تحریم‌ها تاثیری در تجارت خارجی کشور ندارد

گروه بازرگانی- وزیر بازرگانی ابراز امیدواری کرد که دولت در سال‌های آینده بهتر از سال جاری روند کنترلی بازار را تقویت کند.

میرکاظمی در عین حال افزود: یکی از امتیازات اقدام‌های دولت در دو سال گذشته آن بود که به جای حضور دولت فضاسازی‌های لازم صورت گرفت و عرضه با برگزاری نمایشگاه‌های سراسری توسط تشکل‌ها، صنوف و تولیدکننده‌ها انجام شد. وزیر بازرگانی در حاشیه هفتمین همایش روز ملی حمایت از مصرف‌کننده در گفت‌‌‌و گو با خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۲۰هزار غرفه توزیع مایحتاج مردم برای شب عید توسط اصناف در سراسر کشور برپا شده است.

وی گفت: تلاش شده تا با عرضه بیشتر تناسبی میان تقاضا ایجاد شود و این در حالی است که قیمت‌ها نیز کنترل می‌شود.

توزیع مرغ، تخم‌مرغ و گوشت

وزیر بازرگانی درخصوص نحوه توزیع مرغ، تخم مرغ و گوشت سفید و قرمز گفت: اوایل سال جاری و در تقسیم کار صورت گرفته در ستاد تنظیم بازار، کار واگذاری واردات و توزیع این اقلام به وزارت جهاد‌کشاورزی سپرده شد.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی نیز کار واردات مرغ، تخم‌مرغ و گوشت را به وزارت جهاد‌کشاورزی واگذار کرده است، افزود: این تقسیم‌بندی با توجه به اینکه وزارت جهاد‌کشاورزی امر کنترل تولید را در دست دارد، صورت گرفته است.

میرکاظمی در ادامه تاکید کرد: واگذاری این بخش به وزارت جهاد‌کشاورزی به معنای حضور بیشتر این وزارتخانه در عرصه یادشده است و از نقش وزارت بازرگانی کاسته نمی‌شود.

به گفته وی، علاوه براینکه بازرسان وزارت بازرگانی در کنترل بازار نقش اساسی دارند، اصناف نیز به مردم خدمات ارائه می‌کنند.

قطعنامه سوم

وزیر بازرگانی در پاسخ به پرسشی درخصوص احتمال تصویب قطعنامه‌سوم گفت: وضعیت کنونی صادرات کشور بیانگر آن است که طرح این گونه مسائل تاثیری بر روند مبادلات تجاری کشور نداشته است و ندارد. میرکاظمی میزان صادرات غیر‌نفتی کشور در ۱۰ماهه نخست امسال را ۵/۱۷میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این در حالی است که کل ارزش صادرات غیرنفتی در سال گذشته ۱۶میلیارد دلار بود.

وی در پایان با اشاره به افزایش حدود هشت درصدی واردات به کشور گفت: بیش از ۸۰درصد از واردات را کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و صنعتی در بر می‌گیرند و در جهت تولید به‌کار گرفته می‌شوند.

واردات و صادرات میوه

وزیر بازرگانی با استناد به آمار گمرک گفت: در ۱۰ ماه نخست امسال حجم صادرات سیب و مرکبات نسبت به واردات آن افزایش چشمگیری داشته و این رقم بیش از ۱۸۳هزار تن است. میزان واردات مرکبات در این مدت حدود ۸۳هزار تن بود.

وی افزود: میزان بالای صادرات میوه و افزایش تبادلات تجاری در حالی اتفاق افتاده که به علت تغییرات جوی بخشی از میوه‌های تولیدی کشور دچار سرمازدگی شده است.

وزیر بازرگانی گفت: در حالی که مردم میوه خارجی را در بازار مشاهده می‌کنند به دلیل عدم حضور در بنادر، صدور میوه‌های داخلی را نمی‌بینند.

افزایش نرخ میوه

وزیر بازرگانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در حال حاضر نرخ میوه افزایش ۱۰درصدی داشته، گفت: با مراجعه به سوابق سال ۸۴می‌توانید وضعیت امسال را نسبت به سال یاد شده مقایسه کنید و در آن صورت در می‌یابید که امسال در شرایط خوبی به سر می‌بریم.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری میوه‌ها با قیمت مناسب از کشاورزان خریداری شده، گفت: نرخ میوه سال جاری نسبت به سایر سال‌ها افزایش چندانی نداشته است.

به اعتقاد میر‌کاظمی، وضعیت کنونی میوه در بازار بیانگر آن است که وزارت بازرگانی به تعهدات خود عمل کرده است.

وضعیت کنونی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده

وزیر بازرگانی در خصوص وضعیت قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده گفت: این لایحه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و پس از برخی اظهار نظرها در شورای نگهبان، برای رفع ایرادات به مجلس بازگردانده شد.

میرکاظمی ابراز امیدواری کرد که این لایحه در دوران فعالیت مجلس هفتم تصویب شود و پس از آن نیز توسط دولت ابلاغ شود.

وی در عین حال گفت: بیش از ۱۲سال است که این قانون در انتظار تصویب است.

به اعتقاد میرکاظمی، در شرایطی که در بخش‌های گوناگون تولید و خدمات اتحادیه‌ها و مجامع مختلف فعال هستند، نبود تشکل‌های مردمی یکی از خلاء‌هایی بوده که این قانون درصدد رفع آن است.

وی با اشاره به مشارکت حقوقدانان و حضور نمایندگان دولت برای ایجاد تعامل بیشتر در لایحه پیشنهادی، گفت: تصویب لایحه می‌تواند حضور مردم در صحنه حمایت از حقوق مصرف‌کننده را پررنگ کند.

تقدیر از ۱۷ شرکت برتر

آیین بزرگداشت روز ملی حمایت از مصرف‌کننده، با تقدیر از ۳۷ شرکت برتر در حوزه خدمات‌دهی به مصرف‌کننده برگزار شد.

در این مراسم ۱۳شرکت تندیس و گواهینامه هفتمین همایش روز ملی حمایت از مصرف‌کننده را دریافت کردند.

شرکت شیمیایی بهداد، پاکسان، تولی‌پرس، تک ماکارون، شرکت پشم شیشه ایران، فرش خاطره کویر، ستاره کویر، شرکت تعاونی مصرف سپه، شرکت تعاونی کندور، مجتمع صنایع غذایی کماج صبا، کارخانجات چرخ خیاطی ایران (کاچیران) موفق به دریافت تندیس و گواهینامه روز ملی مصرف‌کننده شدند.

همچنین شرکت‌های پاک‌وش (هنکل)، کویرتایر، ایران یاساتایر، موتورسازان (تراکتورسازی ایران)، تولید فرآورده‌های گوشتی کاله (آمل)، شرکت تولیدی و شیمیایی پاکشو، چای مسما، قند تربت حیدریه، ایران‌شرق نیشابور و شرکت پارس مداد گواهینامه روز ملی مصرف‌کننده را دریافت کردند.

از دیگر شرکت‌هایی که موفق به دریافت گواهینامه شدند، می‌توان به پویندگان راه سعادت، جهان افروز، تولیدی صنعتی رزگاز، خدمات گلدیران، زر ماکارون و نوین زعفران (زعفرانیه) اشاره کرد. شرکت‌های سام‌الکتریک، سوت ماشین، شیشه ایران فلوت، شیشه کاوه فلوت، فرآورده‌های گوشتی تهران، دلپذیر، گل‌ نور و میان الکترونیک نیز جزو دریافت‌کنندگان گواهینامه روز ملی صادرات بودند.