باید از اتاق بازرگانی تمرکززدایی کنیم

بر اساس مصوبه اعضای هیات رییسه و روسای ۶ کمیسیون اتاق تهران قرار است مرکزی برای تحقیقات و کارشناسی امور اقتصادی در این اتاق تشکیل شود.

در نخستین نشست مشترک روسای شش کمیسیون و اعضای هیات رییسه اتاق تهران، نمایندگان بخش خصوصی، به بررسی مشکلات درونی کمیسیون‌ها و نحوه اداره اتاق تهران پرداخته و در این زمینه دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، یحیی آل اسحاق در این نشست ضمن تاکید بر ضرورت توانمند سازی کمیسیون‌های اتاق تهران گفت: از ابتدا این دیدگاه مطرح شد که کمیسیون‌های پارلمان بخش خصوصی باید بتوانند جریان‌های مختلف قانون نویسی و برنامه اجرایی دولت و مجلس در زمینه اقتصاد را نقد و بررسی کرده و به بیان دیدگاه‌های کارشناسی بخش خصوصی در این زمینه بپردازند.

رییس اتاق تهران گفت: چشمان بیش از ۲۰هزار فعال اقتصادی بخش خصوصی به برنامه‌های ما دوخته شده است و ما وظیفه داریم با ایجاد فضایی مثبت، دولت را یاری کنیم تا بار ۸۰ساله اقتصاد دولتی را به سلامت بر دوش فعالان بخش خصوصی بگذارد و این کار ممکن نیست مگر با افزایش توان کارشناسی و بنیه علمی اتاق‌های بازرگانی.

یحیی آل اسحاق با اشاره به این دیدگاه که امور اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور باید در اتاق ایران متمرکز باشد گفت: چطور علیه تمرکزگرایی دولتی به پا خواسته‌ایم اما طرفدار تمرکز امور در یک نقطه خاص هستیم؟

رییس اتاق تهران افزود: در رویکرد برنامه‌ریزی و جهت‌گیری‌های کلان کشور، شاهد تمرکززدایی هستیم وبه عنوان بخش خصوصی ازاین گونه برنامه‌ریزی‌ها دفاع می‌کنیم وباید با همین رویکرد، به سمت تمرکز‌زدایی از وظایف اتاق‌های بازرگانی برویم.

وی افزود: کمیسیون محوری و تشکل‌گرایی، به طور قطع در راستای تمرکززدایی است و هیات رییسه اتاق تهران براین موضع پافشاری می‌کند که مصوبات، باید از درون کمیسیون‌ها متولد شده و پشت موضع‌گیری مجموعه اتاق‌های بازرگانی، باید دیدگاه کارشناسان عضو کمیسیون‌ها وجود داشته باشد.

رییس اتاق تهران گفت: در همین زمینه باید از حضور قابل توجه اعضای اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها در هیات رییسه کمیسیون‌های اتاق ایران استقبال کرد و آن را فرصتی مغتنم دانست.

رییس اتاق تهران گفت: تاکنون چندین نامه به صورت رسمی به رییس جمهوری ارسال شده است که رییس دولت نیز به صورت مستقیم در مورد رفع نگرانی‌های بخش خصوصی به اعضای کابینه دستور رسیدگی صادر کرده است.

رییس اتاق تهران در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به موضع‌گیری اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران در زمینه مسایل اقتصادی کشور گفت: باید به این سمت پیش برویم که هم چون نظام پارلمانی، نطق‌های پیش از دستور اعضای هیات نمایندگان جنبه شخصی داشته اما مواضع رسمی اتاق تهران، از درون کمیسیون‌ها مطرح شود.

وی افزود: در نطق پیش از دستور برخی اعضای هیات نمایندگان، مسایلی مطرح می‌شود که اگر آن را به رای بگذاریم، ممکن است دیدگاه اکثریت نباشد اما از دل کمیسیون‌ها گزارش‌هایی منتشر می‌شود که می‌توان آن را در نشست هیات نمایندگان مطرح کرده و آن را موضع رسمی اتاق قلمداد کرد.

