ما در بخش‌خصوصی عقل کارشناسی مستقل نداریم

رییس و جمعی از اعضای هیات‌مدیره خانه صنعت و معدن با هیات‌رییسه اتاق ایران دیدار و گفت‌وگو کردند.

رییس اتاق ایران در این دیدار با تاکید بر اینکه «راه حل‌های مقابله با تورم باید تولید محور باشد»، تصریح کرد: برای مقابله با تورم می‌بایست به صورت همزمان با مولفه‌هایی از جمله مولفه نرخ بهره، پایین بودن بهره‌وری و سایر مولفه‌هایی که در به وجود آمدن تورم تاثیر داشته‌اند، مقابله کرد. وی خاطرنشان کرد: یکی از گام‌های بزرگی که باید در دوره جدید فعالیت اتاق بازرگانی برداشته شود، استحکام و زنده‌تر شدن ارتباط اتاق به عنوان تشکل بخش خصوصی با ارکان خود است که در این راستا اتاق مشاوران زبده‌ای را به مدد گرفته و طی جلسات مکرری با این مشاوران سعی در تحقق این مهم دارد.

وی با بیان این مطلب که «یکی از وظایف اتاق بازرگانی طبق قانون، ارائه گزارش‌های دقیق از وضع اقتصادی، بازار و معاملات کشور برای عموم است»، افزود: باید بررسی شود که آیا اصولا در خود اتاق مکانیزمی برای رصدبانی آنچه که در بخش‌های متنوع اقتصاد کشور اعم از اقتصاد سیاسی و جنبه‌های تخصصی می‌گذرد وجود دارد یا خیر؟

رییس اتاق بازرگانی ایران همچنین با اشاره به امضای منشور همکاری مابین اتاق و وزارت بازرگانی این اقدام را گام مهمی در گسترش روابط دو طرف دانست و از امضای منشورهای همکاری با سایر وزارتخانه‌های کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

وی با اشاره به این که باید از بخش‌خصوصی یک سخن قوی برخیزد، تاکید کرد: یکی از وظایف بخش خصوصی هشدار دادن به موقع در خصوص مسائل اقتصادی است، در عین حال که نباید به هشدارها اکتفا کرد، بلکه باید ارائه طریق کارشناسی نیز صورت پذیرد.

وی یکی از عوارض دولتی شدن اقتصاد ایران را دولتی شدن کارشناسی اقتصادی دانست و افزود: متاسفانه ما در بخش خصوصی، عقل کارشناسی مستقل اقتصادی نداریم و این مساله لطمه بسیار بزرگی به ما زده است.

نهاوندیان افزود: بنا داریم با جذب نیروهای کارشناس فرهیخته در اتاق بازرگانی، سرمایه‌گذاری لازم را برای تولید گزارش‌های کارشناسی اقتصادی انجام دهیم.

وی با اشاره به این مطلب که اعمال سیاست‌های انقباضی بانکی نگرانی از روند تعطیلی و ورشکستگی واحدهای تولیدی را ایجاد کرده است، تاکید کرد: بخش خصوصی باید هشدارهای کلی خود را در خصوص مصادیق و موارد تعطیلی واحدهای تولیدی براساس مستندات کارشناسی ارائه کند تا این هشدارهای جدی، بی‌پایه و اساس تلقی نشوند. نهاوندیان ادامه داد: هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران خواستار ارتباط مستحکم دوسویه بین اتاق با خانه صنعت و معدن کشور در تمام سطوح است.

آمار سلیقه‌ای و توجیهی

هادی غنیمی فرد، رییس هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران نیز در سخنانی در این نشست با اشاره به مساله بهره بانکی تصریح کرد: بهره بانکی یکی از مسائلی است که باید به صورت جدی به آن توجه شود؛ چرا که افزایش بهره بانکی موجب بالا رفتن تورم می‌شود.

وی با اشاره به تجربه سایر کشورها در کنترل معضل تورم خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها بهره بانکی را عامل تورم می‌دانند و لذا برای مقابله با تورم، نرخ بهره بانکی را پایین می‌آورند.

وی در ادامه بر لزوم کاهش بهره بانکی تاکید و اظهار کرد: اخیرا عده‌ای زمزمه‌هایی را آغاز کرده‌اند مبنی بر اینکه بهره بانکی براساس توافق بین بانک‌ها و وام دهندگان تعیین خواهد شد، در صورتی که بعید می‌دانیم چنین هدفی تحقق پیدا کند. رییس خانه صنعت و معدن کشور در ادامه به عدم حضور موسسات مستقل آمارگیری در کشور به عنوان یکی از مشکلات عمده اشاره و تصریح کرد: از آنجایی که هیچ مرجع مشخصی برای ارائه آمار صحیح وجود ندارد؛ هر موسسه‌ای یکسری آمار سلیقه‌ای برای توجیه کارکرد خود تولید می‌کند.