ریحانه مظاهری- روز گذشته سالن مولانا در مرکز همایش‌های صدا و سیما میهمان جمعی استادان دانشگاه و صاحبان صنایع و شرکت‌های بازاریابی بود تا به تبیین نقش و جایگاه موسسات خدمات بازاریابی در توسعه صادرات غیرنفتی پرداخته شود.

هرچند ناهماهنگی برگزارکنندگان سبب شد تا بسیاری از مدعوین که با پرداخت هزینه در همایش شرکت کرده بودند براساس نمابر اولیه سازمان توسعه تجارت به سالن خلیج‌فارس در نمایشگاه بین‌المللی بروند اما پس از اطلاع از تغییر جای برگزاری همایش راه مرکز همایش‌های صدا و سیما را در پیش گرفتند که کمترین آسیب آن تلف وقت بود. در این همایش علاوه بر رییس سازمان توسعه تجارت تعدادی از استادان دانشگاه به صورت تئوریک سعی داشتند تا مباحث مربوط به بازاریابی را برای صاحبان صنایع تشریح کنند اما مباحث آکادمیک و تئوریک بیش از آنکه راهگشای توسعه تجارت برای بازرگانان ایرانی حاضر در همایش باشد نارضایتی شرکت‌کنندگان را در پی داشت.

رییس سازمان توسعه تجارت در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران اعلام کرد که مشکلات صادرات‌کنندگان اگر مربوط به بدنه اقتصاد باشد مشوق‌های صادراتی و بازاریابی پاسخگو نخواهند بود و بازاریابی در حالی جوابگو است که زنجیره مربوط به توسعه تجارت کشور در بدنه اقتصاد فعال و فراهم باشد.

وی همچنین از اختصاص ۲میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در بخش بازاریابی خبر داد در حالی که محمدعلی عبد‌الوند، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد در سخنان خود به سرمایه‌گذاری بیش از ۴میلیارد دلار رقبای ایران در بازار جهانی برای بخش تحقیق و توسعه اشاره کرد.

دکتر غضنفری در جمع خبرنگاران همچنین از شناسایی ۶۷شرکت فعال در حوزه بازاریابی در کشور خبر داد و گفت: تنها ۱۷شرکت به عضویت انجمن تحقیقات و بازاریابی درآمده‌اند و در‌حال‌حاضر تشکلی مستقل در بخش بازاریابی نداریم.

وی از نبود بخش تخصصی بازاریابی به عنوان خلاء مهم در توسعه تجارت کشور یاد کرد و اظهار داشت: حضور بازاریابی در سه سطح بنگاه، تشکل‌ها و کشورها مورد اهمیت است که ما تنها می‌توانیم دو بخش اول را به بخش‌خصوصی واگذار کنیم، اما بازاریابی در سطح کشورها را نمی‌توانیم به بخش‌خصوصی واگذار کنیم.

غضنفری در ادامه تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته پس از یک‌سال بسیاری از فعالیت‌ها به بنگاه‌ها واگذار خواهد شد و می‌توانم بگویم طی ۳ تا ۵سال آینده به طور کامل فعالیت‌ها به بخش‌خصوصی واگذار می‌شود، به طوری که نیازی به پشتیبانی دولت نیز نباشد.

غضنفری ادامه داد: طرح‌ ما این است که اطلاعات بازار را به طور راحت‌ در اختیار تجار قرار دهیم که در این زمینه وزارت کار می‌تواند با کمک بنگاه‌های زودبازده تاثیرگذار باشد و این اطلاعات را در اختیار بنگاه‌ها و بانک‌ها قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه صادرات لازم است تا بازاریابی در سطوح بنگاهی، تشکل‌ها و ملی صورت بگیرد، افزود: بازاریابی در سطح بنگاهی برای کالاهایی با مشخصات خاص در بازار داخلی، بازاریابی در سطح تشکل‌ها برای کالاهای ایرانی دارای برند و خوشه‌های صادراتی است که باید به وسیله اتاق‌های بازرگانی انجام شود و بازاریابی ملی نیز که کاری حاکمیتی است برای مسائلی مانند تعرفه ترجیحی، تجارت آزاد و تغییر مقررات گمرکی و... صورت می‌گیرد.