گروه بازرگانی- مرغ و تخم‌مرغ طی سال گذشته با افزایش قیمت فاحشی نسبت به سال قبل روبه‌رو بوده است و این روند صعودی همچنان ادامه دارد.

روز گذشته مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ گوشتی در گفت‌وگو با فارس از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و این افزایش قیمت را مصداق عدم تحقق اهداف طرح ساماندهی مرغ دانست، چرا که در این طرح پیش‌بینی شده بود قیمت مرغ زنده افزایش پیدا نکند. این مقام مسوول همچنین خبر از تولید ۴/۱میلیون تن گوشت مرغ برای مصرف مردم در ایام نوروز خبر داد و گفت: به ازای هر ایرانی ۲۰کیلوگرم گوشت مرغ تولید شده است.

حسین مقدم‌نیا تصریح کرد: بیش از ۱۱۶‌هزار تن گوشت مرغ هر ماه تولید می‌شود که با توجه به آمار تولید تاکنون، رقم پیش‌بینی امسال ۴/۱‌میلیون تن به راحتی تحقق می‌یابد. مقدم‌نیا گفت: مرغ زنده درمرغداری کیلوگرمی از ۱۱۵۰‌تومان به ۱۳۰۰‌تومان و گوشت آماده طبخ مرغ از ۱۸۵۰‌تومان به ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰‌تومان افزایش یافته است. وی گفت: علت این امر عدم توزیع دان مرغ به مدت دو ماه از سوی شرکت پشتیبانی امور دام به مرغداران است که باعث شد مرغداران ذرت و کنجاله سویا را از بازار آزاد تهیه‌کنند و هزینه تولید مرغ افزایش پیدا کند.

مدیر‌عامل اتحادیه سراسری مرغ گوشتی ایران گفت: از ابتدای طرح ساماندهی مرغ و تخم‌مرغ در تیر ماه ۸۶ تاکنون قیمت ذرت ۲۰‌درصد و کنجاله سویا ۴۰‌درصد افزایش یافته است و قیمت هر کیلوگرم ذرت درمرغداری از ۵/۲۶۷‌تومان به ۳۳۰‌تومان و کنجاله سویا از ۳۴۰‌تومان به حدود ۵۰۰‌تومان افزایش یافته است.

مقدم‌نیا گفت: شرکت پشتیبانی امور دام وابسته به وزارت جهاد کشاورزی که متولی طرح ساماندهی مرغ و تخم‌مرغ است، قرار بود در قبال تحویل دان، مرغ زنده را به قیمت ۱۱۵۰‌تومان درب مرغداری خریداری کرده و آن را به قیمت ۱۸۵۰‌تومان به مردم تحویل دهد، اما عدم تحویل دان به مدت ۲ ماه باعث افزایش قیمت دان مرغ شده و اکنون مرغ زنده ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰‌تومان به فروش می‌رسد.

وی گفت: دلیل افزایش قیمت مرغ، افزایش تقاضای مردم از یک سو، فرهنگ تازه‌خوری و عادت نداشتن به مصرف مرغ یخی و کاهش جوجه‌ریزی در یکی دو ماه سرمای شدید است.

در همین راستا روز گذشته معاون اتحادیه مرکزی عشایر نیز خبرهای درباره افزایش گوشت مرغ و تخم‌مرغ و گوشت قرمز داد.

محمدترابی گفت: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و بالارفتن تقاضا شاهد افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ در روزهای اخیر خواهیم بود.

ترابی اذعان داشت: داروهای دامی با سود نسبتا زیاد در بازار عرضه می‌شود و مرغداران مجبور به تهیه این داروها با دلار آزاد هستند که این امر نیز در افزایش قیمت مرغ بی‌تاثیر نبوده است. وی اشاره داشت: از دلایل بالارفتن قیمت مرغ طی ماه‌های اخیر بالارفتن قیمت جهانی ذرت و همچنین استفاده از این محصول در صنعت الکل‌سازی است.

معاون اتحادیه مرکزی عشایر گفت: با توجه به نزدیک شدن به فصل بهار و افزایش عرضه دام، قیمت گوشت ثابت مانده و افزایش نخواهد یافت.

ترابی گفت: اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت گوشت بالارفتن قیمت جو از ۱۷۰۰ریال در سال گذشته به ۴‌هزار ریال در سال‌جاری است که شرکت پشتیبانی دام آن را به قیمت ۲۹۰۰ریال وارد کرده است.

معاون اتحادیه مرکزی عشایری گفت: بالارفتن قیمت کنجاله سویا، تخم پنبه، ‌درصد زیادی ذرت، تفاله چغندر باعث شده قیمت گوشت بالا رود، از سوی دیگر سرمای شدید امسال، انتقال علوفه و داروهای طیور در این افزایش قیمت بی‌تاثیر نبوده است. معاون اتحادیه مرکزی عشایری افزود: این اتحادیه با ایجاد چند فروشگاه در سطح شهر قیمت گوشت را پایین‌تر از قیمت تمام شده به مردم عرضه می‌کند.