صادرات تخم‌مرغ، شکسته شد

گروه بازرگانی- ماه گذشته مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران از ثابت ماندن قیمت مرغ در بازار مصرف تا پایان امسال خبر داده بود، اما آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان‌دهنده افزایش قیمت این دو محصول در بازار مصرف بود، به طوری که براساس این آمار قیمت هر شانه تخم‌مرغ بین ۲۷۰۰۰ تا ۳۰۵۰۰ریال اعلام شده بود و قیمت گوشت مرغ نیز افزایش ۸/۵درصدی در بازار را نشان می‌داد. این در حالی است که نظام‌الدین سجادی، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اجرای نظام ساماندهی تولید، عرضه و توزیع مرغ و تخم‌مرغ از کاهش قیمت این محصولات در بازار خبر داد و گفت: در‌حال‌حاضر شاهد تعادل نصادرات تخم‌مرغ، شکسته شد

سبی در بازار گوشت هستیم و هر شانه تخم‌مرغ نیز با قیمت ۲هزار و ۸۰۰تومان به فروش می‌رسد.

از سوی دیگر آمار ارائه شده از سوی گمرک نیز نشان می‌دهد که طی هفت ماهه نخست امسال حدود ۱۲هزار تن مرغ به ارزش هشت‌میلیون دلار و سه‌هزار و ۶۰۰تن تخم‌مرغ به ارزش سه‌میلیون و ۹۲۲هزار و ۵۳۵دلار از کشور صادر شده است.

به گفته محمدرضا شافعی‌نیا، مدیرکل دفتر توسعه تجارت، بخش عمده این صادرات به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، عراق، افغانستان و نیز تعدادی از کشورهای آسیای میانه صورت گرفته است.

وی با اشاره به عوارض گمرکی ۳۰درصدی در صادرات مرغ و عوارض گمرکی ۶۰درصدی در صادرات تخم‌مرغ، قیمت تمام شده این محصول را قابل رقابت با قیمت جهانی دانست و تصریح کرد: صادرات مرغ نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک‌درصد افزایش، اما صادرات تخم‌مرغ به دلیل تامین نیاز داخلی کاهش نشان می‌دهد.

قیمت جهانی هر تن مرغ ۲۱۰۰ تا ۳۲۰۰دلار است، در حالی که قیمت هر تن مرغ تولیدی در کشور کمتر از قیمت جهانی است.

بررسی کاهش یا حذف عوارض گمرکی

کاهش یا حذف عوارض گمرکی از صادرات مرغ و تخم‌مرغ از مسائلی است که در جهت توسعه و افزایش صادرات این محصولات مطرح شده، اما به گفته شافعی‌نیا هنوز ابلاغیه رسمی در زمینه حذف عوارض صادرات مرغ به دفتر توسعه تجارت ابلاغ نشده و اجرای این طرح نیاز به بحث‌های کارشناسی و تعیین وضعیت بازار داخلی و منافع مردم دارد.

از سوی دیگر، مشکلات صنعت مرغداری در زمینه تولید، صادرات و توزیع به حدی رسیده که دبیرکل اتاق تعاون نیز در نشستی که برای بررسی مشکلات این صنعت برگزار شده بود، عدم برنامه‌ریزی در تولید، کمبود نقدینگی به دلیل افزایش قیمت تولید، خدمات و حمل‌ونقل و نبود حمایت کافی از سوی وزارتخانه‌های مربوطه را از مهم‌ترین مشکلات این صنعت بیان کرد.

همچنین کاظم دلخوش، مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از ارائه طرحی با همکاری فراکسیون تعاون مجلس و اتاق تعاون خبر داد.

رحمان رنجبر، مدیر کل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون نیز طی سخنانی اظهار داشت: انتظار می‌رفت بعد از تشکیل ستاد تنظیم بازار مرغ و تخم‌مرغ توسط دستگاه‌های متولی، تعاونی‌ها و اتحادیه‌های صنعت مرغداری، در این ستاد به کار گرفته شود که البته هنوز چنین نشده است.