دنیای اقتصاد- چینی‌ها چند سالی است که قطعه زمینی ۳۳هکتاری در منطقه آزاد اروند‌رود را برای تولید لوازم خانگی، وسایل حمل‌ونقل (دوچرخه و موتورسیکلت) و موادغذایی در اختیار گرفته‌اند که با افتتاح این بازارچه قرار است مجموعه تولیدات آنها دراین بازارچه‌ ۲۵۰۰مترمربعی عرضه شود. طلسم شکسته شد

گشایش بازارچه چینی‌ها در خرمشهر

گروه بازرگانی- طلسم افتتاح بازارچه چینی‌ها در خرمشهر سرانجام شکسته شد. این بازارچه پیش از این ۳بار در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته بود اما هر بار با سنگ‌اندازی مسوولان گمرک به تعویق می‌افتاد تا سرانجام روز پنج‌شنبه با حضور رییس کل گمرک و وزیر امور اقتصادی و دارایی در منطقه به بهره‌برداری رسید.

چینی‌ها که در سال ۸۴ با اجاره ۳۰ساله، ۳۳هکتار زمین در سایت صنعتی منطقه آزاد اروند به عنوان سرمایه‌گذار در منطقه ظاهر شدند در همان زمان کار تجاری خود را با هدف فروش کالا و واردات به صورت عمده با احداث بازارچه ایران و چین در مساحت دوهزارو ۵۰۰متر مربع آغاز کردند. در آستانه افتتاح این بازارچه نیز نشستی برگزار شد که طی آن چگونگی حمل کانتینر از بندر به محل بازارچه، چگونگی ترانزیت کالا از بازارچه چینی‌ها به خارج از کشور، چگونگی عرضه کالا به صورت عمده در داخل کشور و چگونگی امکان خرده‌فروشی کالا در بازارچه مورد بررسی قرار گرفت و راهکار‌هایی برای آن ارائه شد.

نماینده مردم آبادان درمجلس شواری اسلامی در این باره می‌گوید: کالاهای وارداتی که توسط شرکت چینی به منطقه آزاد اروند وارد شود، در این منطقه ارزیابی می‌شود.

جواد سعدون‌زاده،‌ می‌افزاید: پیش ازاین مسوولان گمرک اصرار داشتند کالاهای تجار چینی که در این منطقه سرمایه‌گذاری کرده‌اند باید از طریق گمرک خرمشهر ارزیابی و سپس به بازار وارد شود که بروز این اختلاف باعث توقف فعالیت سرمایه‌گذار خارجی شده بود.

وی ادامه داد: با سفر روز پنج‌شنبه وزیر اقتصاد و دارایی به خوزستان مصوب شد کالاهای چنیی مشمول تعرفه‌های گمرکی خرمشهر نشود و مسوولان منطقه آزاداروند نیز متعهد شدند کالاهای وارداتی توسط چینی‌ها بدون مشکل قانونی وارد منطقه آزاداروند شود.

نجم‌ بیت‌چنعان، رییس اتاق بازرگانی خرمشهر نیز در زمینه به بهره‌برداری رسیدن این بازارچه می‌گوید: پیش از این گمرک مخالفت‌هایی با فعالیت این بازارچه در منطقه داشت و تصمیماتی غیرعملی می‌خواست که خوشبختانه سرانجام و با حضور و اعلام موفقیت رییس کل گمرک این اختلافات به پایان رسید. وی در پاسخ به نقش بخش‌خصوصی در فعالیت این بازارچه گفت: آنچه مسلم است بخش‌خصوصی در جهت تامین منافع منطقه حرکت می‌کند و سعی در تسریع هر حرکت اقتصادی که منجر به تامین این منافع شود، دارد.

بیت چنعان در پاسخ به اینکه احداث این بازارچه تا چه اندازه منافع چینی‌ها را در توسعه صادرات چین به کشور عراق تامین می‌کند، گفت: در صورت آغاز به کار رسمی این بازارچه بخشی از مشکل اشتغال منطقه مرتفع خواهد شد و رفع این مشکل یکی از مهم‌ترین اهداف جذب سرمایه‌گذار در منطقه است. حال اینکه بی‌شک چینی‌ها نیز منافع خود را در منطقه دنبال می‌کنند.

وی در پایان گفت: این موضوع که احداث این بازارچه تا چه اندازه به صادرات ایران به عراق آسیب وارد خواهد کرد و تا چه اندازه نیز در رشد صادرات چین به کشور عراق موثر خواهد بود قابل بررسی است.

صالح سواریان، معاون امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد تجاری اروند نیز در این باره می‌گوید: آغاز کار بازارچه ایران و چین در خرمشهر در واقع آغاز کار بخش خدمات تجاری سرمایه‌گذاران چینی در منطقه است. وی با بیان اینکه این بازارچه دارای ۵۴۶غرفه و بیش از ۳هزار مترمربع انبار است، می‌افزاید: امیدواریم کار بازارچه از امروز با ترخیص کالاهای سرمایه‌گذاران چینی از گمرک که بالغ بر ۶۰کانتینر است آغاز شود.

سواریان میزان سرمایه‌گذاری چینی‌ها برای احداث این بازارچه را ۲۰میلیون دلار اعلام کرد و این مبلغ را منهای هزینه تجهیزات دانست.

سواریان در ادامه با بیان اینکه واردات و فروش کالا در این بازارچه به صورت عمده صورت می‌گیرد هدف چینی‌ها از سرمایه‌گذاری در این منطقه را دستیابی به بازار عراق و نیز بازار ایران ارزیابی می‌کند.

معاون امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد تجاری اروند در پاسخ به این سوال که دستیابی چینی‌ها به بازار عراق تا چه اندازه می‌تواند بر صادرات ایران به عراق تاثیر منفی داشته باشد، می‌گوید: به حجم گسترده تولیدات داخلی چنین مجالی را برای در دست گرفتن بازار عراق به‌ چینی‌ها نخواهد داد.

وی تصریح می‌کند: سایت صنعتی منطقه آزاد تجاری اروند دارای ۸هزار هکتار وسعت است که چینی‌ها تنها ۳۳هکتار از آن را اجاره کرده‌اند و این خود نشان‌دهنده حجم کوچک کار آنها در برابر حجم کار تولیدی ایرانیان است.

سواریان در ادامه می‌گوید: براساس قراردادی که سرمایه‌گذاران چینی با منطقه آزاد اروند امضا کرده‌اند باید در منطقه ۷۵میلیون دلار سرمایه‌گذاری کنند که این سرمایه‌گذاری شامل احداث ۳۰۰کارخانه پوشاک لوازم خانگی و دیگر اقلام خواهد بود و امیدواریم پس از راه‌اندازی بازارچه کار این سرمایه‌گذاران در منطقه آزاد اروند نیز آغاز شود.