علاءمیرمحمد صادقی، نایب رییس اتاق‌های ایران و تهران نیز با اشاره به ترکیب ایده‌آل کمیسیون‌های اتاق تهران گفت: شش کمیسیون اتاق تهران به دلیل حضور چهره‌های موجه و کارشناسان با سابقه، ترکیب بی‌نظیری یافته‌اند به گونه‌ای که می‌توان گفت این ترکیب، از ترکیب کمیسیون‌های اتاق ایران حرفه‌ای‌تر و کارآمد تر است.

محسن خلیلی رییس کمیسیون صنایع، معادن و کشاورزی اتاق تهران نیز گفت: در طول ۲۴ سال گذشته، هیچ گاه ترکیب کمیسیون‌های اتاق تهران به اهمیت کمیسیون‌های فعلی نبوده و همین موضوع، توقع بخش خصوصی از اتاق بازرگانی را افزایش داده است.

وی پیشنهاد تشکیل مرکز تحقیقات و مطالعات اقتصادی اتاق تهران را مطرح کرد و در عین حال از همکاران خود خواست زمینه را برای به بازی گرفتن تشکل‌های بزرگ اقتصادی به وجود آورند.

مسعود خوانساری رییس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق تهران نیز بر ضرورت موضع‌گیری صریح هیات نمایندگان در زمینه مسایل اقتصادی کشور تاکید کرد و گفت: نباید اجازه بدهیم اتاق‌های بازرگانی به روزمره‌گی دچار شوند.

وی همچنین گفت: در نشست‌های مشترک هیات رییسه با روسای کمیسیون‌ها باید مسایل کمیسیون‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته و هیات رییسه نیز باید حمایت‌های لازم را از کمیسیون‌ها داشته باشد.

محسن بهرامی ارض اقدس، رییس کمیسیون بازرگانی اتاق تهران نیز با اشاره به ضرورت برگزاری منظم نشست هیات رییسه با روسای کمیسیون‌ها گفت: با اظهارات رییس اتاق تهران و برنامه‌هایی که برای حمایت از کمیسیون‌ها تنظیم شده است، به آینده فعالیت کمیسیون‌ها امیدوار هستیم و می‌توانیم این وعده را بدهیم که به زودی شاهد نتایج خوب فعالیت بازوهای کارشناسی اتاق تهران خواهیم بود.

شاهرخ ظهیری عضو هیات رییسه اتاق تهران نیز گفت: باید مراقب موازی کاری کمیسیون‌های اتاق تهران با کمیسیون‌های اتاق ایران باشیم و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که امور موازی برای پرهیز از اختلافات احتمالی، در این کمیسیون‌ها به حداقل ممکن برسد.

محمد مهدی راسخ دبیر کل اتاق تهران نیز ضمن ارائه گزارشی از برگزاری منظم نشست کمیسیون‌ها در اتاق تهران، پیشنهاد کرد نشست‌های مشترک هیات رییسه با روسای کمیسیون‌ها هر دو ماه یک بار برگزار شود که این پیشنهاد با تایید اکثریت، به تصویب رسید.

همچنین پیشنهاد دیگری در مورد نحوه برگزاری این نشست مطرح شد که براساس آن، تصمیم‌هایی در مورد نحوه فعالیت و گزارش عملکرد آنها، لزوم موضع‌گیری اتاق بازرگانی در زمینه مسایل و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی کشور و بحث و بررسی مسایل کلان و برنامه‌های اتاق تهران مورد تایید اعضا قرار گرفت.

در این نشست همچنین قرار شد اتاق تهران با در پیش گرفتن مشی تشکل گرایی در مطالعات و تصمیم‌گیری‌های خود، از تشکل‌های فعال اقتصادی کمک بگیرد.