واگذاری شرکت فرش در برابر دیون دولت

ریحانه مظاهری- فرش شامل زنجیره‌ای است از مرحله تولید تا فروش در داخل و تولید برای فروش در بازار جهانی که متاسفانه در حال حاضر در تمام بخش‌ها ضعف داریم. جلال‌الدین بصام مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر و در جهت کاهش قیمت تولید فرش در کشور کیفیت مواد اولیه با سال‌های قبل تفاوت کرده، به طوری که مواد رنگرزی که قبلا در نخ‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، از مواد گیاهی بود و در حال حاضر از رنگ‌های مصنوعی چینی برای این کار استفاده می‌شود. وی همچنین به رایج‌شدن کپی رنگی در استفاده از نقشه‌های فرش اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون با استفاده از کپی تعداد زیادی از یک طرح فرش تهیه و تولید می‌شود که این تعداد در بازارهای خارجی مشتری ندارد. به گفته بصام، هر سال در اروپا یک رنگ مشخص برای آن سال انتخاب می‌شود، ولی در ایران به خاطر وجود بافت سنتی تولید امکان شناسایی و تغییر رنگ برای هر سال وجود ندارد در حالی که تبلیغات و بازاریابی خوبی نیز داریم. بصام در بخش دیگری از سخنانش از احتمال واگذاری شرکت سهامی فرش ایران به سازمان بازنشستگی کشور در مقابل دیون دولت خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه هیات عالی واگذاری قرار بود واگذاری صورت گیرد که البته هنوز اجرایی نشده است. وی ادامه داد: از سال ۸۲ قرار بود که شرکت سهامی فرش ایران به بخش‌خصوصی واگذار شود، اما همچنان در انتظار اجرای آن هستیم.

بدهی غیرقابل توجه شرکت فرش به بانک‌ها

مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران در بخش دیگری از سخنانش به بدهی‌های شرکت به سیستم بانکی اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر بدهی‌های ما به سیستم بانکی حدود ۷۰۰میلیون تومان است که این رقم قابل توجهی نیست و به زودی تسویه خواهد شد، هرچند که توانایی تسویه‌حساب‌های بانکی زودتر از این نیز وجود داشت، اما به دلیل نیاز به سرمایه در گردش و سرمایه‌گذاری در امر تولید فرش دستباف این کار تاکنون صورت نگرفته است. به گفته بصام، بدهکاری شرکت سهامی فرش ایران در ابتدای ورود دولت نهم ۳میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان بود که اکنون به رقم

۷۰۰ملیون تومان رسیده است. همچنین قسط آخر فرش بافته شده برای ابوظبی به ارزش یک‌میلیارد تومان هنوز وصول نشده که در صورت پرداخت آن می‌توان بدهی به سیستم بانکی را پرداخت کرد. بصام با تشریح مراحل نصب بزرگ‌ترین فرش دستباف ایران در مسجد شیخ زاید آل نهیان ابوظبی افزود: همچنین در سال ۸۵ به میزان ۹ قطعه فرش از عمان سفارش گرفته شده که قرار بود تا پایان سال جاری به آنها تحویل داده شود؛ این درحالی است که از این تعداد ۳ تخته فرش بافته و ارسال شده و ۳ تخته دیگر نیز تمام شده و آماده ارسال است، ضمن اینکه ۲تخته دیگر نیز تا پنجشنبه آتی تمام و یک تخته دیگر نیز تا اواسط هفته بعد به اتمام می‌رسد. وی ارزش قرارداد این تعداد فرش را ۶۰۰هزار دلار عنوان و تصریح کرد: ۲۲ تخته فرش دیگر نیز اخیرا به مساحت ۲۹۰ مترمربع به ایران سفارش داده شده که در نیشابور درحال بافت است و باید اواسط سال آتی به عمان تحویل داده شود. مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران از سفارش یک فرش ۷۵ مترمربعی از سوی ارمنستان به ایران خبرداد و گفت: این سفارش برای بافت فرش به مدت ۶ماه و ۶ روز به ایران ارائه شده بود که با همکاری خوب بافندگان و مسوولان توانستیم به موقع آن را تحویل این کشور دهیم.

بازار پررونق صادرات مجدد فرش دستباف

بصام در ادامه با تاکید بر بازگشت فرش ایران به جایگاه اصلی خود در بازار جهانی اظهار داشت: طی ۷سال اخیر شاهد رشد بازار کفپوش در جهان بودیم و بازار قالی با رکود مواجه شد،به طوری که بازار قالی با ارزشی معادل یک میلیارد دلار ثابت ماند؛ ولی بازار کفپوش در سال ۲۰۰۵ ارزشی معادل ۵/۷میلیارد دلار داشته که اکنون به ده میلیارد دلار رسیده است. وی افزود: ایران می‌تواند با همکاری خود با کشورهای تولیدکننده فرش دستباف نظیر هند، چین و پاکستان صادرات این کالا را به حداکثر برساند. بصام در ادامه اجرای طرح تعویض فرش دستباف کهنه و نو را موفق ارزیابی کرد و گفت: اتفاقی که در این فرآیند رخ می‌دهد روشن شدن ارزش فرش است که توجه مردم را به این نکته جلب می‌کند که فرش یک سرمایه است. وی همچنین از ادامه این طرح خبر داد و تصریح کرد: این طرح قطع نخواهد شد هرچند که با این کار باب صادرات مجدد فرش دستباف ایرانی باز شده است. بصام در خصوص سفارش بافت گبه براساس نقاشی کودکان نیز گفت: به‌رغم توان اندک ایران در بافت گبه، شرکت سهامی فرش ایران طی ۷ ماه گذشته ۱۱۰ سفارش را به هموطنان داده که تعدادی از آنها بافته شده و تعدادی دیگر نیز در دست بافت است که تا چند ماه آتی تحویل داده می‌شود. وی بافت گبه براساس نقاشی کودکان را پیوندی میان کودک و فرش دستباف؛ این هنر اصیل ایرانی دانست و خاطرنشان کرد: هرگبه به مبلغ ۲۶۰ تا ۲۷۰هزار تومان بافته می‌شود و آنهایی که از سوی مردم و به سفارش آنها از نقاشی کودکان تهیه می‌شود ۱۱۰هزار تومان ارزش دارد.