گروه بازرگانی- صنعت گل و گیاه کشور متولی مشخصی ندارد که برنامه‌ریزی هماهنگی داشته باشد و این در حالی است که آمار واقعی و درستی از تولید و عرضه داخلی و خارجی آن وجود ندارد.

بهروز سلطان محمدی، عضو هیات‌مدیره صنف تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران با انتقاد از فضای موجود حول این صنعت ادامه داد: با توجه به این که صنعت گل و گیاه مدعیان بسیاری دارد اما هنوز این صنعت کشور رنجور است و از کاستی‌های فراوانی رنج می‌برد چرا که هیچ کار علمی و اساسی برای این صنعت انجام نشده است. وی در عین حال تاکید کرد: ۹۰درصد تولیدات گل و گیاه در کشور هنوز به صورت کاملا سنتی انجام می‌شود، بدون این که افراد آگاه به این کار باشند. سلطان محمدی همچنین یادآوری کرد: به دلیل این که علمی کار نمی‌کنیم، پس حرفی هم برای گفتن در سطح کلان و نیز بین‌الملل نداریم، بنابراین در بسته‌بندی انواع گل‌ها و بسته‌بندی‌های صادراتی مشکل داریم که در نهایت صادرات ما تحت تاثیر این وضعیت آسیب‌دیده است به طوری که از صادرات ناچیزی در این زمینه برخورداریم.

وی با اشاره به این که در حال حاضر دو نوع گل مریم و گل گلایول از کشورمان صادر می‌شود، تصریح کرد: ایران به دلیل این که از موقعیت جغرافیایی خوبی برخوردار است، بسیاری از گل‌ها از جمله‌ این دو نوع گل با کیفیت بالایی تولید می‌شود و شرایط خاکی برای این دو گل مهیا است.

به گفته عضو هیات‌مدیره صنف تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران، سطح زیر کشت گل و گیاه در استان تهران یک‌هزار و ۷۰۰هکتار است.

سلطان محمدی، آمار دقیقی از تولید و صادرات ارائه نداد، اما اعلام کرد: روزانه به طور متوسط ۶میلیون انواع شاخه گل در کشور در بازار تهران توزیع می‌شود.

وی بلوک شرق و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را از جمله بازارهای عمده صادراتی اعلام کرد و افزود: هم اکنون حجم تجارت گل و گیاه در جهان ۶۰میلیارد دلار است و سهم ایران از این میزان فقط ۵صدم درصد است. به گفته این فعال بخش‌خصوصی، تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد و کرمان نیز عمده‌ترین بازارهای مصرف داخلی هستند.

وی بزرگ‌ترین بازارهای گل در آسیا را به ترتیب کشورهای هند، ترکیه و ایران عنوان کرد. سلطان محمدی با تاکید، توجه جدی مسوولان را به تولید علمی و کارشناسی شده گل و گیاه در کشور خواستار شد و اظهار کرد: هم اکنون ۳۸ نوع گل در کشور تولید می‌شود که از این تعداد ۱۲ نوع صادراتی هستند.

وی در پایان از ساخت پایانه صادراتی گل و گیاه کشور در احمدآباد مستوفی خبر داد و افزود: پیش‌بینی من این است که این پایانه تا ۱۰سال دیگر به بهره‌برداری برسد چرا که بودجه اختصاص یافته به این کار بسیار محدود بوده و تاکنون تمام‌شده و مابقی کار همچنان بی‌سامان است.