هشت پیشنهاد ایران برای توسعه تجارت با ترکیه

گروه بازرگانی- رییس اتاق ایران برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با ترکیه، هشت پیشنهاد مطرح کرد.

محمد نهاوندیان در ششمین همایش شورای بازرگانی ایران و ترکیه که در شهر استانبول برپا شد، لازمه پیشرفت در عصر جهانی شدن را توسعه همکاری‌های منطقه‌ای دانست و گفت: نمایی از شهر استانبول

ایجاد صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری مشترک، همکاری در بخش انرژی، توریسم و تاسیس بانک مشترک، فعالیت دوجانبه در تحقیقات علمی‌و فن‌آوری، گسترش همکاری‌ها در بخش ترانزیت، تسهیل امور تجاری و همکاری‌های اقتصادی در عرصه‌های بین‌المللی هشت پیشنهاد ایران برای توسعه روابط اقتصادی با ترکیه است. نهاوندیان با اشاره به عزم جدی ایران برای افزایش سهم بخش‌خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن اصل چهل و چهار قانون اساسی، سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند در طرح‌های مهمی‌همچون پتروشیمی‌، مخابرات، بانک و حمل‌ونقل ایران سرمایه‌گذاری کنند.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، افزود: ایران و ترکیه به‌عنوان دو کشور اسلامی ‌و همسایه می‌توانند همکاری‌های گسترده‌ای در این حوزه اقتصادی داشته باشند.

محمد نهاوندیان در این نشست با تاکید بر این‌که در قرن بیست و یکم جریان اقتصاد از آمریکا و اتحادیه اروپا به سمت چین، هند،‌ کشورهای CIS، آفریقا و خاورمیانه چرخیده است،‌ خاطرنشان کرد: بنابراین همکاری‌های منطقه‌ای روزبه‌روز اهمیت بیشتری می‌یابد.

رییس ترکیه‌ای کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان نیز توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران را از اولویت‌های ترکیه دانست و تصریح کرد، آنکارا مصمم است حجم مناسبات تجاری خود را با تهران از هفت میلیارد دلار کنونی به ده‌میلیارد دلار در سال آینده میلادی افزایش دهد. در ششمین همایش شورای بازرگانان ایران و ترکیه، چهل و پنج تن از تجار ایرانی در گفت‌وگوی مستقیم با صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران ترک درباره توسعه همکاری‌ها در بخش ساخت خودرو و مصالح ساختمانی، تولید مواد شیمیایی و سیستم‌های انتقال نیرو و صادرات خشکبار گفت‌وگو و مذاکره کردند.

به گزارش منابع خبری ترکیه، روناییر چالی، رییس اداره روابط اقتصادی خارجی ترکیه (DEIK) نیز در این نشست گفت: روابط‌ تجاری ایران و ترکیه سر دراز دارد.

به گفته وی حجم روابط‌ تجاری دو کشور در سال ۲۰۰۲ حدود ۲/۱میلیارد دلار بود که در سال ۲۰۰۶ به ۶میلیارد دلار رسید. ییرچالی همچنین به تراز مثبت تجاری ایران با کشور متبوع‌اش انتقاد کرد و خواستار توازن تجاری با کشورمان شد که «از طریق واردات بیشتر ایران از ترکیه» امکان‌پذیر خواهد بود.

رونا ییرچالی افزود: ایران در فهرست ۵ کشور اصلی واردات ترکیه قرار دارد اما از نظر صادرات این کشور در جایگاه بیستم است.

به گزارش سایت «زمان» نشست شورای همکاری‌های بازرگانی ایران و ترکیه در شرایطی حساس و چند روز پس از گزارش سازمان اطلاعاتی آمریکا برگزار شده که در آن گزارش اتهام به برنامه هسته‌ای ایران رد شده است.