دنیای اقتصاد - به گفته رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین، در واقع تجار ایرانی برای گشایش اعتبار در بانک‌های چینی تحریم نشده بودند، بلکه برای فعالیت‌هایی اقتصادی آنان موانع و محدودیت‌هایی ایجاد شده بود که پس از مذاکره با مسوولان بانک مرکزی چین توانستیم این مشکلات را برطرف کنیم. چینی‌ها از تحریم برگشتند

شبنم آذر

تحریم ایران از سوی بانک‌های چینی در روزهای پایانی هفته گذشته، غافلگیرکننده بود.

این خبر که با صراحت از سوی اسدا... عسگر اولادی، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین اعلام شد، رییس اتاق بازرگانی ایران را بر آن داشت که در نشست اتاق بازرگانی ایران با شوراها و اتاق‌های بازرگانی مشترک تلویحا از حاضرین بخواهد و مساله تحریم را بزرگنمایی نکنند.

هرچند که ظهر فردای همان روز عسگراولادی ۱۵ دقیقه مانده به انتهای جلسه در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خود را به این نشست رساند تا نسبت به انتشار این خبر اعلام موضع کند.

وی پس از ورود خود گفت: چند روزی است که رسانه‌ها از قول من چیزهایی می‌نویسند که صحت ندارد و من از اینجا این خبر را تکذیب می‌کنم. با این وجود پیش و پس از جلسه مذکور، کلمات پراکنده در فضای اتاق بازرگانی تهران همچنان حول محور تحریم بانک‌های چینی- نخستین شریک تجاری ایران- می‌چرخیدند.

در همان جلسه یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی تهران نیز در پاسخ به طرح مساله بستن حساب‌های ایرانیان در بانک دولتی چین که از سوی یکی از نمایندگان حاضر در جلسه مطرح شده بود، گفت: این مساله از سوی دولت تکذیب شده و صحت ندارد.

اما دیروز رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین به خبرگزاری موج اعلام کرد که تحریم ایران از سوی بانک‌های چینی لغو شده است و سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند از دو روز دیگر گشایش اعتبار و سرمایه‌گذاری بانک‌های چینی را از سر بگیرند.

او اعلام کرد که در واقع ایرانیان برای سرمایه‌گذاری و گشایش اعتبار در بانک‌های چینی تحریم نشده بودند بلکه برای فعالیت‌های اقتصادی آنان موانع و محدودیت‌های ایجاد شده بود که پس از مذاکره با مسوولان بانک مرکزی چین توانستیم این مشکلات را برطرف کنیم.

وی به نوع موانع و محدودیت‌ها اشاره نکرد اما در ادامه گفت: «مساله تحریم ایران از سوی بانک‌های چینی در روزهای اخیر مطرح شده است که این مساله با اعزام مسوولان اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین به این کشور و انجام مذاکرات در حال حاضر مرتفع شده است.»

تجربه نشان داده است که در چنین شرایطی درخواست ایرانیان برای بازگشایی حساب‌های تاجران در بانک‌های طرف مقابل و احیانا دادن امتیازاتی از سوی ایرانیان، طرف چینی را متقاعد به پذیرش تکریم کشوری کرده است که چین را شریک اول تجاری خود می‌داند.

صبح دیروز مسعود دانشمند، عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران نیز مبادلات تجاری با «دلار» را مقصر اصلی این ماجرا دانست و گفت: «ایجاد محدودیت‌ از سوی بانک‌های آمریکایی در نقل و انتقال دلار از ایران به سایر کشوها موجب شده تا روابط تجاری و گردش پول میان ایران با چین و سایر کشورها با اشکال و محدودیت‌هایی مواجه شود.»

وی افزود: «در مبادلاتی که با دلار صورت می‌گیرد لازم است تا عملیات تبدیل دلار به واحد پول کشور خریدار، در آمریکا انجام شود و آمریکایی‌ها با استفاده از این فرصت زمان تبدیل دلار به یوان (واحد پول کشور چین) را بسیار طولانی‌ کرده‌اند.»

خزانه‌دار اتاق بازرگانی ایران گفت: «طولانی شدن زمان تبدیل ارز کشورهایی که با ایران روابط تجاری و اقتصادی دارند از سوی آمریکا، موجب شده تا این کشورها روابط تجاری خود را با ایران قطع کنند زیرا تجار طرف قرارداد با ایرانیان در روابط تجاری فرآیند دریافت اعتباراتشان با ایجاد محدودیت‌ بسیار طولانی شده است.»

عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: «در شرایط فعلی اتاق بازرگانی و بانک مرکزی برای رفع این مساله که در تجارت میان ایران و چین ایجاد شده است وارد عمل شده‌اند.»

وی خاطرنشان کرد: «برای رفع این معضل و جلوگیری از تکرار آن در روابط تجاری ایران با سایر کشورها قصد داریم مبادلات خود را با واحد پول ملی ایران و شریک تجاری خود انجام دهیم.»

شریک اول تجاری خواندن و دانستن چین در فضای کنونی موجب شده است که طرف‌های تجاری چینی از شرایط موجود نهایت بهره‌برداری را کرده و در تسهیل کار تاجران ایرانی سنگ‌اندازی کنند.

برخورد نامناسب با تاجران ایرانی، معرفی شرکت‌های متقلب به عنوان نماینده طرف چینی در ایران از جمله ا ین سوء بهره‌برداری‌ها از تاجران ایرانی است و رفتار بانک‌های چینی طی هفته‌ گذشته مصداق عینی آن می‌تواند باشد.