شکستن شاخ غول گرانی یکی از دغدغه‌های اصلی وزارت بازرگانی و بلکه دولت طی سال‌ها و ماه‌های گذشته بوده و هست، برنامه‌های متنوع و استراتژی‌های گوناگونی در این خصوص تدوین شده یا در حال تدوین است‌.

خبرگزاری «فارس»، وضعیت بازرگانی کشور را در دوران وزارت مسعود میرکاظمی به صورت گزیده‌وار بررسی کرده که بخشی از آن را در پی می‌خوانید: دست گران‌فروشان را رو می‌کنیم

اولین خاطره و حادثه در حوزه کسب و تجارت از نوع دولتی، موضع‌گیری مرد اول وزارت بازرگانی و سکاندار آن؛ یعنی «مسعود میرکاظمی» در قبال گران‌فروشان بود.

وی در گرما گرم ‌گرانی‌ها که حسابی بر هیزم آتش مخالفان می‌افزود، موضع‌گیری محکمی کرد که «شرکت‌های گران‌فروش را به مردم معرفی می‌کنیم.»

دلیل بر زبان راندن این سخنان را می‌توان از دو زاویه بررسی کرد؛ اول آنکه وزیر با این اقدام خواسته از فشار روانی گرانی‌ها بکاهد و دوم اینکه وزیر با این موضع‌گیری قاطعیت دولت و به تبع آن وزارت تحت سیطره خود را به رخ کشیده است؛ اما در نهایت اسامی هیچ‌کدام از این شرکت‌های گران‌فروش به گوش رکن چهارم جامعه؛ یعنی رسانه‌ها و مردم نرسید.

پودر واجب‌تر از نان شب

طی سال‌های نه چندان دور و در اواسط و اواخر زمستان، مشکل کمبود پودر شوینده در کشور همواره موضوعی داغی بوده است.

امسال نیز این حادثه تکرار و پودر غایب سبد خانواده شد.

همان زمان مسئولان شرکت‌های تولیدی، کمبود نقدینگی، عدم تخصیص یارانه‌ها و قاچاق را دلیل این نایابی اعلام کردند. اما مسوولان بازرگانی سرما و یخبندان و مشکل توزیع در کنار تاخیر پرداخت یارانه‌ها را عامل اصلی کمبود پودر شوینده می‌دانستند.

در نهایت با پرداخت بخشی از یارانه‌ها و توزیع پودر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای این مشکل تا حدودی برطرف شد.

نان محصولی برای تمام فصول

نان نیز از مباحثی است که گویا کمتر مسوولی جسارت برداشتن گام نهایی؛ یعنی واقعی‌کردن یارانه‌ آن را دارد، زیرا هر شب بر سر سفره تقریبا حدود ۷۰درصد اقشار جامعه است و به همین دلیل لاینحل می‌نماید.

سالانه بیش از هزار میلیارد تومان یارانه نان در کشور از سوی دولت پرداخت می‌شود. طی ماه گذشته با افزایش برودت هوا و مصرف بالای گاز در استان‌های شمالی و غربی کشور و قطعی گاز برخی واحد‌های صنعتی و تولیدی که برخی نانوایی‌ها نیز از این امر مستثنی نشدند، برخی از این واحدها خودسرانه نان را گران کردند که مجددا به وضع عادی برگشت. نانوایی‌هایی که با سوخت گاز نان را در آتش برشته می‌کردند، فتیله‌ها را پایین کشیدند و هر آنچه که پخت می‌کردند، بعضا گران می‌فروختند، دلیل آن نیز پوشش هزینه‌ها بود.

متمولان دولتی هدیه دولت به صادر‌کنندگان

یکی دیگر از اتفاقات جالب در حوزه تجارت داخلی کشور، تشکیل شرکت سهامی ویژه صادر‌کنندگان بود.

طبق این طرح با همکاری خانه بزرگ حامی بخش‌خصوصی «اتاق بازرگانی» و محوریت آن شرکتی برای ارائه سهام شرکت‌های متمول دولتی به تجار خوشنام صادر‌کننده تشکیل می‌شود. این طرح برای پوشش دیون دولت به صادر‌کنندگان از جهت جوایز صادراتی مطرح شد. جوایزی که طی سال‌های اخیر از نفس افتاده و سرعت صادر‌کنندگان بیش از دولت شده است.