فقط بخش‌خصوصی، نه چپ نه راست

شبنم آذر- انتخاب دبیر کل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران پس از هفت ماه بررسی و رای‌زنی به انجام رسید و جواد مصدقی طی حکمی از سوی رییس اتاق بازرگانی ایران سکان امور اجرایی این اتاق را در دست گرفت.

بی‌شک انتخاب دبیرکل شاید به دلیل حساسیت کار او جایگاه ویژه‌اش، چنین با تاخیر انجام پذیرفته است. اگرچه نهاوندیان در جلسه معرفی مصدقی به هیات نمایندگان گفت: این انتخاب با اجماع نظر همه اعضا و هیات نمایندگان و هیات رییسه صورت گرفته، اما پچ‌پچ‌های میان خبرنگاران حاکی از اختلافات دامنه‌داری برای این انتخاب بود به ویژه که سوابق کاری مصدقی به این زمزمه‌ها دامن می‌زد.

جواد مصدقی تاکنون در سمت‌های معاونت بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی، ریاست سازمان حمل‌ونقل بنیاد، قائم‌مقام سازمان بازرگانی بنیاد، عضویت در هیات‌مدیره، قائم‌مقام و مدیر خدمات بازرگانی مرکز تهیه و توزیع فلزات، عضویت در هیات‌مدیره و مدیر عملیات بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران ظاهر شده است و علاوه بر این هنوز در موسسه اسلامی حمایت از مالکان اسلامی کشتی‌ها صاحب مقام است.

البته حضور فردی از مدیران باسابقه بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی در اتاق بازرگانی ایران سابقه‌ای طولانی دارد؛ چنانچه یحیی آل‌اسحاق رییس فعلی اتاق بازرگانی تهران و وزیر بازرگانی زمان هاشمی رفسنجانی خود سال‌ها در این بنیاد فعالیت کرده است. تماس تلفنی خبرنگار دنیای اقتصاد با چند تن از اعضای هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز درست در صبح این انتصاب حاصلش جز اعلام بی‌خبری و بی‌اطلاعی ایشان از این انتصاب نبود؛ ولی علا میرمحمد صادقی عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران که خود به مصدقی رای مثبت داده بود، دلایل انتصاب مصدقی را چنین بیان می‌کند: من از صمیم قلب به ایشان رای دادم. من آقای مصدقی را از قدیم می‌شناسم. البته من پدر ایشان را می‌شناختم. پدر ایشان از قدیم در بازار حجره داشت و مرد خوبی هم بود. بعد هم آقای مصدقی آمد و حجره پدرش را اداره کرد. وی از قدیم مشغول به کسب‌و‌کارو تجارت بود. میرمحمد صادقی می‌افزاید: من شرایط اتاق را به ایشان تفهیم کردم و ایشان پذیرفت که تمام وقت در اختیار اتاق باشد.فاخر، عضو دیگر هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران نیز می‌گوید: من آقای مصدقی را نمی‌شناختم؛ ولی دلیل رای دادن من اطمینان به شناخت آقای نهاوندیان و انتخاب ایشان بود.

وی در پاسخ به اینکه آیا به عنوان یکی از معدود کسانی که می‌تواند به این انتصاب رای بدهد، لازم نمی‌دید که تحقیقی انجام دهید و سپس رای مثبت بدهید، گفت: انتخاب مدیرکل از اختیارات رییس‌اتاق بازرگانی است و ما نمی‌توانیم این حق‌قانونی را از وی بگیریم. علاوه‌بر این در صورت ضعف عملکرد این اختیار وجود دارد که دبیرکل دیگری انتخاب شود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به سوابق مصدقی در بنیاد مستضعفان مدیریت وی چگونه می‌تواند منطبق با روش‌های اتاق بازرگانی شود، می‌گوید: بنیاد مستضعفان به خودی خود خصوصی است و اگر چه طرز تفکر ایشان دولتی است، ولی تمایل به بخش‌خصوصی دارد.

فاخر در پایان، جایگاه دبیرکل اتاق را تنها مجری مصوبات می‌داند و خاطرنشان می‌کند: توانایی دبیرکل در پیگیری و اجرای مصوبات است و از این طریق می‌توان کار او را ارزیابی کرد.

جمیلی عضو دیگر هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران نیز در این باره می‌گوید: حضور دبیرکل می‌تواند در تسریع روند اجرای مصوبات کمک کند و باید نقاط مثبت این انتخاب را دید.او نیز معرفی دبیر کل را براساس قانون از اختیارات رییس اتاق بازرگانی می‌داند و می‌گوید: بنابراین رییس کسی را معرفی می‌کند که بتواند با او هماهنگ عمل کند.

او در ادامه می‌گوید: الان نباید بحث‌های انتخاباتی را مطرح کنیم. بخش‌خصوصی نباید جناح راست و چپ داشته باشد. نباید آبی و قرمز داشته باشد و این بحث‌ها به نتیجه نخواهد رسید.

او در ادامه تاکید کرد که متاسفانه دبیرکل پیشین اتاق خود تمایل به استعفا داشت و تاکید رییس اتاق بر این بود که دبیرکل بعدی بخش‌ خصوصی را بشناسد. جمیلی در پایان می‌گوید: در بین گزینه‌های موجود جواد مصدقی بهترین گزینه بود.

سلیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز سوابق دبیرکل جدید اتاق را نقطه مثبت او ارزیابی می‌کند و می‌گوید: ما نیاز داریم که دبیرکل ارتباطاتی با دولت داشته باشد و سابقه این شخص نشان می‌دهد که او می‌تواند برنامه‌های اتاق را پیش ببرد.

جواد مصدقی نیز در نخستین روز انتصاب خود به عنوان دبیرکل اتاق بازرگانی ایران گفت: من سرفصل فعالیت‌های خود در اتاق را به دقت بررسی کرده و به سه بخش تقسیم کرده‌ام.

وی افزود: دبیرکل مجری ابلاغات رییس و هیات‌رییسه است و تصور می‌کنم گویاکردن این ابلاغات لازم است. علاوه بر این، نقش دبیرکل برقراری ارتباط قوی‌تر با تشکل‌ها، اتاق‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی است.

مصدقی در پایان وظیفه خود را چنین بیان کرد: سوق دادن اتاق به سمت کارشناسی‌تر شدن و ایجاد زمینه مساعد فعالیت و اجرای تصمیمات اتاق می‌داند.