۱۵‌درصد) و سهم قطعه ساز(۷‌درصد) به بخش مردمی‌تعلق می‌گیرد.