اعتبار ویژه صادراتی برای گسترش روابط با کشورهای آفریقایی

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: رقم قابل توجهی از سوی دولت به عنوان اعتبار ویژه صادراتی برای گسترش روابط اقتصادی ایران با کشورهای آفریقایی در نظر گرفته شده است.

محمد نهاوندیان در حاشیه حضور معاون اول رییس‌جمهوری تانزانیا در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران همچنین از احداث پروژه‌های خانه‌سازی در تانزانیا توسط شرکت‌های ایرانی خبر داد و گفت: خانه‌سازی‌های ارزان قیمت در این کشور یکی از راهکارهای گسترش همکاری است که تبعا برای ایران نیز به معنای صدور خدمات فنی و مهندسی تعبیر می‌شود. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: احداث مسکن توسط شرکت‌های ایرانی برای تانزانیا نیز زمینه حل یکی از مشکلات اجتماعی است. خوشبختانه تانزانیا نرخ رشد خود را از ۲درصد به ۸درصد رسانده و درآمد دولت نیز با اصلاحات اداری و مبارزه با فساد تقویت شده، لذا در شرایط بهتری برای اجرای برنامه‌های اجتماعی و ارتقای سطح رفاه مردم قرار گرفته است.

به گفته وی، زمینه‌های خوبی برای همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور وجود دارد که از جمله سرمایه‌گذاری در بخش‌های کشاورزی و معادن به ویژه طلا است.

معاون رییس‌جمهور تانزانیا در این دیدار گفت:‌ میزان سرمایه‌گذاری خارجی در تانزانیا طی ۲۰ سال گذشته به مرز ۴۰۰میلیون دلار رسیده است و این امر ناشی از اعمال سیاست‌های توسعه‌ای و برنامه‌های اصلاحاتی تانزانیا برای دستیابی به پایداری اقتصادی و سیاسی در منطقه آفریقا است.

علی محمدشین از اجرای برخی سیاست‌های توسعه‌ای و برنامه‌های اصلاحاتی در کشور تانزانیا خبر داد و گفت: تانزانیا همواره به دنبال سیاستی بوده که به رشد و توسعه اقتصادی دست یابد. ما به دنبال خصوصی‌سازی هستیم و از این رو علاقه‌مندیم که با کشورهایی که در این زمینه موفقیت‌هایی داشته‌اند همکاری‌های مشترک داشته باشیم.

معاون اول رییس جمهور تانزانیا با اشاره به تورم کنترل شده در این کشور اظهار کرد: در حالی که تورم در سال ۱۹۹۴، ۲۰درصد بوده اما در پنج سال گذشته این نرخ به پنج درصد رسیده است. خوشبختانه به خاطر مهار تورم، فضای سرمایه‌گذاری در تانزانیا مساعد است و ما درصدد هستیم تا با استفاده از سیاست‌های اصلاح طلبانه و پیش‌بینی مکانیزم‌های تشویقی، سرمایه‌گذاران را به تانزانیا جلب و موانع را از میان برداریم.

معاون اول رییس‌جمهور تانزانیا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بخش بانکداری کشور تانزانیا در سال ۲۰۰۷ به یکی از ۱۰ نظام برتر بانکداری در دنیا تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در تانزانیا نه تنها باعث دسترسی تجار و بازرگانان خارجی به ویژه ایرانی به بازارهای اقتصادی و داخلی تانزانیا می‌شود، بلکه موجبات ارتباط با بازارهای دیگر منطقه آفریقا، نظیر اوگاندا را فراهم می‌کند. در حال حاضر تانزانیا ۳۶میلیون نفر جمعیت دارد ولی با گسترش ارتباط با بازارهای منطقه به جمعیت ۱۸۰میلیون نفری آفریقا دست خواهید یافت.

وی در پایان با اشاره به تولید بسیاری از مواد سنتی در تانزانیا نظیر قهوه و چای که در زراعت این کشور نقش موثری داشته از تمام سرمایه‌گذاران ایرانی دعوت کرد تا در زمینه‌های مختلف اقتصادی تانزانیا اعم از معدنی، کشاورزی، نفتی و اقتصادی حضور یابند و سرمایه‌گذاری کنند.