گروه بازرگانی- مدیر کل توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت گفت: با قطعی شدن عملیات اجرایی ساخت یک راه ارتباطی در هند توسط ایران، ارزش قراردادهای خدمات فنی - مهندسی کشور در سال جاری تاکنون به یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار رسیده است.

مهرداد جلالی پور در گفت وگو با «ایرنا» با بیان این مطلب افزود: شرکت ایرانی «تکنیک» بابرنده شدن درمناقصه راهسازی در هند، قراردادی به ارزش ۱۳۶میلیون دلار را برای مدت ۳۰ماه منعقد کرده است. این مقام مسوول در وزارت بازرگانی گفت: موضوع اجرای پروژه راهسازی در هند در یکصد و سی و ششمین نشست کمیته ماده ۱۹ویژه بررسی پروژه‌های صادرات خدمات فنی - مهندسی، مورد بررسی قرار گرفته است.

جلالی پور در ادامه تاکید کرد: در نشست کمیته ماده ۱۹با تعیین سقف ضمانت‌نامه پیش پرداخت و انجام تعهدات موافقت شد و به سیستم بانکی ابلاغ شد تا ضمانت‌نامه این پروژه را صادر کند.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر چهار پروژه‌ مختلف در دست مذاکره است، افزود: با اجرای این پروژه‌ها بدون تردید ارزش پروژه‌های خدمات فنی - مهندسی کشور از ۲میلیارد دلار فراتر می‌رود.

این مقام مسوول تصریح کرد، با توجه به حجم بالای پروژه‌های هند در بخش راهسازی، بهسازی و تعریض، در صورت رفع مسائل بانکی، ارزش قراردادهای خدمات فنی - مهندسی ایران در این کشور به بیش از یک‌میلیارد دلار خواهد رسید.

به گفته وی در طرح‌های جدید اجرای پروژه‌های راهسازی هند قرار است شمال شرقی به شمال غربی و جنوب غربی به جنوب شرقی و بالعکس به صورت یک مربع متصل شود.

جلالی پور در پایان افزود: در روزهای آتی نیز در صورت قطعی شدن کار، پروژه جدید احداث راه به ارزش ۱۳۰میلیون دلار در هند به تصویب می‌رسد.

براساس هدف چهارمین برنامه توسعه اقتصادی کشورباید ارزش قراردادهای خدمات فنی- مهندسی در سال جاری به یک‌میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار برسد. با این حال چنانکه از سخنان مدیرکل توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت بر می‌آید، دو ماه مانده به پایان سال رقم ۲/۱میلیارد دلار برای صادرات خدمات فنی-‌مهندسی حاصل شده که می‌تواند زنگ خطری برای این بخش از صادرات کشور باشد.

بررسی اجمالی آمارهای موجود حاکی از این است که ارزش قراردادهای صادرات خدمات فنی‌مهندسی از ابتدای سال ۱۳۷۳ تا پایان سال ۸۵، ۵/۶میلیارد دلار بوده است. در سال گذشته شرکت‌های ایرانی با اخذ ۱۹پروژه بزرگ در زمینه‌های تولید و انتقال نیروی برق، مخابرات، آب‌رسانی و تصفیه آب، جاده‌سازی، ساختمان، ایجاد تأسیسات نفتی و نرم‌افزار به صدور دانش فنی پرداخته‌‌اند.

کشورهای کانادا، ونزوئلا، کوبا، لبنان، سوریه، عراق، امارات عربی متحده، قطر، هندوستان، افغانستان، قرقیزستان، قزاقستان، زیمبابوه و نیجریه مقاصد۵۸۶ صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در این مدت بوده‌اند. با نگاهی به برنامه چهارم توسعه درمی‌یابیم که دستیابی به رقم ۴۰میلیارد دلاری و رشد ۹/۱۴ درصدی در برنامه چهارم در زمینة صادرات خدمات فنی و مهندسی دور از دسترس نیست. در سال نخستین برنامه چهارم (سال ۱۳۸۴) حجم قراردادهای منعقد شده بیش از یک‌میلیارد و پانصدمیلیون دلار بود که در مقایسه با سال۱۳۸۳ از رشدی افزون‌ بر ۷۰ درصد برخوردار بود. در واقع در سال ۱۳۸۴ رشد قابل توجهی در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی رخ داد و این بخش به رشد ۱۲۳ درصدی، نسبت به برنامة در نظر گرفته شده دست یافت.

سال ۱۳۸۵ نیز سال خوبی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی بود، اگرچه رشد صادرات در این سال نسبت به سال پیش از آن کمتر بود.