توسعه صادرات غیرنفتی اعم از صنعتی، معدنی و فنی و مهندسی، بدون گسترش و بهبود روابط بین‌المللی امکان‌پذیر نیست.

رحمان پورقربان، رییس انجمن صادر کنندگان صنعتی، معدنی و خدمات فنی مهندسی اظهار داشت: صادرکنندگان محصولات صنعتی و معدنی با شرایط فعلی برای گشایش اعتبار با مشکل مواجه هستند. وی با اشاره به تامین نیاز برخی مواد اولیه و یا ماشین‌آلات صنایع از طریق واردات گفت: در چنین شرایطی بانک‌های کشور باید امکاناتی جهت اعطای تسهیلات روان تر به صادرکنندگان این بخش به خصوص تولیدکنندگان کالاهای صادراتی در نظر گیرند.

پورقربان پیشنهاد کرد: اگر به کشورهای خارجی وام یا تسهیلاتی داده می‌شود، این اعتبار به خریدار پرداخت شود که آن کشورها نیز از ایران خریداری کنند که به نوعی موجب توسعه صادرات در این گروه‌ها شود. وی افزود: در صورت تحقق این امر ضمن کاهش ریسک در این بخش، صادرکنندگان نیز وجوه حاصل از صادرات را به نحو مناسب‌تری دریافت می‌کنند.

به گزارش «برنا»، وی با بیان این که متاسفانه بیشترین حجم صادرات ایران به کشورهای پرریسک جهان صورت می‌گیرد، گفت: قسمت عمده صادرات ایران به کشورهایی است که از نرخ ریسک صادراتی بالایی برخوردارند و در مقابل صادرات ایران به مناطقی که دارای حجم تجارت مناسبی است، روز به روز در حال کاهش است.

پور قربان اظهار داشت: صادرات ایران به تدریج در حال هدایت به سوی کشورهای آفریقایی و خاورمیانه است که از ریسک بالایی برخوردارند و در مقابل به میزان قابل‌توجهی از بازار کشورهای آمریکای شمالی، اروپا و آسیای شرقی فاصله گرفته است.

وی بازار برخی از کشورهای پرریسک جهان را مناسب ارزیابی کرد و گفت: به دلیل مشترکات فرهنگی‌، زبانی و دینی هم اکنون بازار مناسبی در برخی از کشورها ایجاد شده است، اما این به معنای از دست دادن بازارهای بزرگ بین‌المللی نیست.