گروه بازرگانی - هر سال همزمان با شروع سال جدید افزایش تعرفه کالاها برای مردم به خصوص ساکنان تهران امری عادی شده اما امسال در طول سال نیز با افزایش قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز در شهر تهران مواجه بودیم. براین اساس وزارت بازرگانی به عنوان متولی تنظیم قیمت‌ها در بازار که در طول سال گذشته نشان داد که نتوانسته مسوولیت خود را به خوبی انجام دهد براین اساس با نزدیک شدن به شب عید تصمیم به کاهش تعرفه واردات کالاها از جمله میوه که این روزها و با افزایش موج سرما در کشور با افزایش سرسام‌‌آور قیمت مواجه شده بود، گرفت.

صفر شدن تعرفه واردات میوه و اخذ عوارض ۴درصدی از واردکنندگان میوه از راهکارهایی است که با استفاده از آن، سعی در تنظیم بازار میوه در شب عید دارد.در این راستا محمدصادق مفتح، معاون وزیر بازرگانی به خبرنگار مهر می‌گوید: بازار شب عید امسال نظیر سال گذشته با اجرای طرح ویژه‌ای با همکاری اصناف تنظیم می‌شود و نگرانی در خصوص کمبود میوه یا افزایش قیمت‌ها وجود ندارد؛ این درحالی است که مقرر شده توزیع اقلام مصرفی مردم به اندازه کافی توسط واحدهای صنفی صورت گیرد. وی افزود: این طرح ویژه در حال برنامه‌ریزی است که امید می‌رود بتوان با اجرای آن با همکاری نزدیک وزارت بازرگانی و شورای اصناف کشور بازاری متعادل را برای میوه در آستانه شب عید رقم زد.هر چند تنظیم بازار شب عید از دغدغه‌های اصلی وزارتخانه بازرگانی کشور محسوب می‌شود و با برگزاری نمایشگاه‌های بهاره در روزهای پایانی سال سعی در ارائه خدمات به مردم شهرها دارد اما نمی‌توان قیمت بالای میوه در بازار کنونی و نیز وجود میوه‌های یخ زده در بازار را فراموش کرد. هر چند مسوولان اجرایی همواره اظهار می‌دارند که حجم میوه‌های یخ زده در مقابل افزایش تولیدی که امسال برای میوه در نظر گرفته شده بود ناچیز است اما بازار میوه تایید کننده این اظهارات نیست. بر این اساس رییس سازمان غله منطقه ۲ کشور می‌گوید: تاکنون بیش از ۳۰هزار تن مرکبات در شمال کشور ذخیره سازی شده است تا نیاز بازار شب عید به میوه تامین شود.

محسن نیری، در گفت‌وگو با ایسنا درباره چگونگی ذخیره سازی میوه مورد نیاز در روزهای تعطیل عید نوروز و نیز بازار شب عید عنوان کرد: امر ذخیره‌سازی بدون مشکل خاصی در حال انجام است و سازمان غله منطقه دو کشور در شمال کشور از کل قرارداد ۴۰هزار تنی که برای ذخیره‌سازی بسته ۳۰هزار تن آن را محقق کرده است.

نیری با بیان اینکه در مازندران پتانسیل برای افزایش میزان ذخیره سازی همچنان بالاست نسبت به ذخیره سازی بیشتر مرکبات اعلام آمادگی کرد. رییس سازمان غله منطقه دو کشور همچنین کل تسهیلات پرداختی برای ذخیره سازی مرکبات در مازندران را ۲۰میلیارد ریال عنوان کرد.

وی گفت: خوشبختانه یخ‌زدگی مرکبات به دلیل موج سرمای اخیر در شمال کشور به میوه‌های ذخیره شده مازندران آسیبی نرسانده و از آنجایی که از ۲۰ بهمن به بعد دیگر پرتقال یخ زده نیز وجود نخواهد داشت بنابراین مشکلی از این جهت هم نداریم. نیری با اشاره به کاهش مصرف پرتقال در شمال کشور به دلیل سرمای اخیر تصریح کرد که با توجه به کاهش مصرف و نیز افزایش تولید پرتقال تامسون نگرانی از نظر تامین مرکبات در روزهای پایانی سال ۸۶ و نیز ایام نوروز وجود ندارد و برای اینکه ضریب اطمینان از احتمال یخ زدگی پرتقال‌های ذخیره شده بالا رود امسال توزیع نیز مقداری دیرتر شروع خواهد شد تا اطمینان پرتقال سالم افزایش یابد. به گفته او تولید پرتقال تامسون در سال جاری افزایش داشته و براساس آمار وزارت جهادکشاورزی تولید مرکبات به بیش از یک میلیون و ۶۰۰هزار تن رسیده است.